Waar moet je aan denken bij het rijden met martingaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyra_Tyra

Waar moet je aan denken bij het rijden met martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 12:24

Hallo,
Zijn er nog extra dingen waar je op moet letten bij het rijden met een martingaal...ik heb dit namelijk nog nooit gedaan en wil mijn paard er geen schade van laten hebben.
Mij is aangeraden om met een martingaal te rijden omdat hij paard erg sterk is en omdat ze constant met haar hoofd in de lucht loopt zeg maar....ze schud ook veel met dr hoofd...
Zijn er dingen waar je op moet letten?

paljoeka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:31

hallo...
nee, je hoeft verder nergens op te letten met een martingaal. de teugelvoering moet gewoon zacht en soepel zijn net zo als anders met rijden. ik denk niet dat een martingaal zozeer helpt omdat je paard laag in te stellen, dan kan je beter een Thiedemann teugel proberen, bij deze teuegel moet je wel zachter zijn in de hand dan anders. Een martingaal is wel een goed hulpmiddel als je paard te sterk is.
'k hoop dat je hier wat aan hebt.
groeten paljoeka.

_Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:35

Als haar al aangeraden is om met een martingaal te rijden.
Waarom begin je dan gelijk over een thiedeman?

@ TS: gewoon normaal rijden, er is eigenlijk niets veranderd. Behalve dan dat jouw paard zijn hoofd niet meer omhoog kan gooien, mits je een goede verbinding met de mond hebt. Maar rijd er anders eerst een keer mee in de les. Dan kan je instructie je erbij helpen.[ik neem aan dat zij het je aangeraden heeft.]

paljoeka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:38

aan natasja_84.
omdat dat meestal een beter tijdelijk hulpmiddel is dan een martingaal.
mag ik daar niet over beginnen dan, er wordt toch gevraagd naar ons mening??

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:50

ik weet niet of je hem zelf afsteld anders moet je er zeker wel opletten dan hij niet te strak zit (Dus hij mag niet inwerken in een "normale" positie) en niet te los, dus wel inwerken als je paard echt met zijn hoofd de lucht in gaat.
oftopic:
ik ben trouwens helemaal niet voor de thiedeman deze werkt sterker in de dan de martingaal.
Dus gewoon lekker met martingaal proberen

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:53

De martingaal zorgt er inderdaad voor dat het apard het hoofd niet te hoog kan doen. Maar je moet wel opletten dat hij niet te los of te strak zit anders werkt hij nog niet goed.

santos

Re: Waar moet je aan denken bij het rijden met martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 01:23

Naar mijn idee kan een paard alles doen met een martigaal. Deze werkt namelijk als een hefboom en heeft alleen als doel voor de ruiter om het paard wat makkelijker met zijn hoofd naar beneden te krijgen.
Dus ideaal bij paarden die erg sterk zijn en hun hoofd omhoog gooien.

dus ideaal voor jou

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 01:25

Let erop dat hij niet te strak zit (ringetjes moeten tot de kaak komen).

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 02:23

tiedeman is niet te vergelijken met martingaal. En ik heb met beiden ervaring.

Martingaal is veel vriendelijker. stel hem inderdaad goed in( mag geen knik in je teugel hangen als je de teugels op maat hebt) en je kan er niks aan mis doen hoor.
Enige wat he fout kan doen met martingaal is als je hem te strak zet en dus je paard naar beneden trekt.
De martingaal hoort alleen je paard te begrenzen in het omhoog brengen van zijn hoofd. meer niet,

priscilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:24

vindt vaak het nadeel van een martingaal dat als je er te onervaren mee gaat oefenen zonder hulp dat als het paardje angstig wordt en zich dan in de martingaal gaat optrekken ..steigeren.. dus als je het gaat oefenen zorg dan dat je intructeur of instructrice erbij is. martingaal is wel zachter als de thiedeman.. verder wil ik je succes wensen

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:37

martingaal werkt alleen in als het hoofd boven de normale hoofdhouding komt (als het goed afgesteld is).

