Probleem met het ALLEEN naar buiten gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 11:18

Vippie, veel mensen passen wel de NH methode toe maar het lukt ze toch vaak neit echt en dan krijg je van die verwende knollen. En redemption, ik denk dat ik toch genoeg verstand heb van paarden. heb er al heel wat onder het zadel gehad die andere mensen na mij fijn vonden om te rijden.
O, Vippi, ik heb geen knallen met de zweep gehad nee in de opvoeding vroeger, maar wel tikken of klappen. HEb er niets van geleden hoor.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 12:45

ik heb niet alles doorgelezen, dus misschien is deze tip al geweest.
Maar een oud 30 ( Party!! ) jarige bij mij op stal heeft er ook last van. Je kan hoog en je kan laag vliegen, niets hielp. Maar, je moest hem in de achteruit zetten. Ze zijn er van zelf zat van.
Succes.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 13:15

dat is een goede tip kimmy, dat doe ik zelf ook. en het werkt.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 14:43

Desiree schreef:
Vippie, veel mensen passen wel de NH methode toe maar het lukt ze toch vaak neit echt en dan krijg je van die verwende knollen. En redemption, ik denk dat ik toch genoeg verstand heb van paarden. heb er al heel wat onder het zadel gehad die andere mensen na mij fijn vonden om te rijden.
O, Vippi, ik heb geen knallen met de zweep gehad nee in de opvoeding vroeger, maar wel tikken of klappen. HEb er niets van geleden hoor.


Als de NH methode niet werkt, ben je dus niet dominant over je paard en lijkt het beest idd verwend omdat hij toch zijn zin wel krijgt (ligt dus nog steeds aan de eigenaar, niet aan het paard, die is niet verwend geboren). De NH methode werkt dus wel, maar dan de verkeerde kant op.
Als je ECHT met NH bezig bent (zoals ik dus Haha! ) zul je dat niet krijgen en is het een heerlijke manier van omgaan met je paardje. Ik heb er in ieder geval alleen maar baat bij gehad (heb ook zo mijn problemen met haar gehad in het begin, mevrouw was vrij dominant voor ik haar kocht).

Viv

Cowgirl

Berichten: 23755
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 15:17

IK denk dat NH echt weggelegd is voor mensen die ook de 'baas' over hun paard kunnen zijn.
In wijze ben jij gewoon de leider.
En als je dat niet lukt heb je inweze een nog groter probleem.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zou voor ik hier aan zou beginnen eend een cursus doen ofzo en dan eigen paard mee want die beheerst de streken.

En ik vind het inderdaad moeilijk beoordelen hoe je dit paard aan moet pakken.

* Doet hij het altijd op dezelfde plaats?
* Deed hij het vroeger ook?(zo nee dan is een goede aanpak wel nodig denk ik want hij loopt je gewoon voor de gek te houden)

Misschien een emmer water tegen zijn kont als ie weer staakt.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:36

kimmy schreef:
ik heb niet alles doorgelezen, dus misschien is deze tip al geweest.
Maar een oud 30 ( Party!! ) jarige bij mij op stal heeft er ook last van. Je kan hoog en je kan laag vliegen, niets hielp. Maar, je moest hem in de achteruit zetten. Ze zijn er van zelf zat van.
Succes.


JA, dat klopt, ik heb het vroeger ook wel gedaan, maar er is een maar.... Je paard loopt hier dan langs, maar het probleem los je er niet mee op. Je verschuift het...

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:30

Citaat:
PS: als hij steigerd omdat je hem een tik verkoopt betekend dat dat hij die tik onterecht van je gekregen heeft, anders komt hij niet in verzet. Een paard wat terecht een tik krijgt weet echt wel dat hij hem verdient heeft en zal niet in verzet komen.


Sorry, maar dat vind ik bullshit. Er zijn zat paarden die vaak gewoon in verzet gaan omdat ze ergens geen zin in hebben, onder het werk uit willen komen, enz. Ze zijn echt niet altijd goudeerlijk en in een goeie bui hoor, ook een paard verzet zich wel eens om niets. Daarin zijn het net kleine kinderen.
Laatst bijgewerkt door pniekepnak op 18-04-02 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:44

he Pniekepnak, daar ben ik het helemaal mee eens! maar veel mensen denken altijd dat het paard bang is, pijn heeft en ik weet niet wat nog meer. Die reden die jij aanhaalt komt volgens mij veel vaker voor maar wordt door veel mensen niet erkend!

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:13

In mijn ogen zijn dat vaak smoesjes (misschien zonder dat mensen dat zelf doorhebben) om gewoon niet toe te hoeven geven dat ook hun paard wel eens vervelend is. 'Want hij heeft misschien wel pijn...' Tuurlijk komt dat weleens voor, maar ik denk dat het paard vaker gewoon geen zin heeft dan pijn heeft! En datzelfde geld voor het bang zijn. Als jij in je oude vertrouwde bak rijd, er gebeurt niets waar je paard bang voor zou moeten zijn, maar hij begint wel uit het niets te bokken, is hij dan bang, of heeft hij geen zin om de gevraagde oefening te doen? Zo maak je van een paard ook snel een kreng, door hem altijd zijn zin te geven als hij lastig is, onder het motto van: 'hij is bang...'

