Mijn pony is zoow slooooom...!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxLisannexX

Mijn pony is zoow slooooom...!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 23:25

,,Hallo mensen..
ik heb een verzorg pony,, banjer heet hij:P
ik ben hem net 4 maanden aant beleren...
hij doet het best goed vind ik maar hij
is niet vooruit te branden!!!!!!!!!!!!!!

ik raak er uitgeput van!!!!! HELP??!!

wIe heeft tips??!!
Kuzz.. Mij!! en hoefjes banjer!! ,,

Horsea_nl

Re: Mijn pony is zoow slooooom...!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:43

misschien meot ie wat meer conditie krijgen?.. in ieder geval moet je niet zoveel gaan drijven dat ie op een goed moment er neit op reageert.. eh misschien aan de longeerlijn duidelijk wezen dat ie sneller meot? zou het niet zo goed weten verder..

Patriciavt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:45

iig géén sporen (gaan) dragen!!! Het is zó jammer dat nog steeds veel mensen denken dat je sporen draagt om aan te drijven...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:06

Leer hem goed dat been vooruit is, en dan 1 keer been en hup naar voren, desnoods met behulp van een zweepje.
Geef been (eventueel met stemhulp als hij nog maar zo kort onder het zadel is) reageerd hij neit geef je been met een klein tikje achter je kuit.
Draaf 5 meter en ga weer terug naar stap, stap 5 meter en ga weer draven, zelfde als bovenstaand, been, geen reactie, been met klein tikje achter de kuit.

Paarden worden ook vaak wat heter door overgangen dus maak daar gebruik van, leg zelf ook wat extra vrolijkheid in je stem en beloon hem als hij goed voorwaarts loopt.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:12

vooruitzetten die handel, ga eens hoefslagen draven en galopperen.
vaak van kant verwisselen, wat oefeningetjes ertussendoor, maar zet hem vooruit en werk uit die basis verder.

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:10

Heey..

Je moet bij een jong paard heel duidelijk zijn. Je wil m op je lichtste beendruk naar voren laten gaan, dus geef je eerst rustig kuitdruk, reageert ie daar niet op, een keer wat harder met je been. Nog geen reactie? Tik met de zweep. Als hij het gaat begrijpen gaat hij al op je lichtste kuitdruk naar voren, want hij snapt wat er anders komt en dat ie toch wel naar voren moet. Gaat hij naar voren, belonen..
Zelf goed opletten dat je het paard niet in de weg zit, of dat je teugelhulpen geeft!
En veel afwisselende dingen doen, niet alleen maar geforceerd die beenhulp voor elkaar willen hebben, maar ook een keer balkjes draven, sprongetje, buitenritje, hou het leuk voor je paard, dan houdt hij ook die drang naar voren wel.
Suc6!!

XxLisannexX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 11:56

Hallo allemaal bedankt voor jullie super veel antwoord!!

maar mijn been hulpen... dat helpt niet.... en een sweep tikje intreseerd hem niks...

dus...? en balkjes lopen enzo doen we wel maar hij wil niet harder dan 4 passen draf...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:41

Lisanne reactie eisen dus, been is reactie, dan maar een iets fermere tik, het is de bedoeling dat hij naar voren gaat, liever 20 meter te ver dan 5 meter te langzaam.

LilliputterJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:46

mischien wat afwisseling gebruiken,rij je alleen in de bijv buitenbak,ga dan eens buitenrijden en 1x been in vooruit,niet reageren is hardere tik,dan rij je maar 10 min maar als hij het dan goed doet is het goed,bouw langzaam uit,en wat voer je hem?komt ie genoeg buiten?met andere pony,s?
en hoevaak rij je per week,bouw dat bijvoorbeeld terug naar 3x per week en dan maar iedere keer 10 min....
laat er in het uiterste geval eens een dierenarts naar kijken,mischien heeft hij ergens last van,of vitamine tekort?

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:16

Krijgt hij wel genoeg voer? En heb je zijn conditie wel goed opgebouwd? Misschien is het verstandig om les te nemen....

