Felle pony na op de grond leggen helemaal rustig!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Felle pony na op de grond leggen helemaal rustig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 18:59

Heej heej,
Ik ben best wel blij vandaag.
Zoals sommige van jullie weten volgens het andere topic toen mijn pony na het opstappen(in men eentje)een paar keer bokte en ik eraf lag gaat het nu alweer een tijdje redelijk goed.
Gisteren had ik gereden toen me vader er bij was en was die nog steeds een beetje bokkerig(niet hoog bokken maar het was wel lastig).
Vandaag ging ik hem longeren omdat er morgen mensen komen kijken voor hem te kopen.
Ik heb de slof er altijd lang aan zitten(hangt los als hij nageeft)alleen meneer maakte er een beetje misbruik van en begon als een gek te bokken en raar te doen en naar binnen komen.
Ik had er echt zat van want hij nam me gewoon in de maling(dit deed hij wel vaker maar nu ik er dus na die ene keer niet gelijk ben opgegaan toen ik er vanaf viel 2 x denkt hij dat hij de baas is).
Ik had de slof wat strakker gedaan en hem met zijn hoofd naar binnen gedraaid(gewoon binnenstelling maar dan redelijk overdreven).
Ik zet hem weer op de volte en hij probeert te bokken en te steigeren en voelt dat hij vast zit en word een beetje gek en begint in volle galop te galloperen en rond te boken.
Op een gegeven moment word hij moet en gaat hij stappen en denk ik dat hij het opgeeft en zakt door zijn achterbenen waarna ik naar hem toestap en hij weer omhoog springt en weer veder probeert.
Wat hem dus niet lukte en hij zakt weer door zijn achterbenen en laat zich zelf zakken en gaat liggen.
Hij blijft liggen en ik heb hem de heletijd geaaid en het tuig af gedaan(de slofteugel eraf en het bit eruit) ik ben op hem gaan zitten en heb hem over zijn hele lijf geaaid hij likte mij de hele tijd.
Toen heb ik hem overeind geholpen en normaal zou hij zo weg galloperen maar dit keer bleef hij rustig staan en vond hij het fijn dat ik hem aaide.
Toen heb ik zijn bit weer ingedaan en nog even rustig gelongeerd en het was een heel andere pony echt volkomen rustig en ontspannen.
Ik heb hem mee naar stal genomen en meestal schraapt hij uit ongeduldigheid met zijn benen en begint hij te draaien maar echt helemaal geen een keer.
Ook toen ik hem afspoelde(hij was helemaal zwart van de modder)bleef hij rustig staan terwijl die normaal allemaal begint te springen omdat hij er een hekel aan heeft.
Toen ik hem weer op stal zette besloot ik om zijn manen te vlechten omdat er kopers komen morgen en ik zijn manen graag naar beneden wil(ze staan nu recht op)normaal staat hij altijd te draaien en moet ik tegen de muur tussen 2 touwen inzetten en nu stond hij aan 1 touw en gewoon zonder muren en bleef hij volkomen rustig stilstaan!
Daarna de wei in en meestal stormt hij uit men handen en draaft of gallopeert hij de wei in en nu wacht hij gewoon en stapt mooi de wei in.
Nu is mijn vraag zou ik dan nu eindelijk het rustige paardje hebben dat ik wilde?
En heb ik hier goed aangedaan(lijkt mij wel maar goed)?
Ik ben echt helemaal blij en hoop dat hij morgen ook zo is!

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:03

Persoonlijk lijkt het mij niet normaal als je pony door de achterbenen zakt. Ik zou hier zeker niet blij mee zijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:08

Ik vind het wel lef dat je dit hele verhaal zomaar open en bloot op bokt zet. Persoonlijk vind ik het heel gemeen wat je die pony hebt aangedaan en dan druk ik me nog heel netjes uit.

Ik hoop dat je het niet in je hoofd haalt om dat ooit weer te doen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:09

Als je paard gaat liggen en door zijn achterbenen zakt omdat de slof te strak zit en hij niet naar voren kan heb je kans dat er een spier in zijn rug is gescheurd en hij daarom gaat liggen en niet meer overeeind komt. Ook omdat je verteld dat hij niet meer de wei in wilde draven en ze gedwee stil stond.

Citaat:
Wat hem dus niet lukte en hij zakt weer door zijn achterbenen en laat zich zelf zakken en gaat liggen.
Hij blijft liggen en ik heb hem de heletijd geaaid en het tuig af gedaan(de slofteugel eraf en het bit eruit) ik ben op hem gaan zitten en heb hem over zijn hele lijf geaaid hij likte mij de hele tijd.
Toen heb ik hem overeind geholpen en normaal zou hij zo weg galloperen maar dit keer bleef hij rustig staan en vond hij het fijn dat ik hem aaide.

