Niet aan het been - met m'n voeten aan het spelen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnlovesyou

Niet aan het been - met m'n voeten aan het spelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 13:03

Hej ,
Soms speelt mijn paard echt met mijn voeten heb ik het gevoel of is hij echt moe ?

Tijdens de examens heb ik minder kunnen rijden , dus hij is automatisch wat ronder geworden ... en minder conditie ?

Nu als ik rij is hij echt niet vooruit Maar komt er dan gwn een hond langs of een fietser schiet hij onder mij weg en als ik heb dan mooi opvang kan ik weer een heel uur vlotjes rijden dan is hij ook goed aan het been ....
hoe kan ik dat ook bekomen zonder dat hij vn iets
moet verschieten ?

sjimmeltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:09

ik zou het echt niet weten ! heb er zelfook wel eens last van dan ben ik aan het rijden en dan is ze totaal niet op mijn been en dan als ze ergens van sschrikt dan pas is ze de hele tid op mijn been...!

moniek_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:04

het is volgens mij gwoon een beetje aanstellerij. je moet hem misschien nog eens goed laten zien wie de baas is!?

Vayo

Re: Niet aan het been - met m'n voeten aan het spelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:05

Hoi,

als ik dit zo lees dan zou het heel goed kunnen zijn dat je paard je aan het uitproberen is! Sluit wel eerst uit dat je paardje niet ziek of niet lekker o.i.d. is! Is er niets aan zijn voer verandert? Hoe lang heb je hem niet echt gereden? Ga anders eerst steeds eens een half uurtje rijden.

Als hij gewoon gezond is moet je hem echt eens even goed aanpakken. Stap er op en zorg dat hij van begin af aan voorwaarts is (ook tijdens instappen/uitstappen met lange teugel!). Geef normale kuitdruk, reageert hij niet zoals je wilt dan niet nog eens een paar keer aandrijven, maar dan geef je gelijk een mep met de zweep. Reageert hij goed dan beloon je hem en rij je door. Valt hij na een half rondje weer stil en reageert hij dan niet op een enkele kuitdruk weer een mep met de zweep. Het is erg belangrijk dat je dit heel consequent doet en dat je hem beloont wanneer hij voorwaarts gaat. Let wel op dat wanneer je een mep met de zweep geeft je hem ruimte van voren geeft om voorwaarts te gaan. Je moet zorgen dat je hem niet tegenhoud door aan de teugels te trekken, ook al gaat hij even wat harder dan je wilt. Beloon hem dan en neem hem rustig terug.
Je kunt het halthouden oefenen door vanuit stilstand een normale kuitdruk te geven. Reageert hij niet gelijk een mep met de zweep. Gaat hij dan voorwaarts dan moet je hem belonen.
Daarnaast is het erg belangrijk dat je veel tempowisselingen maakt, overgangen rijdt en figuren zowel in stap, draf als galop. Probeer om nooit een heel rondje over de hoefslag te rijden zonder dat hij een oefening heeft moeten doen. Door overgangen en tempowisselingen te rijden zal hij beter aan je been worden. Probeer ook eens wat meer afwisseling aan te brengen. Ga eens naar buiten, longeer hem eens, laat hem eens wat balkjes lopen en maak eens een sprongetje! Succes!!!

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 17:27

Dank je !!

Ziek is hij niet , hij speelt idd wel vaak met mensen hun voeten
toen ik hem in het begin had wou hij me altijd bijten ik had echt veel schrik .... hab ik me 1 maal serieus kwaad gemaakt en nu doet ei het niet meer bij mij

qua afwisseling ... ik spring wel elke week en dat doet hij graag maar ik ( en hij is er ook beter in ) dressuur heel graag hoe kan ik in dressuur zelf variatie brengen ?

gr lynn

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:00

Hoi,

tijdens de dressuur leg ik wel eens balkjes recht om overheen te draven. Ook leg ik ze in een halve cirkel zodat ik als een volte rijd over de balkjes kom. Soms leg ik balkjes neer en ga ik in galop er overheen (let wel op de afstand tussen de balkjes). Dit schijnt voor de takt ook erg goed te zijn geloof ik. Verder laat ik mijn paard tijdens het rijden regelmatig zijn hals strekken en dat vind hij heerlijk! En ik stap vaak buiten uit. En soms als ik merk dat mijn paard er niet echt bij is en niet zo gemotiveerd is stop ik met rijden in de bak en ga ik lekker nog een half uurtje met hem naar buiten.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 02:28

nee, hij is echt wel zich aan het aanstellen.

doorrijden (laat niet op je kop zitten, zet hem maar vooruit!), conditie opbouwen door elke dag kort maar intensief te werken, staptrainingen,...