Centered riding, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan

Centered riding, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 22:05

Wie heeft er ervaring met de Centered Riding methode van Sally Swift? En dan bij voorkeur niet alleen uit een boek, maar wie heeft er ook les in gehad?
Heb je er in praktijk veel aan?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:20

Ik heb al ruim een jaar lessen in centered riding van tessa roos en ben erg vooruit gegaan. Geen last meer van me rug oid met rijden en me pony vind de lessen fijn en werkt mee in plaats van te staken als bij alle andere instructies. Helaas heb ik maar eens in de 4 weken les, maar wil het desondanks zeker niet missen

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:29

Ik heb inmiddels ruim een jaar CR-les van Linda van der Horst. Zij is in het bezit van Level 2 en haar manier van lesgeven past goed bij mij. Ik ben me door haar lessen bewuster geworden van mijn houding, zit en evenwicht en vooral van het effect dat het op mijn paard heeft (op beide paarden trouwens: ik les zowel met mijn eigen paard als met mijn bijrijdpaard bij haar - dat laatste eigenlijk 'uit nood' omdat mijn eigen paard geblesseerd is en ik wel mijn rijstijl wil bijhouden). We werken vooral toe naar ontspanning bij paard en ruiter, met name bij de ruiter. Ik merk dat de paarden pas goed kunnen ontspannen wanneer ikzelf ontspannen ben.

Dat je maar eens in de vier weken CR-les hebt, is overigens niet zo erg. CR is er ter ondersteuning van je reguliere lessen. Ik heb zelf gemiddeld eens in de twee maanden les. Overigens is Linda van alle markten thuis (heeft verschillende disciplines beoefend), verder rijdt ze net als ik actief endurance en tijdens mijn endurancetrainingen en -wedstrijden kan ik haar tips ook goed in de praktijk brengen. Dat vind ik erg prettig, een instructeur die uit eigen ervaring bekend is met mijn tak van sport en ook dressuurmatig goed onderlegd is.

Suzan

Re: Centered riding, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 12:56

Bedankt Lailapri en Karin.

De lessen volgens de CR-methode, zijn dus goed te combineren met lessen van andere instructeurs?

Ik heb een aankondiging van een 3 daagse clinic gezien. Klinkt interessant. Maar ik vraag me af of je er na 3 dagen ook echt zelf wat mee kan.

Als er nog meer mensen ervaring mee hebben, hoor ik het graag.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:15

Ik kan tussen mijn tweemaandelijkse lessen heel veel zelf met het geleerde, ik neem aan dat dat met een driedaagse clinic ook wel lukt.

Sterker nog, ik geef zelf de voorkeur aan meer gespreide lessen, omdat er tijdens zo'n driedaagse clinic wel heel veel info op je af komt. Ik neem aan dat die clinic ook het een en ander aan theorie 'vanaf de grond' en bijvoorbeeld oefeningen met zitballen e.d. bevat? Ik volg zelf ook wel eens praktijk- en theorielessen 'op de grond' en die vind ik ook erg leerzaam, maar ik kan me voorstellen dat het erg overweldigend kan zijn als je drie dagen achter elkaar informatie te verwerken krijgt, zeker als het je eerste kennismaking met CR is. CR is geen vaardigheid die je je (zo snel mogelijk) moet aanleren, zoals bijvoorbeeld autorijden. Het is een verzameling 'technieken' (weet even geen goed woord, het zijn ook geen trucs ofzo, maar alles vanuit bewust bezig met wat je doet) die je dagelijkse rijden ondersteunen, het merendeel van de mensen die CR volgen beheerst de basistechnieken van het paardrijden al. Ik zou dan zelf eerder kiezen voor een eendaagse clinic met 's morgens grondlessen en 's middags les op het paard. Maar dat is vrij persoonlijk, denk ik.