En het spijt me, maar dit vind ik echt een beetje te penny. Te vaak naar de paardenfluisteraar gekeken?

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:15

Ehm nee maar de raad van mijn instructrice opgevolgd!!
Sorry hoor maar als jij er steeds word afgegooid en je paardje je aanvalt..
Ik zeg toch ook dat ik hem daarna gewoon normaal heb gelongeerd en er was niks aan de hand!!
En nadat hij in de wei was en achter bij zin vriendin ging staan en ik met brood aan kwam gallopeerde hij weer terug naar het hek dus lijkt me niet :S

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:16

Dit was zelfs nog vrij vriendelijk aangezien je meestal het been omhoog moet trekken maar ik verwijder men bericht hier want geloof niet dat er mensen bij zijn die hier verstand hebben en een pony hebben die niet normaal is!!!

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:17

jmmr genoeg ken da nie

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:18

Dustinlover schreef:
Dit was zelfs nog vrij vriendelijk aangezien je meestal het been omhoog moet trekken maar ik verwijder men bericht hier want geloof niet dat er mensen bij zijn die hier verstand hebben en een pony hebben die niet normaal is!!!

Die pony is wel normaal, de manier van handelen van jou niet.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:21

Geen enkel paard is zonder reden zo gemeen als jij beweert dat hij is.
Het is niet normaal hoe jij met zo'n beest omgaat. Vast zetten zodat hij niet naar voren kan en het dan gek vinden dat hij in elkaar stort.

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:22

Mijn manier van handelen niet?? Sorry hoor maar ik weet ook wel dat jullie geen fan van de slof zijn maar mijn pony ging liggen doordat die zich zelf overgaf..
Hij kon er gewoon normaal meelopen maar jullie weten net zo goed als ik als je een slof normaal hebt zitten en je paard komt omhoog dat hij er tegen aan komt en dan gaat mijn pony nog veder door dan de meeste en ja dan gebeurt dat..

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:24

hahaha ik moet gelij kaan de film denken! aan de paarden fluisteraar.
ben inderdaad benieuwd of hij niks heeft.
en een paard laat zich niet zomaar vallen op de grond.
lijkt me niet alleen komen door EVEN met een te strakke slof en overdreven stelling te longeren.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:26

Je mag blij zijn dat hij niet is omgeklapt met de slof en zijn rug heeft gebroken. Het is nl echt niet normaal dat hij door zijn achterbenen zakt, ook met slof om is dat niet goed!
Ik vind het niet erg als je er een slof omhangt, maar als je paard niet meer naar voren kan, ben je niet goed bezig. En over dat over geven, echt de paardenfluisteraar te vaak gezien denk ik.

Anoniem

Re: Felle pony na op de grond leggen helemaal rustig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:26

Je hoeft niet zo boos te doen hoor.

Ik heb verstand en een moeilijk paard (gehad die ook aan het bokken was), en zo'n paard word heus niet lief als je op hem gaat zitten, daar is toch wel wat meer werk voor nodig dan gewoon op hem te gaan zitten.

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:27

Waardoor dan nog meer he Ukster??? ik heb niks anders veder gebruikt en men slof zat niet TE strak en de stelling was wel overdreven dat geef ik toe die had iets minder moeten zijn.
Ik geef mijn fouten toe maar mijn pony liet zich niet vallen maar ging gewoon normaal liggen...

x_shirley_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:28

Sorry hoor, maar ik vind dit eigenlijk ook niet normaal..
En een pony die gaat liggen omdat ie zichzelf overgaf? Hmm denk t toch niet .

Voor t zelfde geld breekt ie zn rug ofzo!

Ik ben trouwens heel beneiuwd of de kopers weten, hoe je pony is .

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:28

Ten eerste lijkt het me niet goed als een pony zomaar gaat liggen, maar goed.

Dus jij bent blij als je paardje gaat liggen, zodat hij onder het werk uitkomt ?

Hoe je de situatie beschrijft is jouw paard een ontiechelijk(hoe schrijf je dat) verwent nest. Als hij de wei in wil stormen, moet je hem mee naar binnen nemen, net zo vaak totdat hij normaal de wei ingaat. Als hij je aanvalt moet je hem op zijn kop geven. Zo te lezen is hij gewoon helemaal de baas over jou. Je laat je toch niet aanvallen ?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:29

Het is een bekende manier/methode om paarden kalmeren door ze 'neer te leggen'. In Engeland - paardenland bij uitstek - werd (en wordt mischien ook nog wel) het vroeger vrijwel altijd gedaan bij het inrijdproces. Ook in Nederland wordt het door sommige te goeder faam bekend staande africhters wel toegepast bij probleempaarden. Het principe past absoluut in het straatje van 'natural horsemanship'. Geen duidelijkere dominantiepositie over een paard als wanneer jij als mens hem neerlegt en dus volkomen hulpeloos maakt, en hem dan duidelijk maakt dat hij niets van je te vrezen heeft, want de TS ook gedaan heeft.