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:21

cranberry schreef:
iig géén sporen (gaan) dragen!!! Het is zó jammer dat nog steeds veel mensen denken dat je sporen draagt om aan te drijven...

Onzin! Je kan beter een spoortje omdoen en dan reactie krijgen dan je helemaal uit de naad te drijven en een slome knol onder je kont hebben.

Actie = reactie. Jij geeft been je pony reageerd. Reageerd hij niet geef je nogmaals been. Dan nog geen reactie dan geef je hem een flinke por. Heel consequent zijn. Beter een kwartier consequent voorwaarts rijden dan een half uur aanmodderen. In het begin zal hij echt niet direct snappen wat je wilt. Por hem maar eens flink naar voren, ik zie liever dat hij een keer weg schiet dan dat hij niet reageerd. Je zult zien dat hij na een tijdje snapt wat je wil en dan kun je je hulpen weer verfijnen. Je moet zorgen dat hij scherp aan je been is.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:44

CD28 maar de bedoeling is wel dat de pony op haar been naar voren gaat, niet op het spoortje lijkt mij.
Op het moment dat ze het spoortje dan weer af doet is ze even ver als nu.

black_light

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:47

Sporen worden niet gebruikt om je pony voorwaarts te houden toch?
Ze worden gebruikt om de hulpen te verfijnen.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:51

Als je stapt probeer hem dan met een lichte kuitdruk in draf te krijgen, lucht dat niet, dan een soort tik met je been. Als hij daar wel op reageert terugenemen en het gewoon weer met die kuitdruk proberen.
Dit geld ook wanneer je hem een tik met de zweep of een prikje met je spoor geeft. als hij daar op reageert terug nemen en het weer met je kuitdruk proberen. let wel op dat wanneer je een spoortje gebruikt je er niet heel de tijd in gaat zitten prikken, maar alleen wanneer hij niet luistert naar je kuitdruk.

MirZam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:05

Je moet zorgen dat je pony naar jou gaat luisteren, hi/zijn moet respect hebben voor jou en voor je hulpen. Leer hem te luisteren naar je hulpen dit doe je door consequent en streng te zijn. Reageert hij niet dan laat je hem/haar hier niet mee weg komen. Als het de pony een keer lukt een hulp te negeren weet hij/zij dat dat ook de volgende keer weer zal lukken.
Geef been met het idee dat de pony daadwerkelijk vooruit gaat. zo niet een tikje met de zweep erbij. Wanneer ook dit niet werkt mag je gerust een keer een wat hardere tik geven als je maar reactie krijgt. Zo ga je door todat de pony doorkrijgt dat ie toch echt wel moet. Ws zal hij dan bij steeds mindere hulp gaan reageren omdat dat uiteindelijk voor hem toch prettiger is.
Je kunt het best gewoon zonder sporen blijven rijden, daar een spoortje idd niet bedoeld is om een pony actief te krijgen.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:51

Zorg dat je een instructrice/ les neemt o.i.d. Helemaal als je bezig bent met het paard beleren. Hoe langer je hiermee zelf, terwijl je geen idee hebt hoe dit aan te pakken, zelf blijft klooien hoe moeilijker je het jezelf maakt..

Loopt ie aan de longeerlijn wel voorwaarts, verwar je hem niet tijdens het rijden. Sommige paarden snappen de bedoeling niet en gaan dus maar omdat ze niet snappen wat er van ze verwacht wordt bv stilstaan. Je zult echt op een of andere manier je paard duidelijk moeten maken dat ie goed voorwaarts op eigen benen moet lopen. Als je dat zelf niet voor elkaar krijgt of niet weet hoe dat voor elkaar te krijgen is hulp zoeken van een ervaren persoon de beste en slimste oplossing. Die kan je tijdens het rijden exact zeggen hoe en op welk moment je welke aanpak kunt gebruiken..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:07

Idd geen sporen dragen. Niet té veel been geven.
Hij draaft bijv. en jij voelt dat ie terugvalt, hup, been eraan. Daarna weer er vanaf!! Anders raakt je pony gewend dat jij al het werk doet en reageert na een tijdje niet meer op je been.
Ik vind het overigens wel raar dat ie zo sloom is. Ik neem aan dat ie nog jong is??

panache

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:11

bix bix bix nee toch maar neit doen

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:13

Is hij goed gezond, ontwormt, enz.
Als dit allemaal in orde is dan inderdaad voorwaarts rijden

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:00

peper in de reet doen wat ik op de manege wel moest doen was: been--> tik been-->tik als het paard echt niet wou. De aanhouder wint.

