trekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welshcob

trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 11:48

De pony die ik rijd kan soms verschrikkelijk zitten te trekken, ze doet haar hoofd naar beneden, naar links, naar rechts, alles om te proberen dat ik de teugels zou loslaten. Ik heb een stille hand, en ik trek ook niet dus daar kan het niet aan liggen. Ik ben iemand die heel weinig met haar handen rijdt. Nu, als ze op de weide loopt doet ze dit ook. Ze zwaait de hele tijd haar hoofd naar links of naar rechts en buigt dan in haar hals. Ik weet niet hoe ik het beter kan uitleggen .
Ik dacht altijd dat het gewoon een "uitdagende" hoofdschud was, maar ik maak mij toch een beetje zorgen. Zou het misschien kunnen zijn dat ze last heeft van haar rug dat ze dit doet? Of dat ze last van haar tanden heeft?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:55

Als je paardje dit ook doet wanneer er niemand op haar rug zit en ze in de wei staat, dan kan het zijn dat ze idd ergens last van heeft. Bel eens een fysio, dan kun je dat soort problemen vast uitsluiten en verder gaan zoeken. Misschien past je zadel niet goed, als jij daar lang genoeg mee rijd, dan krijgt je paardje flink rugpijn. Heb je les, zo ja, wta vind je instructeur hier van?

Welshcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 12:00

Kris25 schreef:
Als je paardje dit ook doet wanneer er niemand op haar rug zit en ze in de wei staat, dan kan het zijn dat ze idd ergens last van heeft. Bel eens een fysio, dan kun je dat soort problemen vast uitsluiten en verder gaan zoeken. Misschien past je zadel niet goed, als jij daar lang genoeg mee rijd, dan krijgt je paardje flink rugpijn. Heb je les, zo ja, wta vind je instructeur hier van?

De instructrice zegt dat ik gewoon mijn handen op mijn plaats moet houden en flink benen moet geven, en eventueel een tikje met de zweep. Het zadel wat ik had paste inderdaad niet, heb wel ondertussen iets nieuws gekocht. Dus het zijn dan waarschijnlijk rugproblemen (geen gebitproblemen)?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:11

Bij een niet passend zadel ontstaan vaak rugproblemen die net zomaar over zijn als er een passend zadel komt.
Wat jammer dat je instructrice het probleem (verkeerd) ritechnisch wil oplossen en niet eerst nagaat of je paard ergens last van heeft.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:42

Hoi,

eerst zou ik zijn tanden, rug en de ligging van het zadel eens na laten kijken door mensen die er verstand van hebben. Is je nieuw zadel goed gecontroleerd door de zadelmaker? Komt de tandarts met regelmaat het gebit controleren? Zo niet, kan het zijn dat hij haken heeft. Het kan ook geen kwaad om een fysiotherapeut langs te laten komen. Als je er zeker van bent dat het niet lichamelijk is en dat het zadel goed past kun je het rijtechnisch gaan oplossen.

Onthoud een paard kan pas trekken als jij hem iets geeft op aan te trekken. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je niet terug moet trekken maar het voorwaarts moet oplossen. Als hij trekt je handen ietsjes naar voren plaatsen en wat extra passen vooruit rijden. Zet verder de pony lekker aan het werk. Maak veel overgangen, tempowisselingen, figuren en wat oefeningen (wijken, schouderbinnenwaarts, travers enz.). Laat zo nu en dan je pony eens lekker zijn hals strekken tijdens het rijden. Zorg dat je nooit een heel rondje over de hoefslag rijd zonder een oefening o.i.d. te hebben gereden. Succes!!!

cheyentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:34

toen mijn paard jong was deed hij dit ook veel. ik heb het hem afgeleerd door telkens been te geven als hij dit deed.. en ik moet zeggen hij doet het nu alleen nog op de wei

Welshcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:37

Weten jullie misschien hoeveel zo'n sessie van een fysiotherapeut kost? En als 1 voldoende is? Het is namelijk niet mijn pony, maar de eigenaar vindt dit geldverspilling en zegt dat er niks mee is (heel erg naïef). Als ik de fysio dus zou laten komen, moet ik het uit eigen zak betalen en dan is het natuurlijk handig om te weten als het betaalbaar is of niet...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:43

Mijn fysio kost 35 euro per behandeling. Dat kan iets verschillen, maar volges mij niet zo heel veel.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:43

Gewoon even een fysiotherapeut in de buurt bellen. Weet je die niet te zitten dan zou ik gewoon even de dierenarts voor bellen. Die weet vast wel het telefoonnummer van een goede fysiotherapeut bij jou in de buurt. Dan zou ik gewoon even bellen en het even uitleggen. Dan zal de fysio wel een prijsindicatie kunnen geven. Maar ik zou ook zeker even zijn gebit na laten kijken op haken!

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:17

eerst fysio en DA laten komen en dan nog eens kijken

is het toch rijtechnisch, los het dan op zoals je instructie zegt, meer been erbij. laat ze desnoods vanvoor los, ze moet leren op eigen benen te lopen.

Welshcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 21:43

Bedankt allemaal! Ik heb ondertussen een fysiotherapeut gevonden die €30 vraagt voor een sessie, dus die gaat binnenkort komen. Daarna zal ik ook nog de paardentandarts laten komen (hier ziet de eigenaar dan wel nut van).