dwarse fjord.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyy

dwarse fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 13:51

mijn fjorden ruin van 4,5 is tijdens het rijden erg dwars, hij loopt door je heen en reageert niet op de hulpen. hij draait ineens om pakt het bit vast en loopt de kant op die hij in gedachte heeft. kan het liggen aan zijn leeftijd of neemt hij ons gewoon in de maling. ik heb les en tijdens de lessen doet hij het wel minder maar hij doet het wel.
tijdens longeren reageert hij wel goed.

weten jullie wat het kan zijn.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:57

hij mist duidelijk en leiding!

is de fjord netjes ingereden,wat mist nogal vaak met koudbloeden,mensen stappen op en ze moeten het maar begrijpen na enkele keren.

hij heeft zijn kracht ontdekt en dat is een erg vervelende ondeugd waar je niet snel vanaf komt.
daarom moet jij de baas worden,dat betekent goede begeleiding(ook in omgang)veel belonen(meer dan straffen) en duidelijkheid.

persoonlijk zou ik met deze fjord een stap terug doen en weer gaan longeren een twee weekjes.

ponyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 14:22

ik weet niet hoe hij ingereden is ik heb hem gekocht van een vrouw die hem voor haar jonge kinderen heeft gekocht, dit werkte niet door zijn kracht. ik heb ook gedacht aan een paar weken longeren maar hierbij is hij heel braaf en helemaal niet sterk. als het dan alsnog nut heeft doe ik dat natuurlijk alsnog. maar het kan zeker liggen aan zijn opvoeding. verder is hij inde omgang braafwel druk maar over hetalgemeen luisterd hij op een uitzondering na.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:53

waarschijnlijk zit hij in zijn pubertijd. Jij moet de leiding nemen tijdens het rijden en de baas zijn. Nee is nee, net als bij kleine kinderen

ponyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 17:05

ja zoiets had ik ook, maar hij dacht daar toch wel even anders over haha. maar goed wat je zegt is waar, alleen ik weet niet hoe ik hem dat op een nette manier duidelijk kan maken. ik heb mijn vorige pony ook zo jong gekregen en heb deze problemen niet gehad.

panache

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:09

het paard van jou probeert de baas te worden en is er achter gekomen dat hij véél sterker is dan jij..

ponyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 17:20

ja ik snap dat hij weet dat hij sterker is, maar hoe kom ik er weer vanaf.
verder tijdens het poetsen en in de omgang is hij wel druk maar over het algemeen braaf. als hij het nou altijd deed maar eigenlijk altijd met rijden alleen.

panache

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:23

krijg je privé les?en met wat voor een bit rij je ? pakt hij het bit vast?
probeer hem bezig te houden .. en met JOU bezig te houden.. bijvoorbeeld volte sluiten volte openen dan rij je is een 8-tje dan ga je weer volte sluiten volte openen.. en hem zeg maar flink opsluiten met je buitenteugel en buitenbeen stukje naar achter binnen been tegen de singel aan die drukt het paard naar buiten..
het is moeilijk vanaf het internet je te helpen sorry..

ponyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 17:45

ik rij gewoon met een watertrens. nu je het zegt toen ik hem kocht werd hij gereden met een erg dun en scherp bit. ik heb er een ader bit in gedaan.

paardjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:11

Op me stage is er ook zon fjord, en die pakt bit en wend af, dit corigeer je niet door hem ze gang te laten gaan of hem terug te trekken. maar je moet kunnen aanvoelen warneer hij/zij het doet. of hy de rug spant of begint te sabbelen aan het bit. dan geef je binnenbeen en buiten teugel strakker aan pakken.

