Vreselijk knarsetanden...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

San

Vreselijk knarsetanden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 21:24

Hi,

Een vriendin van mij heeft wat problemen met haar e-pony en nu train ik hem een tijdje voor haar. Bij haar loopt hij altijd met zn kop in de lucht en is hij heel vluchterig en rennerig. Tegelijkertijd is hij niet aan het been en zo stijf als een plank.

Ik ben nu een paar dagen met hem bezig en hij begint lekker los te komen. hij loopt lang en laag en volgt de hand, loopt op mijn tempo, volgt mijn commando's en begint lekker in te buigen. Nu is het alleen zo dat hij bij mij zo vreselijk knarsetand. In het begin dacht ik dat het gewoon protest was, omdat hij nu ineens echt aan de bak moet. Maar nu hij echt lekker ontspannen zijn rondjes begint te lopen, tenminste zo voelt het, lekker lang, laag en over de rug, blijft hij knarsetanden. Hij stopt er ook acuut mee als hij zijn kop weer in de lucht mag gooien, maar zodra hij rond wordt dan begint hij weer. Ik vraag me nu dus ook af of het wel echt protest is als hij het ook doet als hij lekker los komt. Na even navraag te hebben gedaan blijkt hij dit bij zijn eigenaresse ook te doen als zij hem rond krijgt.

Kan ik hier wat aan doen? Ik word namelijk echt helemaal gestoord van het geluid en kan me voorstellen dat het voor een toeschouwer of jury ook heel irritant is. Tips graag.

Arielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:38

mmm, ik heb hier jammer genoeg geen ervaring mee, had je graag willen helpen.. sorry
nog veel succes ermee!!
groetjes

poema

Re: Vreselijk knarsetanden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:08

ik had ergens gelezen of gehoord dat knarsetanden wordt beoordeelt als 'schoonheidsfoutje' en dat de jury daarvoor dus geen minder punten voor kan geven. Ik weet dit niet zeker ik kan ook ongelijk hebben.
Maar mijn pony doet het ook heel soms. Als hij lang en zwaar gewerkt heeft. Dus ik denk dat tandenknarsen toch protest is. Maar ik weet niet wat je er aan kan doen, sorry.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:17

wij hebben ook zo,n paard en het probleem is dan dat je hem niet actief genoeg rijdt,als je goed actief en voorwaarts rijdt heeft hij geen tijd om aan andere dingen te denken tijdens het werk,en wissel af(dus niet alleen voltes of rechte lijnen)

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 03:09

Knarsetanden kan ook heel goed een uiting van pijn zijn. Omdat hij ook liever met zijn hoofd in de lucht loopt zou het best kunnen dat hij geweldige last van zijn rug heeft. Daar zou ik hem eens goed op laten nakijken.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:34

Een van onze jonge paarden doet het ook wel eens, vooral op momenten dat ie iets moeilijk vindt.
Sluit inderdaad wel medische problemen uit, haal er misschien eerst eens een tandarts bij, daarna evt. een fysio of osteopaat.

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:41

Mijn paard doet het ook, en dan loopt tie juist heel fijn, ze is dan ook ontspannen.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:54

Ik heb ook een paard gereden, die erg knarsetande, vooral als hij juist netjes over de schouder kwam en actief werd van achteren. Ik heb me er heel erg aan geirriteerd maar ik ben eraan gewend geraakt. Alle medische opties zijn uitgesloten dus ik neem aan dat het zijn manier van 'ontspannen' is.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 21:39

oke fijn om in ieder geval te horen dat er meer paarden zijn die dit doen. Dit paard doet het idd alleen als hij over de schouder komt en actiever wordt, het kan dus een uiting zijn van dat hij het moeilijk vindt of misschien is hij wel boos dat het moet.

Hij heeft onlangs een uitgebreide aankoopkeuring doorstaan, foto's en alles en daarop was alles goed. Moet er dan alsnog een dierenarts nog een keer naar kijken?

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:41

Tandarts?

daanboy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:15

mij paard heeft dat ook !!(merrie)
zeker als ze bij een paard komt
en als ik haar meer oppakt dan doet ze het nog erger !

