rennende haflinger!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

binky_xxx

rennende haflinger!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:25

Hallo allemaal hier mijn eerste berichtje..Ik wil de hulp vragen van mensen omdat ik zelf best jong ben (13) en een haflinger heb..!
Het probleem is dat Binky (de haflinger) erg rennerig is.. vooral in het begin we hebben hem nu bijna een jaar..Binky vind het leuk om vaak een sprintje te trekken zomaar uit het niets en dan met zijn oren naar voren..Als hij echt kon lachen zou hij het zo doen..En het is niet dat ik er afval maar het kan soms zo vervelend zijn. In het begin was k daardoor ook erg bang. We dachten ook het zal wel uitproberen zijn en soms laten we hem gewoon doorrennen en als hij dan wil stoppen laat ik hem gewoon heel lang doorgaan tot hij helemaal moe is..maarja ik wil ook graag naar buiten maar daar heb ik een grote angst voor gekregen toen ik met hem naar buiten ging en hij plots begon te rennen en een ander paard ging hem achterna en het meisje viel eraf en ze wouden niet meer stoppen toen ik erop zat en er een man voor het spoor was gesprongen..dat deed mij erg veel verdriet en heeft me vreselijk bang buiten gemaakt..we lopen dan wel met hem buiten aan een hengstenketting om hem buiten te laten wennen..maarja ik krijg toch kriebels dat ik met hem lekker naar buiten wil al is het maar alleen het pad op en neer..Veel mensen zeggen je moet een scherper bit nemen en de ander zegt dat..Dat is heel erg moeilijk en ik denk dat hij er alleen maar meer tegen in zal gaan..En ik wil hem geen pijn doen! Tiedeman heb ik ook daar rent hij dwars door heen.. Me ouders zeggen ook vaak als je wil we verkopen hem zo.. maar dan het idee dat je weer met een ander paard op nieuw moet gaan beginnen..Ik wil hem een kans geven maar nu jullie mischien een klein beetje weten wat het probleem is dacht ik mischien hebben jullie een manier/zelf ervaring daarmee..want bij de vorige eigenaar was hij heel braaf! maarja het is gewoon een super lief paardje en wil je echt geen pijn doen maar wil gewoon ff lekker uit z'n dak gaan.. en hij komt er hartstikke veel uit want hij staat in een grote uitloopstal..en hij heeft gewoon veel beweging..Dus als jullie wat weten laat het me dan astublieft horen want hij mag heust wel is lekker rennen maar ik wil ook gewoon wel is normaal rijden..nou ik hoor het wel tot ziens dan maar!! Groetjes charlotte en Rennende binky

magiclover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:30

misschein probeert hij je uit
misschien moet je eerst je paard/pony longeren zodat ie wat rustiger is als je er op gaat dat zou ik zelf wel doen

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:34

Goed vaak lessen, als jij beter gaat rijden lukt het je wel...
We hebben het allemaal moeten leren, niets om je voor te schamen.

Horse_Angels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:45

Misschien is hij wel ergens bang voor! Of hij/zij ziet een merrie/hengst of iets interresants.. Misschien kun je even kijken wat de oorzaak is in je buurt ofzo.

plutolover

Re: rennende haflinger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:51

zelf heb ik ook een haflinger. En die wilt weleens als hij niet genoeg naar buiten is geweest behoorlijk gaan bokken.

Als ik op buitenrit gaat is alles opeens eng. Maar in de zomer is er niks aan de hand.

Ik denk ook al heeft hij een looptstal. Dat hij gewoon los gegooit moet worden. En hij kan je ook behoorlijk uitproberen. Wat helpt. bij die van mij dan. Die soms ook gewoon weg kan rennen ook al ben je met hem aan het stappen. Hem leren dat jij het tempo bepaald. En vooral vaak stilstaan. En hij mag pas lopen als jij loopt. Als ik ga stilstaan met hem zeg ik alltijd halt.En beloon ik hem pas als hij stil staat. Als je bang bent dat hij er vandoor gaat. Doe het dan in de bak. En als hij er vandoor gaat niet lang vasthouden. Gewoon laten gaan anders wordt je alleen maar banger.

