benen naar achteren met springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

benen naar achteren met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 11:35

Ik heb nu een tijdje springles, maar het wil niet helemaal. Als ik mijn beugels heb zoals ik ze nu heb dan kan ik niet genoeg meekomen met de sprong, als ik ze korter doe dan kan ik geen benen meer geven. Mn instructrice zegt dat ik ze op de langere stand moet laten en mn been meer naar achteren moet leggen, maar dat lukt helemaal niet, als ik dat doe gaat m'n heup ook helemaal knakken. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:07

heb je er een foto van? Springen met lange beugels is meestal geen goed idee.

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 12:17

De beugels zijn 3 gaten korter dan ik ze heb met dressuur. Het is dus niet zo dat ik met lange beugels spring, maar doordat ik mn been niet verg enoeg naar achteren leg kan ik niet genoeg gaan staan. Nu vraag ik me dus af hoe ik voor elkaar krijg dat ik mn been beter naar achteren kan leggen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:21

3 gaten is op zich zelfs niet zo gek veel, de mijne zijn denk ik wel 5 korter (uitgaande van een springzadel). Ik snap niet helemaal waarom je niet kunt staan als je been niet naar achter ligt? Maar ik denk dat je je onderbenen te veel naar voren steekt, probeer erop te letten dat je op de binnenkant van je dijen zit (leg je hand van achter af vlak onder je been en 'trek' je dij naar achteren). Dan ligt je been al vanzelf meer terug.

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 12:33

Ik kan wel gaan staan maar niet ver genoeg. Ik zit echt al heel kort. Wil er best een keer een foto van maken ofzo. Vind met nog een gat korter een stuk fijner rijden, maar dan kan ik niet meer goed benen geven. Dus eigenlijk is het allebei niet fijn.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:26

Doe eens een paar foto's, want ik kan me er geen beeld van vormen. G agewoon oefenen op je verlichte zit op lange stukken galop in het bos. Je been hoeft niet ver naar achter en je hoeft ook geen meter uit je zadel te komen....

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 13:29

Ik heb nog geen foto's, kan ze wel een keer maken. Ik heb niet de mogelijkheid om de verlichte zit te oefenen in het bos. De verlichte zit is opzich niet zo'n probleem, kom ook geen meter uit het zadel, maar met de beugels een gat korter kan ik beter meekomen boven de sprong, alleen dan kan ik geen benen meer geven.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:30

Hoe kort zitten je beugels dan als je geen been meer kunt geven? Een jockey kan geen been meer geven, maar als je de normale beugellengte voor het springen gebruikt moet je gewoon been kunnen geven...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:31

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 14:34

Hoe ik mn benen heb boven de sprong weet ik niet. Als ik de beugels korter doen zitten ze ook niet te kort, maar het is dan erg moeilijk om het paard nog goed benen te kunnen geven vind ik. Misschien moet ik gewoon ff oefenen met een gat langer en komt het dan vanzelf wel een keer goed.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:40

Met wat voor een zadel spring je? Somige zadels hebben heel veel kniewrong aan de voorkant, misschien dat je met minder kniewrong makkelijker in de verlichte zit zit..? Of juist andersom..

Probeer eens een keertje een ander zadel als je hiertoe de mogelijkheid heb.. Zelf spring ik altijd maa 1 of 2 gaten korten dan mn dressuurmaat! mijn knieen staan gewoon op slot bij elke beweging die ik maak als ik korter ga zitten.. Door weinig knieworngen in het zadel kan toch goed zitten!

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 14:52

Veelzijdigheidszadel.. zou makkelijk een keer een ander zadel erop kunnen leggen. Zal dat de volgende keer eens proberen.

Woogy

Re: benen naar achteren met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:55

nou is er natuurlijk wel een verschil tussen kort en kort. Als je ze een gaatje korter doet merk je er volgens mij niet veel van en zul je nog wel been kunnen geven. kijk als je gelijk met je knieën in je nek gaat zitten redt je het niet...Succes in elk geval met je probleem

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 16:08

Maar dat is het probleem nou juist. Met een gaatje korter wordt het echt heel lastig om been te geven, anders zou ik wel een tussenvorm bedenken maar kan moeilijk nog een gaatje ertussen in prikken.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:26

ik zou toch graag een foto zien wat ik snap het iegenlijk gewoon niet. Waarom kun je geen been geven?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:59

Is het probleem niet dat je zelf te weinig kracht en te weinig steun kunt vinden bij je knien boven de sprong? Zo klinkt het mij in de oren namelijk, maar kan het mis hebben..

