Shetlander » Te vroeg ingereden » Ingezakte rug ! » Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caroowtje

Shetlander » Te vroeg ingereden » Ingezakte rug ! » Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 20:31

Hallo allemaal,
Ik en een vriendin hebben samen een shetlander van ongeveer 1 meter.
Ze is op haar 2de ongeveer al bereden (niet ingereden, maar gewoon gaan zitten en rijden maar) toen ik en me vriendin haar gingen doen hebben we haar tot haar 3de met rust gelaten dus niet meer erop gereden of iets.
Op haar 3de hebben we haar helemaal alles beleerd, eerst weer gaan longeren en uit eindelijk erop.
Alleen nu ze wat ouder word krijgt ze dus heel erg een ingezakte rug & we willen met haar meer dresuur oefeningen doen zoals aan de teugel, ontspannen laten lopen enzo.. Maar nu willen wij dus graag weten of er goede oefeningen zijn die we met haar kunnen oefenen voor haar rug want ze heeft wel vaak last van spierpijn enzo..
en of mensen kunnen vertellen of er misschien iets tegen kan doen tegen dr rug en of er gewoon goede tips zijn?

Groetjes Caroline&Hester& natuurlijk
Bibi

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:19

tja, dat de rug ingezakt is, daar kan je nu niks meer aan doen, daar mag je niet op gaan zitten tot de rug volgroeid is of toch tenminste een ruiter kan dragen.
wel kan je haar over de rug laten lopen om haar sterker te maken, cavaletti rijden zodat de achterhand ook sterker wordt, zodat je uiteindelijk een betere en meer gespierde bovenlijn krijgt.

OemmiejO

Re: Shetlander » Te vroeg ingereden » Ingezakte rug ! » Tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:56

Ik heb gehoord dat je je paard een jaar in de wei moet laten staan en maar hopen dat het goed kwam. Dat je dan de grootste kans had, maar dat weet ik ook niet zeker hoor.

Caroowtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 14:06

Oke alvast bedankt voor deze tip. Biepje

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:08

ik ben de mede-eigenaar van bibi en ik zal jullie foto's laten zien.
Afbeelding
bibi (ze kan de pas)

Afbeelding
bibi in de zomer, beetje wazige foto maar je ziet duidelijk die rug.
en dan te bedenken dat die pony pas 3 jaar is

ze is door dat rijden ook kleiner dan werd verwacht.
ze is nu ong. 97 cm. terwijl ze eigelijk 1.03 ofzo zou worden

ik hoop dat jullie tips hebben.
gr.hester

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:09

Het kan misschien nog wel wat bijgroeien. Een pony groeit vaak tot zijn 7e nog wat door, hoor! Vaak groeien ze in etappes, eerst de kont omhoog, dan de voorkant. Daardoor kan hij een tijdje een holle rug hebben.
Je kan hem evengoed een keer laten nakijken door bijvoorbeeld een osteopaat. Als hij last van zijn rug heeft, kan die hem er misschien af helpen. En geef hem daarna de tijd, een goed zadeltje, etc.
Succes!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:16

Idd, even lekker rustig aan doen, lang en laag longeren (echt ontspannen dus) en laat hem even door groeien.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:05

Ik ga mee met de anderen ga lekker rustig aan doen met bibi er zijn nog zoveel andere leuke dingen die je kan doen zonder dat je op de pony rijdt.Laat hem lekker even door groeien ze is nog zo jong je kunt er nog zo vaak op rijden in de toekomst.Het zou wel goed zijn om de pony af en toe te longeren en haar dan lekker lang en laag laten lopen zodat zij fijn ontspannen kan lopen.Af en toe ook balkjes neer leggen en hem daar overheen laten lopen met het longeren leg ze wel goed op de juiste afstand zodat zij er fijn en ontspannen overheen draaft.

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:33

Ja dat longeren lijkt me een goed idee.
Maar als we haar niet meer zouden kunnen rijden zou dat betekenen dat ze niet mee kan op buitenrit en dat willen we juist wel graag zo houden, want anders moet ze helemaal aleen blijven staan.

Laats gingen we op buitenrit en ze was zo snel, ze hielt een grote shet helemaal bij.

Maar die pony heeft zo veel moeite met het ''echte'' rijden

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:55

Je kan haar toch met de fiets mee nemen of lopend en dan af en toe ruilen met de ander die wel kan rijden dan hoeft ze niet alleen achter te blijven.We zeggen het voor de bestwil van je paardje niet om jullie je plezier te misgunnen.En het is maar tijdelijk.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:56

Zowiezo vind ik dat je een shetlander pas op zijn 4e liefst 5e jaar kan inrijden. Zeker met de grootte/gewicht van jullie. Dan kon je er beter op haar 3e een klein meisje op zetten.

