Paard wilt niet zakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romy18

Paard wilt niet zakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 14:33

hey hey

ik zit met een probleempje. Ik heb een nieuw paard om te rijden een 10 jarige BoyB*Furioso ruin van 1.80m die tot een half jaar geleden M2 heeft gelopen. Hij heeft nu een half jaar stil gestaan wegens tijd gebrek en ik ben hem nu weer aan het oppakken en wil heb gaan terug op wedstrijd gaan starten. Maar nu heb ik een probleem ik weet niet wie hem gereden heeft maar diegene heeft hem dus helemaal anders gereden als mijn "methode" het probleem is dat hij niet wil zakken in zijn hals hij loopt heel netjes nageeflijk maar alleen maar opgericht terwijl ik hem juist laag, rond en over de rug wil hebben maar hij snapt er de ballen niet van.
Hoe kan ik hem duidelijk maken dat hij moet zakken? (Ik had al ged8 aan een slof (waar ik ervaring mee heb) maar wil het liever eerst proberen zonder hulpteugels) Verder alle tips om hem weer terug op niveau te krijgen zijn welkom ik ben wel van plan om met hem te gaan lessen maar ik wil hem eerst zelf weer op conditie en in de spieren rijden voor geld uit te gaan geven aan les. wat ik nu doe is 1* in de week kilometers maken buiten over de weg en ik rijd hem 2 a 3 keer in de week in een binnen bak veel voltes en overgangen, schijnovergangen hij is namelijk ook nog zo stijf als een hout en wilt niet buigen rond mijn binnenbeen en moet weer een stukje sneller op mijn been worden.

alvast bedankt voor de tips

greetz Romy
een fototje van hem en ja ik weet t ik moet er met een scheerapparaat over heen vliegen
Afbeelding

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:53

Als hij niet wil zakken is hij niet ontspannen en zou ik daar eerst aan gaan werken. Verder kun je hem met een chambon gaan longeren. daar leren ze mee voorwaarts neerwaart te lopen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:55

idd werken aan de ontspanning.
zorgen dat hij direct aan je been is, waar uit je hem dus naar de hand toe kunt rijden en hij deze kan gaan volgen.
Ben in het begin blij met 2 cm de goede kant in en beloon hem dan.
Je moet immers toch beide aan elkaar wennen en heeft hij een tijd niet gelopen.

met longeren kun je idd met een pesoa oid dergelijks longeren, zodat hij zonder ruiter gewicht die spieren weer leert gebruiken.

Romy18

Re: Paard wilt niet zakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 15:37

hey hey

ik denk niet dat het probleem de ontspanning is hij snapt het gewoon niet hij is altijd opgericht gereden en snapt de bedoeling van laag en rond niet als ik hem aan de lange teugel laat stappen/draven zakt hij netjes maar zodra ik hem dan oppak loopt ie weer opgericht. buiten is ie inderdaad niet echt ontspannen maar in de binnenbak wel loopt ie ook lekker op z'n bit te kauwen etc.

greetz

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:49

rechtstellen rechtstellen en nog eens rechtstellen, zolang er geen ontspanning is kan jou paard ook niet buigen om je binnen been. enkele aanleuning op je buiten teugel, en druk op je binnen been. met je binnenhand iets spelen.

als hij dan in die oprichting aan de teugel komt, rij je hem door de juiste aanleuning naar beneden, zo niet? leg hem uit wat je bedoeld. wees geduldig.

ik denk best dat die het wel snapt, als de basis niet voor elkaar is kan er nooit m2 mee gereden zijn.

laag diep rond en ontspannen is een basis iets.

en inderdaad veel longeren.

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:29

rijden met een gogue wil ook wil helpen of er mee longeren veel over gangen rijden om hem weer alert op je been te maken en dan geen lange stukken achter elkaar maar snel op volgend

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 01:33

jullie kennen elkaar nog maar net, en je moet elkaar leren kennen voor je wat ontspanning krijgt. nageeflijk zijn is tenslotte iets dat voortkomt uit wederzijds vertrouwen, en dat moet je opbouwen.
blijf gewoon zo voortdoen, en dan komt het vanzelf wel.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 01:40

Toch zou ik als ik jou was les gaan volgen. Ook al is het maar een half uur. Een goede trainer past zijn programma wel aan aan het paard hoor.
Want als er nu fouten insluipen, kun je die er dadelijk weer uit halen. En die kan je ook rechtstreeks helpen.