Ik snap alleen niet wat priscilla bedoelt, hoe kan een paard zich optrekken aan een martingaal dan? Als je merkt dat je paard zich gaat inhouden en omhoog wil komen dan doe je je hand toch naar voor en zorg je ervoor dat hij weer naar voren gaat of niet?

priscilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:02

ja dat weet ik wel ik zei er ook bij dat als je te onervaren bent je niet weet wat je doet en hoe je ermee om moet gaan.. je dan de kans hebt dat hij zich in de martingaal omhoog trekt

priscilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:03

en ik vind alles moet je voorwaarts oplossen.. bokken steigeren vervelend gedrag alles los ik voorwaarts op

MayoHippeia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:27

een martingaal is een heel handig hulpmiddel bij springen; als je je paard terug moet nemen voor een wending of een sprong, wil een heet paard nog wel eens zijn hoofd in de lucht gooien en heb je hem dus niet goed onder controle. dat is dan ook het enige waar het goed voor is, paarden die omhoog komen en dan te hard gaan. in de dressuur lijkt het me niet erg zinvol, tenzij je paard met zijn hoofd omhoog 'slaat' en sterk wordt (sommige paarden bijvoorbeeld in de galop). als dat het geval is kun je er veel aan hebben, omdat het niets anders begrenst dan het hoofd omhoog brengen. om je paard meer naar beneden te rijden kun je het beter rijtechnisch oplossen dan met een hulpstuk. echter kan de martingaal je op weg helpen doordat hij je paard in ieder geval omhoog begrensd! succes ermee!

cemery

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:24

een martingaal is een handig hulpje voor de ruiter, maar zoek altijd eerst de oorzaak bij jezelf, misschien ben je wel te lief en neemt hij een loopje met je, hij kan ook gewoon even protesteren omdat hij aan het werk moet door het slaan met het hoofd (heb ervaring ermee) ik ben zelf veel fanatieker en consequenter gaan rijden, en nu moet hij wel.

Vraag hulp aan een instructeur want een goede ruiter heeft geen hulpmiddelen nodig.
Succes!

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:36

ik gebruik ook een martingaal, mij is verteld dat als je de martingaal gebruikt je pony niet hte hoofd zo hoog in delucht kan gooien en dat jij dus niks of amper wat kan doen.. aangezien mijn pony druk in het hoofd heeft, en graag het hoofd omhoog gooit, vind ik een marting gaal af en toen wel fijn, vooral met springen,!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:24

Een martingaal lijkt me vriendelijker dan een thiedemann, bij goed gebruik is beide even vriendelijk dacht ik
martingaal zit niet direct aan teugels vast, dus als paard steigert en je doet je handen naar voren dan kan het paard zijn hoofd dus vrij bewegen.
bij thiedemann zit de bijzet dus wel aan de teugels. als het paard steigert doet het zijn hoofd omhoog en als de thiedemann kort genoeg vast zit (bij onervaren ruiters) krijgt het paard dus volgens mij wel druk op de teugels (paniek!!) omdat die direct aan de thiedemann vast zitten.

Als je paard nageeflijk is werken ze beide niet in.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:31

En zorg dat je stoppers op je teugels hebt!

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:31

persoonlijk vind ik het nadeel aan een martingaal (trouwens wel meer hulpteugels) dat je er snel aan gewend raakt en op het moment dat je dan een keer zonder rijdt pas weer merkt dat het echt wat uitmaakt en in die zin lost een martingaal dus niks op. verder is het een heel vriendelijk hulpmiddel, kan iig weinig tot geen kwaad en je hoeft verder nergens op te letten.
vind vaak dat mensen erg makkelijk een martingaal om doen (in het algemeen dus niet jij persoonlijk want het klinkt wel alsof je hier goed over nagedacht hebt), maar in jouw geval klinkt het terecht en het is je niet voor niets aangeraden, gewoon uitproberen dus