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:21

Bij een aankoopkeuring komt een rugprobleem er niet altijd uit. Bovendien kan hij/zij na die tijd wel klem hebben gelegen in de stal of uit zijn gegleden op de wei enz. (Helaas eigen ervaring ). Voor mij zou het tegenwoordig in ieder geval niet meer betekenen dat alles in orde is met zijn/haar rug.

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:31

Mijn oudje doet het ook, vooral bij stress. Dus ook buiten op wandeling zelfs met losse teugel als hij eigenlijk harder zou willen gaan en ik hem alleen met zit bij houd.
Nu had hij heel lang geleden toen ik hem kreeg wel een ontstoken wolfstand, hij deed het toen veel erger. Dus rug en tanden laten nakijken en dan vooral op ontspanning werken. Er is een verschil tussen ontspannen en netjes over de rug lopen en mentale ontspanning, bij mijn oudje is het vooral de mentale spanning die het knarsen veroorzaakt, ook al loopt hij voor de rest goed. Hij doet het zelfs soms als ik hem gewoon op een halstertje rijd...

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:01

Paarden die veel knarsetanden zou ik toch maar even laten nakijken door de DA.
Knarsetanden kan duiden op een maagzweer.
Spreek helaas uit ervaring.
Succes

marionnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:55

Ik rij sinds kort een 3-jarige. Toen ik haar begon te rijden was ze net 6 weken onder t zadel.. En een beetje hetzelfde als wat jij beschrijft..

Ze was heel onrustig met haar hoofd.. sloeg het in de lucht, niet knarsetanden.. Dan kwam ze naar beneden, had ik totaal geen druk of wat dan ook.. en knarsetand ze als een gek..

Nu rij ik haar 1,5 maand ongeveer. Alleen contact met dr mond, dus niet echt enorme druk ofzo, maar zodat ze haar hoofd behoorlijk constant houdt, ze hoeft niet aan de teugel ofzo..

Het is vaak een vorm van verzet. Het was duidelijk dat ze het bit niet accepteert..

Ik probeer haar zo te rijden dat ze rustig en constant in haar hoofd is, en voornamelijk op haar eigen benen loopt. Ze geeft zelf wel aan wanneer ze eraan toe is om meer na te geven, dat is het belangrijkste niet vind ik.

Succes ermee

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 01:24

Knarsetanden is idd een aanleuningsprobleem. Heb ook een paard gehad die dat deed en deze was kreupel (alleen op de harde volte minimaal te zien). Er zat dus echt iets niet goed. Het overige wat je verteld (stijf en vluchterig) wijst daar ook wel op. Wees daar dus alert op en laat je paardje goed onderzoeken.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 11:44

Oke, maar het kan dus zijn dat hij alleen last heeft wanneer hij lang en laag moet lopen? Want zoals eerder gezegd, bij zijn eigenares doet hij het niet en daarbij loopt hij met zijn kop in de lucht. Zodra ik hem echter laat werken begint het drama.

Dank jullie in ieder geval voor alle tips. Ik ga het zeker aan de eigenaar van het paard voorleggen.

marionnnn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:12

Longeer je hem wel eens?
Zoja, doet ie het dan ook zo erg of niet?
Dat beestje wat ik rij, doet het met longeren bijna niet, tenzij ze wat gestresst raakt. Vandaag voor de 2e keer met haar naar les geweest dus ze was erg nerveus, dan begint ze ook weer. Maar verder al een stuk minder gelukkig!

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 23:19

Met longeren doet hij het ook en eveneens alleen als hij met zn hoofd laag komt. Als ik hem zonder bijzet zijn rondjes laat lopen is er niks aan de hand, maar zodra ik hem bijzet gaat hij weer knarsen

Iris82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:55

heleenxx schreef:
Tandarts?

Was ook het eerste waar ik aan dacht.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:45

Een paard van kennissen doet het ook. Maar alleen als er meer paarden in de bak rijden en als die dan te dicht in de buurt komen.
Dan gaan de oren plat en begint ze te knarsetanden. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat vreselijk irritant is als je dat de hele tijd aan moet horen!
Maar bij dit paard is het dan een soort uiting van stres denk ik.