balans verbeteren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alano

balans verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 23:22

mijn paard is nu 7 maanden onder het zadel maar ik heb het gevoel dat zijn balans nog niet goed is....als hij een rechte lijn moet lopen dan loopt hij een beetje dronken (ff om het uit te leggen maar zo erg is het niet) hij wiebelt een beetje. maar ik heb het gevoel dat als ik op beton stap dat hij dan wel beter recht kan stappen....zou het ook te maken kunnen hebben met een zware bodem? (denk het niet maar toch...)
hij is gewoon ontspannen, "laag" en rond. (goed over de rug)
heeft iemand een tip om zijn balans te verbeteren? (les krijg ik pas over 2 maanden ofzo....maar ik wil hier graag verschillende meningen en tips horen)
alvast bedankt!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:30

longeren, rechtrichten, kijk even op paardnatuurlijk.nl en paardenbegrijpen.nl staat het wel uitgelegt...

Sily

Re: balans verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:37

Als de bak erg zwaar is kan het er wel mee te maken hebben, jij loopt zelf ook beter op een nette ondergrond dan op het zachte strandgedeelte waarin je wegzakt bv.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 23:40

ik de bak zakken ze 5 cm weg met de hoeven en in de andere bak denk ik wel meer......is dat veel?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:48

Het kan veel zijn als de bak onregelmatig/hobbelig/ongelijk is.
Dat loopt een stuk minder fijn en voor een jong paard wat nog niet lang onder het zadel is kan dit wel problemen geven.

Mijn paardje is ondertussen vijf, maar als ik in een mindere bak terecht kom merk ik dat meteen aan haar gangen.

En je komt er snel achter, stap en draaf een stuk onder het zadel op de weg, loopt ze netjes en recht ga je daarna de bak in, als je een recht lijn rijdt en de bak zit vol met hobbels zal ze logischerwijs midner recht lopen.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 23:56

ok! ik ga misschien toch maar lessen bij iemand die bezig is met rechtrichten. alleen er zijn zoooo veel verschillende manieren van rijden....eigenlijk wil ik op de klassieke manier van rijden lessen (ook met rechtrichten) maar er zijn zat paarden die niet recht zijn maar wel goede balans hebben....komt dat nog omdat mijn paard jonger is?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:54

Iig goed voorwaarts rijden, dan is het voor je paard makkelijker om zijn balans te vinden en te houden. Daarnaast kun je buiten lange rechte stukken draven en galoperen zonder veel hulpen te geven (dus ook aan een langere teugel). Hierdoor leert hij op zijn eigen benen te lopen.

lOttiiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:55

dankjewwel kris25 dat heb ik ok voor mijn paard nodig

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:04

Paard is nog niet lang onder zadel, het heeft ook tijd nodig. Als je zelf net gaat sporten kun je ook niet gelijk alles aan, moet je je spieren ook sterker maken en trainen, dat is bij paard net zo. Tempowisselingen helpt ook om balans sterker te maken. Maar ook ruiter moet in balans zitten!! Word ook vaak vergeten.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:08

Hollybolly schreef:
longeren, rechtrichten, kijk even op paardnatuurlijk.nl en paardenbegrijpen.nl staat het wel uitgelegt...

Staat inderdaad heel veel uitgelegd. Verdiep je alvast in natuurlijke buiging van je paard. Als je dat weet kun je gaan rechtrichten en kun je daarin verder gaan werken!!

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:09

Gewoon rustig aan doen, lekker in de bak met een losteugeltje hem lekker laten lopen. En aan dat losse teugeltje, kan je natuurlijk ook wat tempowisselingen rijden. Zorg ook wat net ook al gezegd is, dat je zelf goed in balans zit.

Mijn pony liep eerst ook niet op eigen benen, heb het tot de M volgehouden, en toen kreeg ik pas echt les. En die maakt er een opmerking over (had het zelf ook nog niet zo goed door) en nu zijn we helemaal opnieuw begonnen, en zijn we bijna weer terug op niveau waar we gebleven waren. Alleen rijden we nu heel adners.

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:30

Mijn paard (nu zo'n 5 maand onder het zadel) heeft ook nog wel moeite met zijn balans. Langs de weg rechte stukken ook geen probleem.

Ik van mijn instructrice moet veel binnenhoefslag rijden, veel overgangen en figuren. En niet in een te laag tempo.
Veel buiten rijden(heeft hij geen steun aan bv de bakrand) is ook goed.
Daarnaast ook oppassen dat hij jouw handen niet als steun gaat gebruiken, laat hem op zijn eigen benen lopen(dus regelmatig lekker lang teugeltje en zo veel overgangen op je zit rijden).

maximee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:35

Het kan idd aan de bak liggen maar je zou eigenlijk aan beide kanten van het paard proberen dezelfde hoeveelheid wendingen en voltes moeten rijden. Zo voorkom je ook voor een deel dat het paard alleen maar op een kant goed loopt.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 18:02

ok! heel erg bedankt allemaal.
@Kris25: dus als ik hen goed voorwaarts hou en lange rechte stukken rijd dan gaat het vanzelf beter?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:12

Hij moet niet gaan racen, maar het is makkelijker om recht te richten bij een voorwaarts tempo en idd lange rechte stukken zonder zelf veel te doen, dan komt het helemaal goed! Succes.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:07

bedankt!