Wijken naar Links...? t'Lukt niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moonny

Wijken naar Links...? t'Lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 11:22

Hoi,

Ik ben al een tijdje bezig om mijn paard te laten wijken, nou gaat het naar rechts helemaal goed, maar naar links gaat ze echt niet zodra ik mijn rechterbeen aanleg gaat haar neus de lucht in en gaat als een tank de bak door.
Als ik haar daarna stil zet en het dan weer probeer komt ze iets omhoog of schiet in galop.

Ik heb het ook al geprobeerd in stap naast haar, en haar dan als het ware om te duwen, gaat ook niet ze loopt gewoon door je heen en gaat terug lopen duwen.

Nu is het wel haar/mijn slechte kant.

Wie kan mij verder helpen

Betteke

Re: Wijken naar Links...? t'Lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:46

Klinkt alsof je paard niet goed rechtgericht is. Als hij dat wel is kan hij allebei de kanten even makkelijk wijken. Kijk even op www.paardenbegrijpen.nl daar staan goeie tips over rechtrichten.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 12:03

Had ik nog niet aan gedacht. Bedankt voor de tip.
Ik heb net even gekeken op die site en ik denk dat ik er wel wat aan heb ja.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:20

Succes

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:52

Hoi,

omdat hij echt duidelijk een voorkeurskant heeft klinkt het inderdaad alsof je paard niet rechtgericht is.

Probeer straks met wijken ook eens op de volte je paard een paar pasjes naar binnen te zetten en weer terug naar buiten te rijden. Verder moest ik juist van mijn instructeur van de hoefslag richting de A-C lijn wijken, omdat veel paarden zich 'aangetrokken' voelen tot de hoefslag. Als ze graag naar de hoefslag willen vallen ze snel over de schouder.

Ik kwam altijd door de hoek en reed even door en dan zette ik hem een paar passen opzij. Zorg wel dat je voorwaarts blijft en niet enkel zijwaarts gaat. Gaat je paard juist te hard en loopt hij door je been heen dan gewoon rechtdoor rijden opvangen en opnieuw proberen. Alleen zul je wel eerst zeker moeten weten dat je paard rechtgericht is. Die link van Betteke is erg handig, maar ik zou er goede instructie bijnemen. Vaak zie je dat ruiters de scheefheid gaan compenseren en dan kom je nog geen stap verder. Zelf heb ik ook veel hulp van mijn instructrice gehad m.b.t. het rechtrichten. Veel succes!!!

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 15:11

Bedankt voor je reactie Delphi, ga zo rijden en ga het uitproberen.

Ik heb ook een tijdje geen les gehad omdat mijn instructrice ermee gestopt is en ik ben een tijd naar een ander opzoek geweest heb er nu gelukkig weer een gevonden. En dan ga je zelf lopen rommelen, met wat tips van stalgenootjes erbij natuurlijk. Ben met je eens goeie instructie is belangrijk

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:04

Heb ik ook nog een tip:
Als je je paard voor het schot zet, met zijn neus, kan hij niet naar voren.
Dan laat je hem wijken, verder alléén zorgen dat hij met zijn hoofd aan de goede kant blijft en dus écht opzij gaat!
Zijn hoofd hoeft verder niet naar beneden, laat maar lekker gaan, het gaat alleen om de hulp van je been!
Dit is dus een zware oefening en de eerste vereiste is dat je paard verder gezond is, rechtrichten is een héél belangrijke oefening anders kom je geen stap verder!
Daarbij is contra-stelling een belangrijk onderdeel.
Als je dit dus doet, wees voorzichtig en vraag maar enkele stapjes=goed=belonen!
Succes!

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:42

Je kunt op een grote volte rijden. Je probeert hem te sluiten met je buitenbeen en weer te openen door hem/haar te laten wijken voor je binnenbeen, zodat het paard ervoor opzij gaat. Als dat ;ukt dan gaat het wijken ook al wat beter. Succes!

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:53

Bedankt voor de tips allemaal.

Ik heb er zeker wat aan. Ik heb vanmiddag gereden en ik heb d'r op de volte gezet en geprobeerd haar naar buiten te laten lopen en ze deed idd een paar pasjes opzij. Ik helemaal blij en heb haar flink beloond
Super nu gaan we rustig aan verder.

Nogmaals bedankt

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:05

Nog een tip is gebruikmaken van de manegewand. Daar willen ze meestal graag tegenaan plakken. Dus tweede hoefslag nemen en paar pasjes wijken. Wel ervoor zorgen dat ze niet door de buitenkant valt.
Je paard is idd scheef en zal het met de lengtebuiging aan haar moeilijke kant best moeilijk hebben. Probeer dus niet te veel lengtebuiging te vragen op de volte bij het openen en sluiten van de volte. Met kleine beetjes tevreden zijn.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:43

Lijkt mij ook de beste manier om te beginnen met een paar pasjes opzij op een volte. Veel voltes en dan vooral zorgen dat je paard om je binnenbeen gaat buigen, juist ook op die moeilijke kant. Zodra je merkt dat aan die kant je binnenbeen beter geaccepteerd wordt, zul je vast merken dat het wijken daarna ook langzaam aan wat beter gaat.

Neem er even de tijd voor, liever tevreden met een paar kleine pasjes dat ze goed luisterd dan de hele bak door blijven proberen omdat je het goed vindt.

En misschien goed erop letten dat je paard niet bij het wijken naar rechts je paard door je buitenbeen heenloopt.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 16:01

Ik heb net weer gereden en die voltes lijken goed te werken ze deed in ieder geval weer een paar pasjes opzij. Ik ben dan ook al heel tevreden met twee pasjes nu.

Met haar neus naar een wand toe heb ik ook even geprobeerd en dat gaat niet lukken ze draait gewoon weg of loopt naar achter.

Bedankt weer

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:18

he muts jij hebt toch ook dat kleine rode boekje moet je het daar in ff lezen staan goede dingen in

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 20:38

heb ik ook ja, zal nog wel eens even kijken (als ik weet waar hij is) , maar hij gaat goed zo met die voltes.

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:49

staat ook andere oefening in op de volte