Vandaag ook ik wou me paardje los gooien. samen met nog iemand. Haar paard schrikt van iets en ze kon hem niet houden. dus dat beestje rent langs mij heen. Wat doet die van mij. Die wilt het ook doen.Maar ik hou hem vast. Maar op een gegeven moment moest ik hem wel los laten.

Je kan ook proberen met een volwassen man of die met hem gaat lopen. Als hij ervandoor gaat dat die man hem tegen houdt. Of boos worden kan ook veel helpen

Nog een tip als hij ervandoor gaat en jij erop zit.Zet hem met zijn neus tegen de schoft. Hij moet gewoon stil staan klaar.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:55

en nog wat

een scherpere bit kan nooit kwaad. Mischien wordt hij erger maar dat weet je niet.

Zelf ken ik een fjord en die kon ook behoorlijk renne. Ze hebben hem een tijdje met pesoa bit gereden (ben geen voorstander van een pesoa bit) Maar nu rijden ze weer met gewoon bit en hij doet het fantasties.

en tja het blijf een feit haflingers zijn behoorlijk sterk

naja,

je kan me alltijd pmen of miss is msn ook wel handig

willeke_kiss@hotmail.com is mijn msn

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:01

Een scherper bit werkt vaak maar tijdelijk, de paardenmond verhard als reactie op de inwerking, en dan ben je geen klap verder.

binky_xxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:03

Jah bedankt ik denk dat jij natuurlijk ook veel ervaring hebt omdat je weet hoe sterk ze zijn! ik zal je snel toevoegen en les heb ik en hoop dat hij er dan juist vandoor gaat zodat ik het goed kan leren! heel erg bedankt!

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:07

ik heb ook een rennende haf gehad.!

GElukkig gehad !want zij was ook erg ze zou gerust door rennen en dan over een drukke weg rennen of tegen mensen aan rennen

Nu ik meer gedresuurt had en elke dag goed gereden had is dat eigenlijk weg gegaan..

en ik heb haar buiten ook wel eens zelf flink laten rennen dan vind ze het al een stuk leuker dan kan ik haar ook gewoon terug nemen als ze er van door gaatz eker niet..

Maar ik ben het met willeke eens dat mijn pony s'winters alles eng vind en zomer's niks..!

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:07

met gehad bedoel ik niet dat ik er niet meer verzorg hoor.. maar dat ze niet meer rent

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:13

Ik heb t zelfde probleem met mijn tinker, af en toe gaat hij er gewoon in galop vandoor en heb je niks meer te zeggen, niet bang ofzo, gewoon hartstikke eigenwijs en energie teveel.
Vraagje, lukt het jou om zijn hoofd om te trekken als hij zo wegrent? Als dat lukt kun je dat als laatste noodrem gebruiken met het uitrijden. Dat heb ik zelf ook een paar keer nodig gehad, gewoon omtrekken en een veld in sturen of tegen een boom stilzetten, dat is in ieder geval beter dan onder een auto in rennen.
Een scherper bit werkt bij mij ook niet echt goed, wel zodat ik hem beter kan inhouden als hij iets opgewonden is, maar als hij er echt in galop vandoor gaat kun je met een scherper bit ook niks beginnen. Dat is mijn ervaring..
Boos worden heeft bij mijn paard totaal geen zin, als ik boos wordt is hij meteen beledigd, ja echt waar, en wil dan helemaal niet meer luisteren.
Wel moet je altijd consequent zijn, als jij vraagt om te stoppen moet je blijven vragen totdat hij echt stilstaat en dan belonen. Als je denkt, "het lukt niet, dan maar niet", dat werkt niet.

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:19

mijn haf is ook beledigd als ik boos word..!

ik kon gelukkig wel gewoon sturen.. Dat was wel beter..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:22

oja nog wat te melden

die van mij heeft ook wel eens race momenten. vooral met springen omda thij dat leuk vind. Ben ook laast samen onderuit gegaan. Zwaar gkenuse teen en me enkel deed zeer. Maar goed

Soms met gewoon galoperen wilt die van mij ook wel eens hard gaan ik zet hem alltijd op de volte. En dat werkt meestal wel.