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:12

mijn verzorpaard heeft daar ook last van,wat wij hebben gedaan is een beetje haver bij de bix doen..

XxLisannexX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 16:55

Heeej mensen!! wat veel mailtjes zeg!! nou in ieder geval bedankt ! ik draag geen sporen, vind ik zielig.. hoe ik er bij kom geen idee maar ben cker niet van plan die dingen te gaan dragen, ik kon een poosje niet 8er de computer vanwege internetopzegging.... ik heb de laatste weken hard met hem geoefend, en hij is al een beetje meer voorwaarts!! hij is gezond en krijgt goed voer enz.. staat ook heel vaak met andere pony's in de bak en haver eet ie niet.. jaah kieskeurig hyndertjuh heb ik hoor :P:P haha maar t gaat dus al wat beter ik blijf gewoon goed oefenen! Maar ik kon ook nooit boos op um worde ofzow omdat ik um al zow lang ken, dus als ie niet wou lope mepte ik nooit echt hard met de zweep, maar ik heb mezelf voor genomen niet te lief voor hem te zijn als ie niet loopt! maar nogmaals bedankt voor al jullie reacties!!! P.s. hij is inderdaad nog jong, bijna 4.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:53

Goed dat het al beter gaat! Ik heb ook zo'n luiwammes, ook bijna immuun voor de zweep. Maar bij mij hielp het heel goed om één keertje even boos te worden, even echt een flinke tik met de zweep, of iemand die er naast loopt even een tik met de longeer zweep. Heb ik maar een keer hoeven doen, vanaf toen liep ie ineens veel beter
Ik ben er in ieder geval achter gekomen, beter één harde mep dan een heleboel zachte tikjes!

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:07

hee ik neem aan dat ie voordat hij ingereden werd aan de longeerlijn is geweest, dat zou betekenen dat hij stemhulpen kent dus maak daar gebruik van ter ondersteuning van je been en de zweep. verder wat iedereen al zegt, streng zijn en let erop dat je hem niet in de weg zit (hij moet eerst leren dat voorwaarts voorwaarts is, de rest komt later wel).
hoewel je net al zelf aangeeft dat je niet van plan bent om sporen te gaan dragen wil ik wel even op die discussie inhaken, ben geloof ik de enige die het met CD28 eens is, ik zie liever een klein goed gebruikt spoortje dan eindeloos afgestompt geklop met de onderbenen als ie daar toch niet op reageert. leert de ruiter ook voorzichtiger omgaan met beenhulpen maar het is wel belangrijk dat daar begeleiding bij is en dat kan je instructrice (ik mag aannemen dat je die hebt bij zo'n jong beest) beter beoordelen dan wij met z'n allen vanachter een computer. overigens erken ik wel dat sporen daar eigenlijk niet voor bedoeld zijn maar je doet een paard met goed gebruikte sporen denk ik minder pijn dan met een flinke mep en ik ben het er al helemaal niet mee eens dat hij dan niet meer op een "gewone" beenhulp zou reageren (dat suggereert ook dat je elke keer je spoor gebruikt als je je been aanlegt om aan te drijven en dat is ook niet de bedoeling). wat je doet is em even scherp maken op je hulpen en of je dat nou met een welgemikte tik doet of met een spoortje kun je het beste ter beoordeling aan je instructrice overlaten.

Jadeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:33

heb je al een gepropeert om hem aan te druiven met een longeerzweep

JADEKE