Want als het dat is is het een kwestie van oefenen en die spieren sterker maken. Ofwel, probeer eens een tijdje in draf en galop verlichte zit aan te nemen met je beugels op springmaat. Heb je genoeg je evenwicht om dit gewoon netjes een tijdlang vol te houden of begin je na een half rondje al je evenwicht krijt te raken misschien?

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:03

Ik kan geen been geven omdat ik met mn been dan niet meer fatsoenlijk op een goede plaats zit waar dat paard op reageert.. ik moet dan heel erg hard drijven voor reactie.

Ik kan in draf en galop de verlichte zit behoorlijk lang volhouden.. dus denk dat ik het toch niet beste kan oplossen met gewoon ietsie langere beugels (niet te lang voor springen) en dan gewoon ff oefenen daarmee en een keer met ander zadel proberen.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:45

Hoi! Heb 't even allemaal gelezen maar vind het een beetje raar om er een ander zadel op te leggen, met een gewoon VZH zadel zou je toch normaal moeten kunnen springen? Ik heb tot M1 met een VZH zadel gesprongen, nooit last gehad. Het heet toch niet voor niets een VZH zadel?
Is het niet dat je dan zelf gewoon nog meer moet oefenen met je zit tijdens de sprong? Ik zou gewoon beginnen met die beugels 2 gaten korter dan je normale maat en oefenen! Je Spierkracht in je been ontwikkel je dan steeds meer en kun je ook krachtiger drijven.
Aan de andere kant, ook nog iets om bij stil te staan: waarom reageert je paard alleen op je hulp als je beugel op de normale maat zit? Ik wil hier niets suggereren, maar is je paard wel genoeg aan je been? Anders zou je kunnen gaan oefenen met reactie op hulpen.

n.b: misschien is je paard wel supergoed aan je hulpen, maar ik probeer het van alle kanten te bekijken! Succes!

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:39

Paard is niet supergoed aan de hulpen, maar rijd er 1 of 2 keer in de week op en kan er daardoor vrij weinig aan veranderen. Dat ze niet supergoed aan de hulpen is is verder niet een heel groot probleem. We springen nog niet zo hoog en het gaat allemaal goed, behalve dus dat ik niet zo goed kan meekomen. Maar ik zal inderdaad eens proberen met 2 gaten korter en dan goed meekomen boven de sprong want misschien is het gewoon voor mn gevoel dat dat beter gaat met nog 1 gat korter want neem aan dat 1 gat verschil niet veel uit hoeft te maken, maarja. Toch allemaal bedankt voor de reacties

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 16:10

Gisteren heb ik met een ander zadel gesprongen en daar had ik helemaal geen problemen mee.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:00

met wat voor zadel heb je dan gesprongen? Ook een VZH? Of wel een spring?

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:30

Je moet proberen meer op je knieën te steunen boven de sprong, of ja, wanneer je mee "omhoog" gaat, dat zegt myn instructeur toch !

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:50

Ik hou altijd goed men hakken omlaag dan kun je je been eigenlijk niet naar achteren doen.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:53

Aaah das mooi!
Gelukkig, dan weet je een beetje waar het aan ligt.
Ik heb een ander probleem, als mijn paard behoorlijk de hoogte in komt komen mijn benen de lucht in naar achteren.. hihihi
Maar bij mij is het denk ik: oefening baard kunst!

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 15:47

@ Irisamaire: Ik sprong eerst met een veelzijdigheid die richting spring was maar zat er echt niet lekker op (kon mn benen niet goed naar achter doen etc. Nu spring ik met het zadel waar ik normaal ook mee dressuur (veelzijdigheid richting dressuur) en daar zit ik echt veel en veel beter op.

@ Josiej: Ik moest mijn benen juist wel naar achteren doen.. Beter lezen.

@daantjuhhh: Dat is weer precies het tegenovergestelde hahaha.