Waarom willen jullie haar dan persee aan de teugel hebben etc.? De pony heeft een ingezakte rug en daar kan je weinig aan doen. Zoals ze al zeiden kwa blakjes lopen etc. is een goed idee.
Jullie hebben allebeide al een shetlander die dressuur lopen waarom deze dan ook nog? Hou deze lekker voor de buitenritten en wandelen en die andere daar kan je verder mee dressuren

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:02

Wat Ramona_ lief zegt vind ik ook,
of laat haar lekker rustig in de wei staan, totdat je zeker weet dat ze volgroeit is, en dat de rug niet verder inzakt

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:18

Misschien dat de foto vertekend, maar ik denk dat ze gewoon vreselijk overbouwd is, de achterkant hoger dan de voorkant. Niet aan de teugel rijden, maar lekker over de rug laten lopen. Evt. eens advies vragen aan een kenner. Heeft ze al veulens gehad of is haar dat bespaard gebleven?

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:20

ik denk niet dat ze al een veulen gekregen heeft toch? ik bedoel ze is pas 3 ? Zowel, tja ik zou het als jeh et persé iwl op een latere leeftijd doen (A)

DeSa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:26

amondi schreef:
Misschien dat de foto vertekend, maar ik denk dat ze gewoon vreselijk overbouwd is, de achterkant hoger dan de voorkant. Niet aan de teugel rijden, maar lekker over de rug laten lopen. Evt. eens advies vragen aan een kenner. Heeft ze al veulens gehad of is haar dat bespaard gebleven?

Dat dacht ik dus ook al te zien. Ik denk dat jullie dr beter een tijdje in de wei kunnen laten staan, dat het misschien nog wat bijgroeit

Caroowtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 16:28

Nou er heeft een klein meisje hem ingereden. En nogmaals ik wil me pony eerst de basis leren en dan mag ie voor alles gebruikt worden (buitenritjes,wandelen ens)
Verder heb ik al goede tips gekregen die ik ga gebruiken zoals idd veel balkjes lopen + veel ontspannings oefeningen.
En nogmaals zolang die pony er plezier mee heeft dat wij op haar rijden vind ik het goed want ze heeft een hekel aan alleen achter blijven enso.
Gr. Caroline
PS nog wel bedankt voor de tips hoor.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:49

mischien grotere pony nemen,, ben je te groot voor der?

Macha876

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:54

Lekker meefietsen dan heb je over een paar jaar veel meer plezier mee en als jullie echt dressuur enzo willen rijden koop dan een grote pony,want met deze pony lukt dat niet.
Ik zelf heb ook een shetje.en die kom voor de kar en ik rijd er wel op maar ik ben op zoek naar een bijrijder..rijden is niet alles

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:23

Waarom advies vragen en het niet opvolgen?

lucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:30

ik heb wel een tip voor jullie :
eenpaard groeit tot ong.hun 7e jaar. koudbloedpaarden groeien zelfs nog langer door. je zou eerst moeten kijk of je de rug sterker kan maken door bijv een pesoahulpteugel om te doen met longeren (je zou als jullie handig zijn zelf een pesoahulpteugel kunne maken om dat het een shet is heeb ze die denk ik nie in zijn maat, goed kijken hoe het er uit ziet en hoe alles in elkaar zit)
en niet rijden pas totdat de rug sterker is en de spieren ook.
met die pesoa teugel word de achterhand er onder gezet en de rug spieren verbetert ook word op het juiste moment losgelaten door de teugel als hij nageeft. het kan jullie shet ook leren op een rustige manier na te geven
suc6

leuke pony trouwens

hillary6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:35

een stokje onder zijn buik doen
dat de rug wat rechter wordt en een paard kopen als je wilt rijden

daaristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:29

lucydan schreef:
ik heb wel een tip voor jullie :
eenpaard groeit tot ong.hun 7e jaar. koudbloedpaarden groeien zelfs nog langer door. je zou eerst moeten kijk of je de rug sterker kan maken door bijv een pesoahulpteugel om te doen met longeren (je zou als jullie handig zijn zelf een pesoahulpteugel kunne maken om dat het een shet is heeb ze die denk ik nie in zijn maat, goed kijken hoe het er uit ziet en hoe alles in elkaar zit)
en niet rijden pas totdat de rug sterker is en de spieren ook.
met die pesoa teugel word de achterhand er onder gezet en de rug spieren verbetert ook word op het juiste moment losgelaten door de teugel als hij nageeft. het kan jullie shet ook leren op een rustige manier na te geven
suc6

leuke pony trouwens

Inderdaad de pessoa is een goede optie. Maar zet hem ook op de stand voor de buikspieren en longeer in kleinere cirkels om de buikspier te trainen. Voor een groot paard heb je de optimale stelling bij een cirkel van 6 meter doorsnee laat dit voor een shetlander 4 meter zijn. Door de buikspieren te trainen en te rekken tillen deze de rug op en helpen de rugspieren te verkorten.

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 16:01

Ik vind haar vanaf de foto niet echt geruststellend uitzien.
Waarom laten jullie haar niet lekker met rust? Ik weet niet hoe zwaar jullie zijn, maar ik denk dat je er voorlopig beter net op kunt gaan zitten.

Als je toch wat met haar wilt doen kun je eens kijken wat voor grondwerk je met haar kunt doen, er is hier op bokt dacht ik ook een forum voor!