Of eerst longeren.

jadee:Mijn paard is ook beledigd als ik boos ben dan gaat hij of vervelnder doen. Of in zijn stal staan mokken. Als hij gaat mokken moet ik alltijd om hem lachen

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:26

haha dat vind ik echt laggen..!

als we aan het rijden zijn en ze is weer eens super irritant dan geef ik haar wel eens een wat hardere tik.. en dan maak ze zo'n geluidje van hii en gaat ze rennen.. ik lig altijd helemaal plat ben gelijk niet meer zo geiiriteerd dan..!

tycluffcoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:37

ik heb dit probleem ook met een tinker gehad.. maar die negeerde allles en was hart in z'n mond maar ook z8.. nam het pit soort niet aan..
maar je kan het een x proberen om er een slof eronder te hangen of vragen of iemand mee wil lopen/rennen buiten en as tie maaar iets probeert met een halstertouw of wat dan ook gelijk trug kan nemen! maar moet wel iemand zijn met kracht! of as tie gaat hem gelijk dubbel trekken, binnenbeen er dan in en staat ze gelijk stil.. die laatste manier gebruik ik ook.. want al pakken ze het bit vast dit lukt eigenlijk altijd! maar doe dit niet bij een weg met autos natuurlijk;) en succes ermee!

_Simone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:50

Ik heb een paardje verzorgd dat dit ook wel eens wilde doen. Dit was dan wel in de lichtere variant en gelukkig was die ook niet zo sterk, dus dat was wat simpeler oplossen: als hij gaat rennen eerst een korte, snelle ophouding, rent hij er toch doorheen een scherpere, hardere ophouding (hij moet wel luisteren), en wil hij dan nog echt niet luisteren inderdaad een fikse ruk aan 1 teugel trekken, zodat je 'm gewoon omtrekt als zijnde een soort noodrem. Hierdoor kon die van mij dan echt niet meer doorrennen en moest gewoon heel kort draaien, is er zelfs een paar keer door bijna onderuit gegaan, maar dan was het ook wel echt omdat hij maar door je heen bleef rennen en echt wist dat hij eigenlijk moest luisteren, dus dan weet hij het maar. Waar ik bij hem ook aan heb zitten denken, en omdat het bij jou ook klinkt als uitproberen en gewoon lollig doen, is aan het nemen van een hackamore. Met mijn verzorgpaardje hierna heb ik met hackamore gereden en dit werkt uitstekend. Gewoon een hele lichte, zachte variant nemen dan en mijn ervaring is dat ze hier in principe gewoon geen last van hebben en ik vind het eigenlijk juist veel fijner (ook voor het paard) dan een bit, en je hebt er wel een noodrem mee. Als je echt geen controle meer hebt, geef je een korte ferme ruk, en je paard moet wel reageren. Dat vind ik er heel fijn aan, omdat het in principe heel zacht is en je paardje geen last heeft van een bit of iets anders, maar het werkt wel heerlijk en je hebt een noodrem. Het enige is natuurlijk dat je wel moet kijken hoe jouw paard op een hackamore reageert want niet elk paard reageert daar goed op. Maar ik denk dat het een heel goed alternatief is en zeker een optie om uit te proberen. Wat je ook doet, veel succes ermee en laat ons even weten hoe het gaat

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:26

VMR -> RT

binky_xxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 20:23

jah hij is natuurlijk zo sterk toen buiten heb k geprobeert om te laten stoppen door op een boom af te gaan:P maar hij sprong opzij en meteen over een paaltje van 1 meter..!! maarja omtrekken ga ik ook snel proberen en ik heb ook geregeld dat een vrouw met veel ervaring met me mee gaat en hem aan de longeertouw vast houd dus erg bedankt voor de goeie tips!