Succes

Toad

Re: dwarse fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:03

4,5 is idd puberteit. Soms om gek van te worden maar je moet er toch echt doorheen. Probeer rustig te blijven en vooral goed te handelen. Dus niet in z'n mond gaan lopen rukken en/of dat soort dingen. Koop een bit met koperrollen, zodat hij het bit lekker vindt en er eventueel lekker op gaat kauwen.
Mijn shet was op een gegeven moment ook ZO eigenwijs dat ie ook het bit vastpakte, hoofd omhoog gooide, en alle kanten behalve de goeie oprende Toch heb ik doorgezet, en hem zo goed mogelijk duidelijk gemaakt wat ik wilde. Nu is hij hartstikke braaf en we maken nu zelfs alleen bosritjes! Terwijl ik dat in het begin echt niet had gedurfd, want hij rende wel vaker de N-weg op

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:21

Probeer je pony alert te houden, zodat hij op jou let en zo min mogelijke op andere (oninteressante) dingen. Veel afwisselende oefeningen, veel (schijn)overgangen en tempowisselingen.. En behandel je pony alsof het een peutertje is die van niks weet.. En vooral heeeeeeel consequent zijn. Als jij iets wil, gewoon doordrammen, want waarschijnlijk doet je pony precies hetzelfde..

Veel succes!

kusjeva

Morgan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:09

Hoi ik heb ook zo'n fjordenbeest

Geen gevecht aangaan want dat win je toch niet

Goed les nemen en niet te snel alles in één keer willen
Zorg ervoor dat je hem gewoon voor bent met als hij onder je weg loopt dat je hem gelijk in een volte van 10 meter probeerd terug te rijden, en idd volte's sluiten en openen hem dus gewoon goed bezig houden

En tja met sommige dingen is en zou het een fjord blijven

Succes

MayoHippeia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:37

Hoi, ik denk dat je fjord er inderdaad achter is gekomen dat hij véél sterker is, en het is ook nog eens een eigenwijs ras. Grondwerk (pat parelli, monty roberts) kun je redelijk simpel leren, en zal de gehoorzaamheid van je pony erg ten goede komen, ook onder het zadel. hij moet jou als de baas gaan zien! ook veel afwisseling zal een jonge fjord goed doen. lekker naar buiten, een klein sprongetje, een keertje zonder zadel of wandelen. je moet hem vrolijk houden en hij moet het leuk gaan vinden om met jou dingen te doen, en dan vooral rijden! ik wens je veel succes!

sanderlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:06

ik heb ook een fjord en die doet precies het zelfde alleen hij snapt niets van longeren en loopt steeds naar binnen of crost weg (dat doet hij ook in het bos)

ponyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 11:33

met longeren is hij over het algemeen braaf, als je niet oplet komt hij wel naar me toe inderdaad en heeft hij moeite met van me af te gaan, maar dit zijn als ik goed oplet geen problemen.. verder tijdens het buiten rijden is hij braaf, ik stap dan vooral en draaf kleine stukjes, galop durf ik nog niet aan, ik heb dan het idee dat hij makkelijker weg kan komen, en ik hem veel minder snel onder controle kan houden. gewoon in de omgang kan hij ook dranmmen maar zolang ik hem voor ben is hij druk maar braaf. af en toe ziet hij iets waar hij toch wel heel erg graag wil kijken. haha. maar datz ijn allemaal dingentjes die langzaam allemaal beter gaan. tijdens het rijden is het echte probleem, en zolang dat niet goed gaat en hij zo sterk en dwars blijft doen zie ik het niet echt zitten om een stukje te wandelen( als hij dan echt iets wil begin ik er helemaal niks tegen) of een lekker stuk te galoperen buiten.
en zolang ik hem niet goed onder controle heb wil ik niet gaan springen en zonder zadel rijden daarbijheb ik ook het idee dat als hij iets wil uiyvreten ik hem minder goed onder controle kan houden als met zadel. ik wil deze dingen allemaal graag doen, maar daarvoor zullen wij elkaar eerst helemaal moeten vertrouwen. dat geld voor mij maar voor hem natuurlijk ook. bedankt voor alle tips, meer zijn natuurlijk welkom,