Het was misschien niet de meest elegante manier om het paard neer te leggen - en ook helemaal eigenlijk niet de bedoeling, als ik het goed begrijp - maar met het basisprincipe is niets mis, het effect is ook duidelijk, en de TS heeft er uitstekend en op de juiste wijze gebruik van gemaakt.

De reacties van 'bokt' zijn helaas zoals te verwachten was weer eens bijzonder ongenuanceerd.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 02-01-06 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:29

gatver de gatver de gatver

idd, zet maar vlug te koop en koop aub niks anders

arm arm dier

van ellende, echt geen raad meer weten, daaruit kan een paard idd gaan liggen
Maar dat is geen goed teken
Dat is een teken dat hij geestelijk helemaal de kluts kwijt is...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:30

Ja ook lekker eerst de pony moe maken zodat ie rustig is bij de koper.

En honden geven zich over door te gaan liggen niet paarden .

Edit: Ibebel, ik doe aan NH en heb er nog niet zoveel verstand van maar het lijkt me niet helemaal goed als een paard gewond kan raken dat is geen NH maar mishandeling.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-06 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Welshcob

Re:

Hey,
Ik zou toch even de vee-arts laten komen om te kijken als er misschien iets mis is. Ik vind het namelijk raar dat het paard opeens zo superbraaf is. Als je een "gek" paard hebt duurt het volgens mij toch even voordat hij zich braaf gaat gedragen en niet opeens een klik krijgt.

merel90

Re:

je kan het bestraffen ja, laten zien dat jij de baas bent, maar dit is gewoon zijn rug en nek vernielen! een paard gaat niety zomaar liggen hoor... erg apart allemaal...

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:33

Het heeft voor mij met de slof niks te maken maar is die pony wel eens goed nagekeken door een goede DA??

Als je paard maar zomaar gaat liggen en ineens schaap mak is zou ik me persoonlijk grote zorgen over de gezondheid maken. Zowel het bokken en vervelend doen alswel het wegzakken op de achterbenen doet mij denken dat er iets heel goed fout is.

Een gezonde fitte pony kan best lastig zijn maar, door de benen zakken en op de grond gaan liggen is 99% zeker GEEN goed teken.

Een paard expres neerleggen is een bekende methode maar een paard dat uitzichzelf gaat liggen is vaak geen goede zaak

Kans zit er dik in dat hij daarna zo rustig was omdat hij van de pijn niet meer gek kon doen.
Met slof longeren doe ik zelf ook maar een slof mag nooit te dwingend zijn als je verstandig bent/ Wat je doet is gewoon zijn kop vastknopen en verwachten dat hij braaf gaat lopen, zonder je eerst af te vragen waarom die pony zo vervelend is.

Hollyleaves

Re: Felle pony na op de grond leggen helemaal rustig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:34

Ehm...weet niet wat ik hier van moet denken?
Hoe lang heb je dat paardje al? Valt ie je altijd zo plotseling aan, en gooit ie je altijd al eraf? (heb even geen tijd om je vorige topics hier over te gaan lezen, vandaar die vraag)
Er moet immers een reden voor zijn dat ie dat doet.
Ik vind het persoonlijk niet normaal dat je met die slof z'n gedrag probeert te verbeteren, en al helemaal niet op zo'n manier! Ik zou compleet in de stress schieten als mijn paard door zn benen zakte en ging liggen aan de longe!
Net wat er al gezegd is, hij kan van alles verreken en scheuren.
En als er morgen kopers komen, doet ie dan ook zo? Lijkt me moeilijk om m dan te verkopen!
Sorry hoor, maar een beetje raar verhaal, net als je titel...

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:37

Dustinlover schreef:
Dit was zelfs nog vrij vriendelijk aangezien je meestal het been omhoog moet trekken

Ook dat doen ze in de Paardenfluisteraar

Het spijt me zeer, als dit echt gebeurd is vind ik het absoluut geen goede actie, een druk en dominant paard gaat echt niet zomaar ineens liggen omdat er een strakke slof o.i.d aanhangt. De meeste dominanten die ik ken gaan dan juist nog harder in verzet. Te groot ego om zich klein te laten maken

Maar als ik het verhaal zo lees krijg ik een dejavú, heb dit eerder gezien met een meisje dat Grace heette, haar paard Ginger, en een cowboy

Pommier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:38

Ik zou me doodschrikken in plaats van dat ik blij was als hij door zijn achterbenen heen zakt.
Laatst bijgewerkt door Pommier op 02-01-06 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt