Pony, niet aan de teugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

issaschar

Pony, niet aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 20:35

Sinds een paar weken rij ik op de manege op een half eigenaars pony, half manege paard. De pony heeft z gesprongen en kan ook wat van dressuur.
Maar nu de eigenaar van de pony: Macho. Is een klein meisje en rijd hem niet aan de teugel. Ook de meeste manege kinderen niet. En eerst liep hij gemakkelijker aan de teugel, ik kreeg hem iig aan de teugel. Maar nu de laatste tijd lukt het niet meer.Omdat het niet veel meer gedaan word. Ik heb pijn aan mijn arm en er blijft maar verzet komen.
Ik blijf aandrijven en kneepjes geven. Mijn instrucrtrise zegt dat ik iets harder moet zijn. ''Laat hem maar naar beneden komen'' Dat ik gewoon echt harder in de mond moest zijn. Ik kan er zelf niet tegen om hard in de mond te moeten zijn. Maar ik heb het toch geprobeert. Maar dat helpt ook niet. Het word alleen maar erger. Niet erger voor hem, maar ik heb ontzettend veel pijn in mijn arm, hij trekt echt dan.
Heeft iemand tips voor mij hoe ik hem toch naar beneden kan laten komen, en hem aar benden krijg en dat hij dan ook echt blijft? Vaak heb ik hem even, en dan hup gaat het neusje weer omhoog.

ik hoop dat jullie kunnen helpen en tips hebben.

Essiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:37

Tja nadeel als er ook manege kinderen op rijden.
Dan valt er niet zo veel te doen...
Maar als je er nou alleen op reed kon je veel blijven oefenen en dan zo weinig mogelijk met je hand maar via je been aan de teugel rijden..
Maar goed daar heb je niet zo veel aan want er rijden allemaal kinderen op die het toch niet doen dus.

In iedergeval nog succes en ik hoop dat je een oplossing vind!

esziiY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:39

heet idd niet veel zin.. En sowieso niet veel kneepejs geven rij eerst hem gewoon lekker warm en dan goed stelling rijden.. werkt meestal veel beter.. zorg dat je altij wat binnestelling houd.. En tja.. dat die kindjes het niet doen was te verwachten

RZDLover

Re: Pony, niet aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:46

Probeer veel overgangen, veel schakelen en voltes vergroten en verkleinen. Misschien moet hij/zij gewoon los in zijn lijf worden en zit hij/zij een beetje vast.

issaschar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 20:47

ik rij volgens mij goed met mijn been, maar aar reageert hij ook een beetje fel op, dus daar moet ik ook mee oppassen. Tja, veel oefenen, is wel zo lastig met al die kinderen. Ik bedoel eigenlijk ook kleine ophoudingen, sorry beetje raar uitgelegd denk ik.
Vast zit hij niet echt, hij is redelijk soepel, maar vrijdag hebben we vanalles kunnen doen, Ik zit nu in een echte dressuur les. En dan kunnen we in die les veel oefenen, maar we hebben ook nog gesprongen vrijdag en gek genoeg kwam hij toen ook meer naar onder!

issaschar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 20:49

bedankt voor de tips alvast

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:51

Veel overgangen en veel voltes e.d.
Ik vraag bij Silvana nooit, omdat ze het nog niet kent, maar als ik veel voltes rijd, overgangen, gaat ze nog meer ontspannen, en wil ze naar beneden.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:53

pfff trekken in zijn mond is het niet een beetje gek dat die pony alleen maar meer in verzet komt? het bit is helemaal geen prettig tuig voor die pony en die pony zal dat het bit ook helemaal niet leuk vinden. en geef hem geen ongelijk, het bit doet hem alleen maar pijn!

nu hoe het wel zou moeten gaan:

die pony moet eerst de achterhand activeren dit bereik je door veel te schakelen van tempo, schijnovergangen rijden, voltes verkleine en vergroten. zorg dat je een lichte aanleuning hebt (dus een lichte druk, oftewel een licht contact met de paarden mond) bij die aanleuning ontspan je dus en ga je mee met de bewegingen van het lichaam + met je handen volg je de bewegingen met zijn hoofd.
Het is erg belangrijk zelf goed recht op te zitten.
Probeer op beide teugels evenveel druk te hebben.
door iets been te geven zal je een zwaarder gevoel in je hand krijgen, het enige wat je moet doen is ervoor zorgen dat je ontspant en ondersteunt (let op niet gaan dragen!) hierbij gaat de pony nageven en wordt licht in de hand.

