Rijden bij andere paarden.. help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Izie

Rijden bij andere paarden.. help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 15:06

Beetje lang verhaal, maar hier komt het :

Ik rijd sinds kort op een nieuw paard... nu ongeveer een maand, rij der wel elke dag.
Nou is het niet een hele makkelijke en met dit weer een heeele frisse, maar zolang ik alleen met der in de bak ben gaat het goed en kan ik haar goed aan.

Nu is het probleem, zodra er anderen bij in de bak komen kan ik beter of gaan stappen of gewoon maar der mee stoppen want ze schrikt van elk geluidje en springt de hele tijd weg en aangezien ik nog niet zo heel stevig zit lig er dan telkens naast. Nou weet ik niet of het echt schrikken is of wat anders..

Nou heb ik het geluk dat ik de binnenbak door de weeks meestal wel voor mezelf heb, maar ik wou in januari beginnen met de club lessen. Maar dat zie ik absoluut niet zitten. Heb geen zin om er elke les af te vliegen of met een sjeesend paard te zitten tussen allemaal anderen.

Nouja ik ben ook maar een simpel B ruitertje, vroeger altijd wel gereden maar alleen recreatief en dat paardje was zo mak als een schaap
Daarna toch dikke 5 jaar niet meer gereden en het nu weer opgepakt. Ben dus nog geen sterruiter, maar zo begint iedereen ook eigenlijk toch

Ik hoop dat jullie tips hebben.. zowel voor mijn zit, als voor het gedrag van me paardje.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:05

Hoe oud is het paard, heeft ze een verleden met andere paarden. is er voorheen veel mee gedaan enz.

Je zit kun je verbeteren door zonder zadel te gaan rijden. Daar onafhankelijke zit van. Durf je dat niet, dan ga je zonder beugels rijden.

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:54

wanneer je paard in een bak is met andere paarden kan het ook zijn dat ie minder schrikkerig is.. als je vaak alleen rijd en het is super stil in de bak en er dan opeens een geluid is dan schrikt je paard veel sneller dan wanneer er continu geluid is en zal hij er niet zo snel meer van op kijken.. gewoon proberen joh!

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:34

gewoon laten concentreren op jou, flink aan het werk zetten en vooral geen kans geven om weg te springen. Als je merkt dat ze niet op jou let kun je ook altijd even tegen haar praten onder het werken oid.

Izie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 23:48

Dank jullie wel!

Ik ken nog niet echt iemand van de rijvereniging op een meisje na met 2 pony's.. Ga haar wel vragen om volgende week paar keer samen met me te rijden..

het paard is 11 en heeft wat ik er van begrepen heb geen nare dingen mee gemaakt met andere paarden. Zal het er is over hebben!!

Zonder zadel durf ik (nog) niet bij der.. daar is ze nu ook veeel te fris voor Dan stuiter ik der zo van af..

Zonder beugels kan ik idd wel gaan proberen zodra ze lekker loopt en de frisheid er af is.

Dankje wel!

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:02

ik zou juist wel naar de lessen gaan, de instructeur kan je er beter mee helpen dan wij zo achter de comp. Misschien is het wel simpeler dan je denkt daar is de les voor

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 01:05

Ik denk dat je beter eerst ernaast kunt lopen, en als ze 't dan een beetje vertrouwt erop.
Of je instructeur erop zetten!
Succes ermee!

elmiran

Re: Rijden bij andere paarden.. help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 02:04

Ik zou er gewoon mee tussen de andere paarden gaan rijden. Na een paar keer zijn ze er zo aan gewend en het is ook nog eens een goeie oefening. Goed bezig houden en zorgen dat ze op jou let.

Izie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 18:04

Dank jullie wel!

Ik ga de confrontatie inderdaad dan maar gewoon aan door tussen de anderen te gaan rijden!

Thnx!

Rambo007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:00

ik kan je probleem wel voorstellen bij mij lag het aan mijn zelf omdat ik geen vertouwen in mezelf en mijn paard had als er andere mensen in de bak kwamen rijden nu ik meer vertrouwen heb in mezelf en mijn paard kan ik ook weer met iedereen rijden zelfs met een hengst in de bak als diegene hem onder kontrole heeft natuurlijk

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:04

Idd, probeer zelf ook ontspannen te blijven. Want je gaat jezelf zo steeds meer spannen. En dat voelt je paard ook. Dus gewoon rijden zoals normaal. Ik denk dat het probleem namelijk niet bij jou paard ligt, maar bij jezelf

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:35

Succes!

Hoop dat het voor je werkt, van zonder beugels (en zonderzadel helemaal) krijg je een veel betere zit, zeker het proberen waard!

Appelflapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:04

Ga eerst eens samen met een vriendje van haar lopen en kijk of ze het dan ook doet. Langzaam kun je ook meer paarden in de bak late komen. Als jullie twee bakken hebben en als je het echt niet vertrouwd kun je ook ergens anders gaan rijden, maar dat is eigenlijk uitstellen van het probleem. Nou, succes ermee!

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:19

hoi
ik zou proberen wel met de lessen mee te doen. Want als jouw paard steeds alleen rijd...dan went ie er ook aan. Probeer het anders met mensen die je kent en ook bij je op stal staan!

[color=#804080]Wel leuk dat je na 5 jaar weer de draad op pakt knap zeg! En ondanks je er afvalt dat je toch door gaat! Heel goed. Zo weet je paard ook metteen: " nou die geeft niet op.." en dat moet ook niet want de ruiter is de baas!!
Veel succes!
[/color]

monsera

Re: Rijden bij andere paarden.. help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:22

Ik zou juist wel gaan lessen met dit paard dan kun je onder begleiding leren om het op te lossen.Hoe is het paard als hij los in de bak loopt met andere paarden?Ben het er ook wel mee eens dat dit vaak wel door de ruiter word aangemoedigd probeer gewoon ontspannen te blijven en let niet te veel op het andere paard maar juist lekker aan het werk met je eigen paard geef haar veel opdrachtjes dus veel overgangen rijden en veel figuren rijden zodat hij met zijn aandacht bij jouw blijft en niet tijd heeft om op ander dingen te letten.Wat je mss ook kunt doen is om gelijktijdig in de bak te komen en eerst samen naast elkaar even rustig te stappen dat is al weer heel anders dan dat jij al aan het rijden bent en er komt dan nog eens iemand de bak in.Kan het niet anders en komt er toch later iemand de bak in kun je wel proberen om even een moment van rust in te bouwen en even lekker stappen aan de lange teugel{ontspannen}babbel dan ook even tegen hem en geef hem af en toe even een klopje. dat hij braaf is.Probeer maar eens misschien werkt er iets maar mss ook niet is per paard ook weer verschillend.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:28

Zie het als een uitdaging omdat paard ondanks de hoeveelheid andere paarden in de bak op jou te laten letten!!
Succes.