xxx Pneekz Extreme duivel

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:19

wat ook meespeelt is dat mensen er verschrikkelijk moeite mee hebben om een paard eens een keer streng op zijn plaats te zetten. ze weten niet hoe snel ze moeten ingrijpen, hoe ze dat moeten doen of ze durven het niet.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:22

Idd, en gooien het daardoor maar op zo'n smoesje. Ik ben echt niet gemeen voor paarden ofzo, en geef ze alleen op hun flikker als dat nodig is, maar dan doe ik het ook echt. Als een paard bokt of steigert tijdens het rijden, houd hij vaak toch ook niet op als jij hem niet een keer goed aangepakt heb? Dan hoef je hem niet meteen in elkaar te meppen, maar een goeie tik is dan wel op zijn plaats, in mijn ogen. En ik weet zeker dat ik niet de enige ben. Je mag best af en toe je paard op zijn plaats zetten.

ps, we gaan wel lekker of topic met zijn tweeen! (geeft niet....!)

xx Pneekz

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:37

Of topic? Nou, misschien is dit een soortgelijk geval. Hoeft niet, maar het is wel goed mogelijk.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:52

Das waar...

Apple

Berichten: 76210
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 17:11

Ik ben het niet geheel eens met Pnieke en Desiree. Laatste tijd heb ik juist heel vaak gezien dat een paard wel pijn had en daardoor vervelend werd. Vaak zie je dat er dan iets 'uitvergroot' wordt dat altijd al enigzins aanwezig was. Mijn voorbeelden van het afgelopen half jaar:
- Paard gaat plots vreselijk bokkend diagonaal de bak door en houdt dit lang (half uur) vol. Soms had ze periodes dat ze wat frisser was, dan gaf ze wat bokken in het begin. Met wat stevig doorrijden en aanpakken was dat altijd binnen 10 minuten over. Nu hielp aanpakken niet meer. Wat bleek: paard had een schimmelinfectie onder zijn zadel, daardoor vreselijke jeuk. Infectie behandeld, bokken over (tenminste als ze nu bokt is het uit frissigheid }> )
- Paard is altijd goudeerlijk. Goed, heeft soms wat minder zin om te werken maar is dat uit zich dan in trager lopen en minder voorwaarts zijn. Nu plots bokken in de hoeken en in de galop. Niet hoog en gemeen, maar wel bokken. Bleek dat het zadel niet goed paste en dat er een rugwervel verschoven was. Ander zadel, fysiotherapie en niets meer aan de hand.
- Paard is altijd erg heet, kan flink steigeren en bokken. Ruiters weten daar mee om te gaan. Om een gegeven moment is het wel heeeeel erg en is er ook geen verbetering merkbaar. Het gevecht bleef voortduren. Na onderzoek bleek dat ze een irritatie net onder haar singel had. Irritatie behandeld en jawel: het paard is weer zichzelf (nog steeds een heet paard, onvoorspelbaar, maar met takt en beleid en aanpakken toch goed te rijden).
Met andere woorden: Ik zie juist heel veel zaken die uiteindelijk een medische oorzaak hebben. Mijn mening: een paard bokt over het algemeen niet (alleen soms uit frissigheid, maar niet structureel).

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 07:52

pniekepnak schreef:
Citaat:
PS: als hij steigerd omdat je hem een tik verkoopt betekend dat dat hij die tik onterecht van je gekregen heeft, anders komt hij niet in verzet. Een paard wat terecht een tik krijgt weet echt wel dat hij hem verdient heeft en zal niet in verzet komen.


Sorry, maar dat vind ik bullshit. Er zijn zat paarden die vaak gewoon in verzet gaan omdat ze ergens geen zin in hebben, onder het werk uit willen komen, enz. Ze zijn echt niet altijd goudeerlijk en in een goeie bui hoor, ook een paard verzet zich wel eens om niets. Daarin zijn het net kleine kinderen.


Tuurlijk zijn er paarden die in verzet gaan omdat ze ergens geen zin in hebben, of er nog niet aan toe zijn. Maar aan de reactie van het paard kun je wel degelijk zien of die tik terecht was. Maaja ik zoek de fout altijd eerst bij mezelf en dan pas bij mijn paard. Die trouwens nooit om niets in verzet komt (is altijd een reden voor als het al gebeurd).
Viv

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 11:25

Even iets opmerken op wat Apple en Vippie zeggen. Je moet wel een beetje je paard kennen. Als zijn gedrag eens afwijkt van normaal (een goudeerlijk paard dat ineens begint te bokken, of een looplustig paard dat sloom is), dan is er meer aan de hand. JE moet je ook in dat opzicht aanpassen als ruiter. Een paard dat sloom is zal zich niet topfit voelen, en dat komt wel eens ooit voor, dat hebben mensen immers ook. En dan leg je de lat gewoon lager.
maar als hij begint te zeiken over een buitenritje, dan is er sprake van "geen zin hebben in".

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:40

Citaat:
Laatste tijd heb ik juist heel vaak gezien dat een paard wel pijn had en daardoor vervelend werd.


Zoals je gelezen hebt, heb ik ook gezegd dat het voorkomt. Maar ik weet bijna zeker dat het vaker voorkomt dat een paard geen zin heeft dan pijn heeft.

En verder sluit ik me aan bij het laatste berichtje van Desiree....

xxx Pneekz Extreme duivel

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:48

He Vippie, "geen zin hebben in" is toch ook een reden?

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:54

hmm.... scherp...

was mij nog niet opgevallen!