het klinkt makkelijk en het zal ook vast niet in een keer lukken en ik ben bang dat als het een manege pony is het helemaal niet gaan lukken omdat die pony alle keren van allerlei schokken in zijn mond krijgt en alleen nog maar angst heeft om na te geven.

Maar goed als het niet werkt, ga veel schakelen, rijd wat voltes met een goede stelling en buiging hier bij treedt het binnenachterbeen meer onder de massa.

mijn advies zou zijn aangezien de instructie die je hebt, ga met een langer teugeltje lekker genieten van het paardrijden en zorg dat die pony in ieder geval 1 uurtje plezier heeft zonder in de zijn mond getrokken wordt.

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:53

Nou, ik heb er ook een paar keer op gereden, maar ik kreeg hem wel aan de teugel.
Gewoon direct vanaf 't begin goed vragen en wakker houden.
Heel raar, 't is net zoals met Ringo, een knopje.

Succes!

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:55

misshaffie hoe begin je met het losrijden? als je vanaf het begin goed doorvraagt, en wat bedoel je met goed doorvragen?

Marleen_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:57

ik herken en ken je probleem maar al te goed.
ik rij al enige tijd op een manegepaard dat gigantisch stijf is en dus ook niet naar beneden te rijden is en als het lukt dan gooit meneer na 2 passen zijn hoofd omhoog om zo dus sterretjes te kijken.
Ik rij heel veel figuren (grote en kleine voltes, slangenvoltes, wijken, schouder binnenwaarts etc) overgangen, tempoversnellingen etc etc. Zodra ik merk dat hij wat warmer is en wat losser wordt begin ik gelijk met vragen, dit doe ik ook al tijdens het los - en warmrijden, gewoon blijven vragen met je been, beetje stelling vragen en zo dus een heel uur werken.
In het begin liep hij alleen maar de laatste 5 minuten naar beneden maar nu loopt hij gemiddeld een half uur super goed. Het vraagt wat geduld maar aan de andere kant je leert er ontzettend veel van, tenminste ik wel!
Laatst bijgewerkt door Marleen_ op 01-01-06 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

issaschar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 20:57

ik zeg ook niet dat ik trek, ik zeg ook dat ik helemaaaal niet hard wil zijn. Ik doe zo zacht mogelijk denk ik wat nodig is..
Plezier heeft hij ook in de rest van de lessen, ik heb ook plezier met hem, en hij ook denk ik!! hij is meestal vrolijk bezig dus ik denk niet dat het zo erg zal zijn.
maar ik hebvanalles geleerd, maar wat jij zegt, op beide teugels evenveel druk, nooit! zo leer je je pony niet aan de teugel rijden, iig ik heb het niet zo geleerd! het is altijd met kneepjes van beide teugel of van de buitenteugel of heb ik het nu fout?

issaschar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 20:58

MH toen je buiten was?
toen was hij nog niet helemaal, zo krijg ik hem ook. Ik kreeg hem ook. veel mensen eerst. Rij er nu nog maar eens op . hij is veranderd! kirsten krijgt hem ook niet meer. En eerst wel goed!

issaschar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 21:01

iig heel veel geduld idd highspririted! dat heb ik ook met deze pony hard nodig!! Ik vraag ook van af het begin metteen, maar het gaat gewoon steeds moeilijker

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:04

loutjuh schreef:
misshaffie hoe begin je met het losrijden? als je vanaf het begin goed doorvraagt, en wat bedoel je met goed doorvragen?

Goed doorrijden.
Nou, goed aan 't been, vanaf het begin al blijven vragen en niet ineens.

