Paard is te sloom!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Paard is te sloom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 20:24

Ik zit dus eigenlijk met een grondig probleem...

Als ik ga rijden is mijn paard (vaak) sloom, luistert ze niet naar mijn been en 'sloft' ze eigenlijk meer.
Als ik probeer haar vorwaarts te rijden gaat ze 3 passen sneller en dan valt ze weer terug in het tempo.
Ook snijt ze de hoeken af. Ik probeer haar dan met mijn binnenbeen naar buiten te drukken en zo ook stelling de vragen maar dit lukt dus ook geen eene meter. Ze valt gewoon door m'n binnenbeen heen.
Kortom: ze sloft en ze snijt alle hoeken af.

Je zou denken: pak er dan een zweep bij.
Maar dit is al helemaal geen oplossing. Ze gaat ineens veel sneller lopen, als ik been aanleg gaat ze gelijk een gang sneller. En ze wil niet meer ontspannen.
Ze is dus wel actief, maar ze loopt totaal niet meer ontspannen.

Misschien heeft iemand een tip ofzo om haar actiever te maken met rijden? Ze moet dus niet sneller lopen, maar actiever...!

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:48

zo eentje rijd ik ook, die moet ik in het begin wakker maken .

wat ik moet doen is, hoefslag aanhouden, eerst flink indraven, daarbij paar keer door diagonaal van hand veranderen, en dan aangalopperen en stevig doorgalopperen. zo ook een aantal keer van hand veranderen (wel elke keer terugnemen naar draf natuurlijk ). dan is hij meestal wel wakker en kan ik doorwerken.
als hij dan nog eens durft te sloffen, dan herhaal ik dat weer, gewoon aangalopperen en even door laten galopperen, zeg maar een flinke middengalop.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:51

Ja, ik denk dat dat idd ook het beste is.. Hou 'm lekker wakker door veel overgangen en figuren te rijden, dan moet ie wel aan het werk!! Is hij bij het longeren ook zo sloom of is dat alleen zo bij het rijden? Anders zou ik er een instructeur bij halen als ik jou was... Succes!

Toad

Re: Paard is te sloom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:58

Ik heb er hier ook zo 1... Altijd, maar dan ook echt altijd supersloom, ze krijgt sportbiks maar er is geen pit in te krijgen. Ligt denk ik toch aan of ze werkwillig zijn of niet. Ze is nl. gewoon kerngezond. En soms dan naait ze me echt want dan doet ze alsof ze gevoelig loopt(tenminste dat denk ik dan) en dan op de terugweg dan trekt ze ineens een megaspurt. Nu weet ik dus dat ze me gwn zit te neppen met dr slome gedoe, en krijgt dus een hoop meppen per dag zodat ze wel doorloopt. Ze is ook heel erg slecht voor m'n been. ZO irritant! Ik heb hierdoor wel eens over gedacht om haar te verkopen, en een wildere pony te kopen, maar ze is toch m'n maatje en m'n moeder wil haar niet verkopen. In de bak is ze al helemaal niet vooruit te branden. Alleen in de galop, maar dan gaat ze zo hard dat ik niet eens op de hoefslag kan blijven en dat doet ze alsof ze niet snapt dat ik een volte wil maken en valt vervolgens terug in draf. En dan gaat het galop-draf-galop-draf enz. Grrr wat is dat toch irritant!!
Ik weet heel goed dat ze alles snapt, maar dat ze gewoon te lui is om ook maar 1 vetrol van dr te verplaatsen. Ik hoop dat als ze is afgevallen, ze wat pittiger is. Maar m'n moeder doet daar ook altijd zo moeilijk over. Ze vind het 'zielig' om een paard op dieet te zetten Nou sorry hoor maar 20 vetrollen meeslepen is zieliger! En toen ik een dieet had had ze totaal geen medelijden

Nee ik ben het ook zat en zou wel is een goede tip willen om haar pittger te krijgen. Als we gaan verhuizen komt er iig een paddock dus dat scheelt ook al, in de paddock of in de wei, dan wordt ze tenminste niet zo vet.

Sann_e

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:00

Longeren en grond werk dan krijg je ze veel beter voorwaarts 1 dag longeren 1 dag rijden zo herhalen tot dat ze wel voorwaarts zijn helpt echt

Bellafigura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:02

LauEef schreef:
Ik zit dus eigenlijk met een grondig probleem...

Als ik ga rijden is mijn paard (vaak) sloom, luistert ze niet naar mijn been en 'sloft' ze eigenlijk meer.
Als ik probeer haar vorwaarts te rijden gaat ze 3 passen sneller en dan valt ze weer terug in het tempo.
Ze is dus wel actief, maar ze loopt totaal niet meer ontspannen.

Misschien heeft iemand een tip ofzo om haar actiever te maken met rijden? Ze moet dus niet sneller lopen, maar actiever...!

Inderdaad veel overgangen en tempowisselingen rijden. Maarre, rij je wel eens buiten? Heeft bij mijn paard wonderen gedaan.... Lekker af en toe het bos in met andere paarden, en dan na een tijdje herken je je eigen paard niet weer.

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:14

Santos, mijn pony, had dit ook altijd. Toen ben ik veel met haar gaan buitenrijden, maar nu wil ze helemaal niet meer in de bak lopen. Buiten is ze wel veel voorwaartser, maar als ik jou was zou ik dan 1 of 2 keer per week naar buiten gaan en niet de hele tijd - zoals ik wel heb gedaan.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:17

Haaii,

Als je pony de hoeken afsnijd, moet je de zweep in je binnenhand nemen en als ze dan niet reageert op je binnenbeen *ik noem het altijd het hé-zit-daar-een-been-syndroom* geef je met de zweep een tik achter je binnenbeen, geen reactie, nog een keer, net zolang tot je wel reactie krijgt. *handig om op de grote volte te oefenen* en als je pony sloft moet je zorgen dat je de achterhand er goed onderkrijgt. Verder kan ik je helaas ook niet helpen (ik heb niet zo veel ervaring met slome pony's) Veel suc6!

kusjeva

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 21:35

In de zomer ben ik bijna iedere dag buiten te vinden.
Gewoon omdat ik springen saai vind
Maar met deze kou wil ik niet naar buiten want dan is ze echt veel te heftig(en er maar vandoor gaan ) en dan wordt ik bang en dan gaan we dus alleen stappen...

Ik wissel het rijden wel vaak af hoor.
Ik doe mee aan oefenjumpings en springt dus af en toe met daar. Vandaag heb ik bv heel vaak balkjes gelopen, laatst heb ik haar aan de longeerlijn laten springen.
Soms ga ik ook hard met haar rondje racen in de binnenpiste...
Ik heb vorige week nog een buitenrit gemaakt met haar maar dat was gewoon echt niet te toen...
Jammer want ik rij heel graag buiten met haar!

Maar de tip van Biepje ga ik een uitproberen! (Ik was ookal van plan om maar eerst te beginnen met de galop want anders krijg ik een gigantisch gevecht dat ze niet los wil laten...)

Ik longeer haar btw ook voor het rijden, maar dit helpt blijkbaar dus ook niet... (Galopeert ze veel)

@ Eefske: Ik heb in mijn bericht gezet dat met zweep rijden geen oplossing is.
Dan gaat ze veel te hard en hoe ik met dan ook verplaats gaat ze gelijk harder lopen
En ik heb dat al eens geprobeert, en ja ze ging wel de hoek door, maar gelijk wel in middendraf.
En als ik met zweep rij wil ze ook niet ontspannen en houdt ze haar hele rug vast enz.
Daarom geen zweep voor mij