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:53

sjoerd ik ben blond en wil wel eens weten wat die tekens betekenen???
maar goed een haf is heel sterk en denk dat tie je gewoon uitprobeerd. doet de mijne ook met de kids. een volwassene erop zetten heeft denk ik geen zin. daar zal tie het in het begin ook mee proberen maar een volwassene is zelf ook al sterker dus dat zal tie uiteindelijk wel bij laten. die van mij probeerd nooit wat bij mij. heb de braafste haf van de wereld totdat me kids erop zitten. dan heb je een eigewijze haf die gewoon z'n eigen gang gaat want zij weet dat tie de kids aankan. helaas maar het is zo.
wat ik jou kan aanraden is buiten rijden met iemand ernaast op de fiets. zo doe ik het ook bij de kids van mij. ze loopt dan gewoon los want in principe volgd ze mij (of de fiets?) en dat gaat prima. als er wat aankomt waarvan ik weet dat dit wel eens een moment zou kunnen zijn dat ze ervandoor gaat bereid ik me kids alvast voor door te vertellen wat ze dan moeten doen en zorg er zelf voor dat ALS er wat gebeurd ik ook in kan grijpen. vind dat wel zo veilig.
verder heb ik hetzelfde advies probeer hem om te trekken als dat enigszins mogelijk is en anders naar een plek te sturen waar het veilig is (weg van de weg dus het land op) en anders klem te rijden zodat tie wel moet stoppen.
in de bak zou je dat kunnen doen door hem in de hoek te rijden. verder zou je kunnen proberen om steeds maar even aan te draven en terug naar stap en dit steeds herhalen. veel wendingen maken zodat tie de kans niet krijgt om vaart te maken. dus niet op de lange zijde van de hoefslag komen. zodra je merkt dat tie vaart wil gaan maken gelijk stoppen of een korte wending ingaan zo haal je die vaart er uit. trekken aan de teugels kan je beter niet doen. bij die van mij werkt het averechts. dan gaat ze alleen maar harder.
ik wens je er veel succes mee.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:15

Ik reed ook een Hafje die dat deed, gewoon voor zn eigen lol. Ik had snel door wanneer hij dat ging doen, en kon hem toen net iets voor zijn. (Moet je wel heel snel zijn.) Ik heb zn hoofd omgetrokken en een keiharde flik met mn hand gegeven. (Normaal ben ik nooit zo grof tegen paarden hoor) Hierna als hij ervandoor wilde gaan, hoefde ik maar 'uh' te zeggen en hij stopte er al mee.

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 01:05

klinkt inderdaad als uitproberen, wees maar eens een keer goed streng (niet per se hetzelfde als boos worden).
op een volte zetten of in het ergste geval omtrekken werkt goed.
uit laten rennen en ook als ie moe wordt pas laten stoppen als jij het zegt is ook een goeie maar dat kan natuurlijk alleen in de bak. veel dressuur oefenen, dat is de basis van gehoorzaamheid.
er zijn wel trucjes om paarden een stopreflex aan te leren, misschien is dat wat (kost wat tijd en alleen te gebruiken in noodgevallen).
er werd een slof voorgesteld, dat lijkt me geen goed idee tenzij er een instructeur of iemand bij is of je weet hoe je daarmee om moet gaan. bovendien als ie echt wil rent ie ook door een slof heen (hij rende ook door de thiedemann heen).
als je iemand op de fiets ernaast hebt is diegene zn reactie vaak te laat als hij erg onvoorspelbaar is.
scherper bit ben ik niet zo'n voorstander van maar het wil soms wel eens helpen, tijdelijk, je kunt er ook voor kiezen om hem (voor zolang als nodig) alleen buiten te gebruiken en in de bak met een zachter bitje te rijden. maar daarvoor moet je wel een zachte hand hebben want als hij het buitenbit gewend raakt en hij heeft dan opeens een zachter bit in is ie misschien helemaal niet meer te houden en wordt ie alleen maar lastiger.
maar met name, werk aan je dressuur en ook al kriebelt het nog zo blijf maar voor je eigen veiligheid even dicht bij huis totdat ie beter luistert.
heel erg veel succes ermee en laat ons weten hoe het gaat!! hafjes zijn soms erg lastig.
groetjes