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:05

issaschar schreef:
MH toen je buiten was?
toen was hij nog niet helemaal, zo krijg ik hem ook. Ik kreeg hem ook. veel mensen eerst. Rij er nu nog maar eens op . hij is veranderd! kirsten krijgt hem ook niet meer. En eerst wel goed!

Ik zal d'r ook wel eens opgaan, eens kijken.
En ja, buiten.
Maar ik vind 't geen fijn paardje, volgens mij.

issaschar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 21:23

ooh nee?? oh ik vind hem super!! ja buiten had ik hem ook helemaal, maar hij liep een beetje onder je uit he? dat heb ik nu ook vaker.. onder je uit proberen te lopen..
stouterik..

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:24

Sja, toen was 't wel iets anders.
Hij was nog niet vaak buiten geweest en hij had al verschillende mensen eraf gegooid die week.

Niet echt een paardje voor mij.

issaschar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 21:28

ja hij is echt gek, vliegt hij opeens weg en dan heb je echt geen idee voor wat hij nou weer is geschrokken

maar met rijden is hij opzich wel lief!! en met springen ging het ook wel een beetje..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:49

Ik zou een andere instructrice zoeken, als deze zegt dat je harder in de mond moet zijn om een paard nagevelijk te krijgen. Dat is een fout die je als instructrice toch zéker niet zou mogen maken.

'Aan de teugel', ofwel nagevelijk, heeft namelijk niets met aan de teugels trekken te maken. Dus als jij pijn in je armen hebt na de les, vraag ik me toch echt af of je wel op de goede manier bezig bent- en dat bedoel ik niet aanvallend.
Je zegt zelf wel al dat je drijft erbij, en dat is goed.. alleen dat hij daar af en toe fel op reageert en dat je dus moet oppassen, is weer een teken dat je paard dus niet bepaald ontspannen kan lopen op zo'n moment. Als jij drijft, en je drijft gewoon zachtjes en subtiel en je paard reageert daar heel overdreven en gespannen op, dan kan je niet nagevelijk rijden. Je paard moet reageren op je been, maar niet te heftig. Pas als een paard goed ontspant, zijn kaak- en nekspieren ontspant en zijn achterhand er goed bij heeft is een paard nagevelijk.
Dus ik zou er eerst aan werken dat het paard fel reageert op jouw been, en dan pas aan nagevelijkheid gaan denken.
Nagevelijkheid komt ook vanuit je been, dus als je paard daar fel op reageert moet je daar inderdaad rekening mee houden (altijd, natuurlijk)- maar dat betekent niet dat je nagevelijk kan rijden zonder je been te gebruiken. Gewoon voorzichter zijn met je hulpen, zachter etc.

issaschar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 13:09

een andere instrucrtice zoeken gaat niet, ik heb namelijk gewoon in een manege les van haar.
Maar van haar moet ik altijd de pony metteen naar onder rijden, dus wat jij zegt kan ik niet eerst doen, want dan krijg ik dat weer dat het van haar moét
hij is meestal wel ontspannen, op de manier hoe ik rij, maar dan krijg ik weer te horen dat ik meer moet aandrijven en meer moet tegen houden..

ik weet het allemaal ook niet meer..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:32

Jammer dat je instructrice er zo over denkt. Ontspanning kun je niet afdwingen! En helaas is het zo dat er op manegepaarden veel ruiters (en vaak ook onkundige en beginnende ruiters) rijden met veel verschillende rijstijlen. De ene ruiter bonkt op zijn rug. De andere ruiter trekt in zijn mond en noem maar op. Dan is het heel moeilijk om zo'n paard in een uurtje naar de ontspanning toe te rijden. Juist door iets harder in zijn mond te zijn gooi je weer een stukje ontspanning weg (als dat er tenminste al was).

Ik denk dat je eerst moet beseffen dat het is ook geen kwestie van je paard aan de teugel rijden. Het is geen kunstje. Bij een paard dat aan de teugel loopt spreek je van ontspanning. Het is ook een kwestie van je paard goed aan kunnen voelen. Probeer niet te focussen op het aan de teugel rijden, het paard moet zelf jouw hand opzoeken! En vraag jezelf ook eens af waarom je je paardje aan de teugel wilt hebben lopen. Is dit om hem ontspannen en goed over zijn rug te kunnen laten lopen of puur om het plaatje??? Ik durf te wedden dat het veel mensen puur om het plaatje te doen is.

