Beetje te tempramentvol ;)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sweety__ik

Beetje te tempramentvol ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 12:45

Hallo allemaal,
Ik rij al behoorlijk wat jaren en heb een nieuwe eigen pony. Deze is erg jong, 3,5 jaartjes en het is vrij logisch dat hij *ruintje* in het begin heel veel energie heeft. Meestal rent hij dan heel hadr weg en gaat heel veel bokken *waardoor mijn zadel ook steeds verschuift :s* maar goed, soms stopt hij opeens en gaat stijgeren, meestal blijf ik wel zitten, en als ik dan meer ga rijden ontspant hij, wordt hij rustiger en gaat het supper.
nu is mijn vraag: op het moment dat hij wegrent, en bokt enz. wat kan ik dan het beste doen? Ik wil hem niet heel hard in zijn mond trekken, ik bedoel hij is ook nog maar jong. Maar op mijn zit terug rijden van rengalop naar gewone draf.. vind hij ook nog erg moeilijk. Het bokken zelf kan ik wel uitzitten maar daar had ik eigenlijk ook nog een vraag over Moet je gewoon diep zitten, of is het beter om te gaan staan?? *mij lijkt diep zitten, maar ik hoor weleens andere dingen Alvast bedankt voor jullie tips

Tien

Re: Beetje te tempramentvol ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:48

Ik zou diep gaan zitten, als die van mij gaat bokken en ik ga staan wordt ik gelanceerd als het heftig is.

Ik weet niet hoe het sturen gaat, maar je zou kunnen proberen om hem op de volte te krijgen en dan wel gewoon been houden, zodat ie niet stil gaat staan en daar wordt hij ook rustiger van zoals je vertelde.
Vaak krijg je de snelheid er dan wel uit.

Sweety__ik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 12:51

oke, zal t proberen, sturen gaat niet supper, maar daar komt vast wel vetbetering in

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:56

Misschien kan je hem voor het rijden even longeren zodat hij al een heel stuk rustiger is?

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:04

Idd eerst even longeren. Verder zou ik vooral niet teveel gaan zitten 'houwen', dus vooral in het voorwaarts oplossen: probeer op een volte je pony terug te rijden en steeds sneller te reageren. Dus als je al een klein beetje voelt dat ie er tussen uit wil gaan, meteen beetje opvangen en losmaken. Probeer ook duidelijk je stem te gebruiken, dit stelt een paard vaak gerust (iedere keer als je wilt stoppen duidelijk 'ho' zeggen bv.)

Urielle

Re: Beetje te tempramentvol ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:50

Sweety__ik schreef:
Meestal rent hij dan heel hadr weg en gaat heel veel bokken *waardoor mijn zadel ook steeds verschuift :s* maar goed, soms stopt hij opeens en gaat stijgeren, meestal blijf ik wel zitten, en als ik dan meer ga rijden ontspant hij, wordt hij rustiger en gaat het supper.

Ik zou dat zadel eens laten aanpassen oid want als dat zadel schuift, krijgt hij pijn in zijn rug en zal hij nog meer gaan bokken... Het is ook niet de bedoeling om over een jaar een paard te hebben met een compleet vastgereden rug natuurlijk
Longeer je hem van te voren zodat de eerste zottigheid eruit is?

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:04

eerst longeren voor je gaat rijden,dan hooguit 4 x in de week eens ''rijden'',puur op gehoorzaamheid op kleine hulpen en ontspanning.
rijdt nog veel rechte lijnen en alleen grote voltes.
oeeningen als halthouden-wegstappen-halthouden of stappen-draven-stappen met veel pauzes.
je zadel moet uiteraard wel normaal passend zitten!
op deze manier vraag je erom...

Sweety__ik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 17:23

keej bedankt allemaal, meestal gooi ik hem los in paddock, of longeer ik hem! En idd, het zadel moet beetje opgevuld worden, maar ik rij nu met een speciale singel, daardoor zit het ook beter!! xxx jes