Zonder bit naar buiten (side-pull)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coconuts

Zonder bit naar buiten (side-pull)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 23:06

Ik heb een paard van 3 jaar. Als ik met m'n side-pull rijd dan loopt ze een stuk lekkerder en ontspannender dan met het bit. Met bit kan ze ook wel ontspannen lopen maar het duurt veel langer.

Nu wil ik graag eens met haar naar buiten. Zou ik dan de side-pull om kunnen doen? Of is het toch net iets veiliger met bit (sommige zeggen dat je dan net iets meer grip hebt ofzo?) ??
Ze loopt opzich fijner met een side-pull maar ik weet niet wat nou verstandiger is. In de bak loopt ze ontspannender met side-pull dus zou ik zeggen dat dat ook fijner is voor buiten.

Wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door Belker op 02-01-06 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:17

Het moet in principe geen verschil maken. Als je controle hebt met de side-pull, kun je er ook mee naar buiten. Zo gevaarlijk is de boze buitenwereld nou ook weer niet. Een bit is helemaal geen garantie voor meer controle, net zo min als dat een side-pull minder controle betekent. Het is maar hoe je erop zit.

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 23:24

Lusitana schreef:
Zo gevaarlijk is de boze buitenwereld nou ook weer niet.

Dit verschilt denk ik per paard

Al verwacht ik niet dat het bij Nicky (mijn paard) veel problemen zal geven omdat ze al veel in contact is geweest met auto's, tractoren en meer van dat soort dingen. Maar ik wil liever problemen vermijden als het kan, vandaar mijn vraag

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:28

Ik denk dat het dan niet uitmaakt wat je om hebt....schrikken doet hij toch

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 23:30

josiej schreef:
Ik denk dat het dan niet uitmaakt wat je om hebt....schrikken doet hij toch

Waarom? Omdat ze 3 is?

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 23:32

Hahaha moet trouwens zonder BIT zijn (titel) maar dat snappen jullie wel denk ik ..

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:33

als een paard bang is voor iets, is hij met bit niet ineens niet bang.
Hij gaat van zijn ruiters reacties uit. Als jij niet reageert, is de reactie van een bang paard ook minimaal. Als je gaat spannen en aan een bit trekken, denkt hij dat er zeker wat aan de hand is en is een vluchtreactie al bijna onvermijdelijk.

Het ligt dus niet aan het paard, maar aan de ruiter. Ik ga persoonlijk met elk paard zo de boze buitenwereld in.
Ik heb vorig jaar op een jong paardje een rit voor gereden. Zat net met lange teugel met een mobieltje in mijn hand staleigenaar te waarschuwen dat we een andere route namen, toen er een enorm lawaai klonk van af een raam boven ons. Paardje schrok, maar bleef op zijn plek omdat ik niks deed. Was immers bar in gesprek en had niet eens tijd om te reageren. En zo heb ik al zoveel dingen meegemaakt.
En als een paard wel er vandoor gaat als het schrikt, denk ik dat je slechter af bent als je aan een bit trekt (wat pijn en paniek kan veroorzaken) dan als je op de neus inwerkt....
Maar, dat is maar mijn mening hoor, ik hoop dat nog veel meer mensen reageren.
Ik heb in je profiel gespiekt en ik denk dat je paard idd geen problemen zal geven, hoe dan ook. Mooi paardje, trouwens!!!

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 23:38

Lusitana schreef:
Ik heb in je profiel gespiekt en ik denk dat je paard idd geen problemen zal geven, hoe dan ook. Mooi paardje, trouwens!!!

Okee bedankt voor je uitleg! Kan ik wel iets mee denk ik
En bedankt voor het complimentje over mijn paard

marthine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:15

ik rijdt regelmatig met 3 jaarige buiten alleen met halster gaat prima zo:P
maar als je paard met side-pull beter onspant moet je gewoon met side-pull gaan rijden voor je paard is dat ok wel het meest bekent dan

tjah ik vindt dat lusitana gelijk heeft
maar als je denkt dat je paard schrikt,
ga eerst dan oefenen!
gewoon langs vanalles langswandelen enzo
dat hij aan die 'enge"dingen went (geluiden)
berijdt hem gewoon voor
dan kan je later er zelf opklimmen
ik ga trouwens als ze veulen zijn meestal al buitenlopen met ze dan wennen ze aan vreemde dingen maar daar heb jij nou nix aan
idd mooi paard

xXx marthine

Coconuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 19:09

bedankt
maar ze is al goed gewent aan verkeer enzo. onze buitenpak kijkt uit op een weg waar ook nog wel eens vrachtwagens, auto's, tractoren en dat soort dingen langs willen rijden.. daar reageert ze ook nog amper op, terwijl ze alles goed kan zien en horen.

ik verwacht niet veel problemen eigenlijk

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:01

Ik heb mijn oude anglo-arabier jaren met halster buiten gereden. Met een bit er in werd hij moeilijk (iets uit het verleden wat uiteindelijk wel goed gekomen is), met een halster had ik in zijn geval meer controle.
Mijn hafje is nog weinig stuurbaar, maakt dan ook niet veel verschil of ik een (touw)halster of bit in doe. Hij heeft met geen van beide veel problemen. Alleen is een bit scherper en mijnheertje durft al eens eigenzinnig door alle hulpen heen lopen, alhoewel hij ook heel licht kan zijn. Dus voor een buitenrit neem ik een bit, helaas als machtsmiddel voor noodsituaties, tot zijn opleiding verder gevorderd is en hij me ook vertrouwd en weet dat ik hem leiding geef als ik op hem zit ipv voor of naast hem loop.
Ik weet dat ik hem, als hij doordramt, (zoals plots omdaraaien en in galop over straat naar huis kletteren) ik hem met halster niet houd en met bit wel.