Waar jij op moet focussen is het paard goed aan je been te hebben en lekker aan het werk te zetten. Laat het paard maar met zijn hoofd lopen waar hij wilt, de hoofd-halshouding komt later wel. Je moet een paard van achter naar voren rijden. Dan is het niet logisch iom bij het hoofd te beginnen. Staat het paard goed aan de hulpen? Hoef je geen 2 of 3 keer aan te sporen voor je paard reageert?
Rijd gewoon met normaal contact en op beide teugels evenveel druk en ga niet spelen met je handen o.i.d. Maak je paard lekker los in zowel stap, draf als galop. Zorg dat je het paard van achter naar voren rijd. Maak veel tempowisselingen, overgangen, figuren en rijd diverse oefeningen (wijken, schouderbinnenwaarts, travers). Hierdoor zal het paard zijn achterhand er beter onder gaan zetten. Zet het paard echt lekker aan het werk. Vaak merk je dan al dat het paard losser wordt en gaat ontspannen en je hand gaat opzoeken. Hier is geen trek- of dwingwerk voor nodig. Maar het aller belangrijkste is gewoon dat je goede instructie hebt die je hier mee begeleid en ik ben bang dat het je hieraan ontbreekt! Als ik op mijn eigen paard stap controleer ik altijd gelijk of deze goed aan mijn hulpen is. Ik rijd wat overgangen, tempowisselingen en figuren en vaak zoekt hij al direct mijn hand op zonder dat ik iets met mijn handen heb moeten doen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:35

Je krijgt hem nu steeds moeilijker naar beneden, wat ook logisch is, want in plaats van lekker losrijden, voorwaarts rijden, achterhand er onder en door middel van ontspanning nageefelijk rijden rij jij hem van voren naar beneden, met je teugels.
Kneepjes geven is leuk, maar hij verlegt ook steeds zijn grenzen, zijn mondje wordt ook steeds harder, en op het moment dat jij doet wat je instructrice zegt zal die alleen maar steeds harder worden.

Hou je teugels gewoon ontspannen, wel degelijk evenveel druk op beide teugels, wat niet betekent dat je al trekkend op je paard zit, maar gewoon een gelijk contact hebt op beide kanten.

Ga van hieruit (ontspannen teugel met gelijk contact) veel overgangen rijden, voltes, slangenvoltes etc.
Vraag stelling, laat hem lekker voorwaarts en actief, vooral ontspannen lopen en je paard gaat je vanzelf opzoeken.
Dit duurt misschien 10 minuten langer dan als je gaat knijpen en dat soort dingen maar uiteindelijk zal hij nageefelijk worden zonder dat jij met pijnlijke armen zit (want dat is echt een teken van teveel arm en hand werk)

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:46

Het is helemaal niet zo dat als er manegekinderen op een paard rijden dat die dan bij iemand anders neit meer aan de teugel wil. Als dit dus wel het geval is ligt het aan de ruiter en zeker niet aan het paard.
Mijn paard loopt 1x in de week met 3 ruitertjes die nog geen snars van het rijden onder de knie hebben, maar gewoon beetje bij beetje steeds meer leren. Mijn paard loopt daar echt niet aan de teugel hoor. Maar zodra ik er weer opsta huppa, zo nagevelijk als wat. Als ik een week niet heb gereden net zo. Je hebt een paard pas goed nagevelijk als die op jou reageert; ondanks de hoeveelheid kinderen die voor jou zijn gaan rijden en hem niet nagevelijk hebben laten lopen!

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:50

Niet kneepjes gaan geven, juist onstpannen en loslaten. Inderdaad stelling vragen. En aan alle andere dingen denken. Als jij de achterhand er nou helemaal goed onder rijd zodat ie van voren loslaat en volledig ontspant moet het als het goed is zonder ''arm pijn'' en vele kneepjes vanzelf komen. Natuurlijk moet je wel wat hulpen geven maar denk eerst aan alle andere dingen!

Succes