Pony "pakt" het bit vast..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony "pakt" het bit vast..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:13

Wat te doen?

Laatst nog,gallopeerde mijn zus nog voor mij op het zandpad..
Pumba er natuurlijk achter aan in gallop
Maar wil ik hem dan terugnemen terwijl het paard voor me nog gallopeerd,"pakt" hij het bit vast en heb ik dus o,o controle..

Hij doet dit bijvoorbeeld ook net vlak voor de sprong,als we buitenrijden op de weg,als hij ergens geen zin in heeft,etc.

Vandaag ging ik alleen buitenrijden
Bokken/steigeren,alles wat dus niet mocht deed hij.Geen probleem,meestal stijg ik even af en loop ik er met hem langs,daarna is hij er ook langs te krijgen als je er opzit.
Probleem;Ik heb Thermolaarzen aan,zat ik klem in de beugels
*Het zijn nog wel Kieffer veiligheidsbeugels die meedraaien enzo *
Dus ik wil doorrijden,pakt hij het bit vast en meneer staatstil.
Verzet zich eigen niet,wat ik ook doe ..

Ik wil dit niet oplossen met scherpe bitten/lastige hulpteugels..
Iemand tips?
Want een keer loopt het verkeerd af

maximee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:17

Hmm.. heeft die altijd van die kuren gehad of zijn ze indertijd gekomen?

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:21

probeer een bit met rolletjes, of een rijhalster, ( dit is GEEN hackamore) het is verrot, ik weet er alles van, bij mij hielp het rijhalster supergoed, maar voor springen is het wat minder geschikt. dus probeer een bit met rolletjes, deze zijn niet zo scherp.

Groetjes en suc6!

maximee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:23

Ik heb ook een pony en als ik buiten ga rijden heeft die ook nog wel eens kuren. Ik gebruik een STOOTteugel (GEEN slofteugel . Bij mij helpt het om haar beter onder controle te houden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:24

maximee schreef:
Hmm.. heeft die altijd van die kuren gehad of zijn ze indertijd gekomen?

Uitproberen doet hij vaak wel,maar het bit vastpakken doet hij sinds kort pas..

@Ijslanderfan; Ik zal zo'n bit eens proberen!

maximee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:26

Dan is dat bit zeker wel aan te raden van Ijslanderfan heel veel succes verder

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:27

Is dat eigenlijk zo'n Happy Mouth bit of een ander bit?

Sily

Re: Pony "pakt" het bit vast..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:28

Dus eigenlijk heeft hij een beetje (netjes zeggen) poep aan je?

Op momenten dat het makkelijk is luisterd hij wel, en tijdens andere momenten (voor de sprong, alleen buitenrijden, bij je blijven als er een pony harder gaat) gaat hij dus gewoon zijn eigen gangetje.

Probeer op de grond met stemhulpen voor elkaar te krijgen dat zijn aandacht bij jou blijft, wil hij verder ;lopen zonder jou gewoon nee zeggen, luid en duidelijk.
Kom of stap als jij weg wandeld, en ho als jij stil gaat staan, loopt hij toch door zeg je nee en zet hem terug naast je.
Zorg dat hij dit vlekkeloos doet, en de eerstvolgende keer dat je er op zit en hij begint met zijn acties zeg je ook duidelijk nee.

Speciale bitjes en dat soort dingen zullen geen nut hebben, al helemala niet als hij stil gaat staan, want dat kan hij ook als hij het bit niet vastpakt, evenals steigeren en meer van dat soort dingen.

Op het moment dat hij jou respecteert en meer als leider zal zien zal hij dat ook hebben op het moment dat een ander paard weg loopt of als je er alleen op uit gaat.
Klinkt een beetje als een onzeker paard wat iets meer leiding en duidelijkheid nodig heeft.

Appelflapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:10

Een shetlander bij mij op de manege doet dat ook ontzettend. Ze valt dan andere pony's aan. Het is heel vervelend, want ze voelt je gewoon niet meer. Je handen heel laag houden is ook een manier, zeg maar der hoofd zo laag instellen dat ze het bit niet meer vast kan pakken. Dat deed ik laatst ook met achteruit lopen en het hielp goed, ze ging achteruit. Ik zou zeggen probeer het eens.

mies_tinus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:57

Je moet zeker NIET van je paard of pony afstijgen!! Zo denken ze of ze gewonnen hebben van jou!!
Ik had laatst ook zoon pony gehad en die pakte het ook de HELETIJD vast daardoor ging ik in galop naar halt en in draf naar halt en daardoor ging het stuk beter nou doet zij het ook niet meer!!!!!!!!

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:41

hee hallo allemaal

Ik heb ook een probleem met het bit. De pony die ik rij pakt z'n bit vast als ik stelling vraag. Ook als ik die kan dan geef (teugel) houd hij hem vast en gaat helemaal met zijn hoofd naar buiten lopen. Ik heb het idee dat ie het bit maar aan één kan vast houd. Hoe kan ik mijn pony in de juiste stelling krijgen zonder teugelgebruik?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

elmiran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:21

ijslanderfan schreef:
probeer een bit met rolletjes, of een rijhalster, ( dit is GEEN hackamore) het is verrot, ik weet er alles van, bij mij hielp het rijhalster supergoed, maar voor springen is het wat minder geschikt. dus probeer een bit met rolletjes, deze zijn niet zo scherp.

Groetjes en suc6!

sorry hoor...maar waarom gaan mensen de problemen altijd proberen op te lossen door er een ander bit in te stoppen of bitloos te gaan rijden? daar los je het probleem niet mee op, je stopt er weer t zelfde bit en en het probleem is er nog.

panache

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:30

met wat voor een bit rij je??
mijn pony had eerst enkelgebroken en pakte hem de héééle tijd vast.. ik heb die opgelost door elke dag met bit de veranderen (2 bitjes.. ) een correctiebit dit bit helpt tegen vastpakken en een dubbelgebroken bit.. en als ik enkelgebroken er in doe pakt ze het even goed weer vast..

panache

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:31

oow hierbij bedoel ik niet dat ik 2 bitjes tegelijk in haar mondje doe hoor .. maar heb gewoon 2 hoofstellen en wissel ik elke dag hoofdstel af en bit.. en privé lessen helpen ook goed !..
en probeer jij je pony is te begrijpen, en te denken .. waarom zou ze het doen? en misschien kun je die vraag samen met je prive instructrice bekijken .. en daar een goede oplossing voor vinden

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:35

roooosje schreef:
hee hallo allemaal

Ik heb ook een probleem met het bit. De pony die ik rij pakt z'n bit vast als ik stelling vraag. Ook als ik die kan dan geef (teugel) houd hij hem vast en gaat helemaal met zijn hoofd naar buiten lopen. Ik heb het idee dat ie het bit maar aan één kan vast houd. Hoe kan ik mijn pony in de juiste stelling krijgen zonder teugelgebruik?

Meestal als ze een kan van het bit vast pakken hebben ze aan de andere kant haken . Zou eerst even de tandarts laten kijken, misschien doet het wel pijn als je pony in de linker of rechter stelling moet lopen. Mijn paard moest zadelmak gemaakt worden en was daarbij heel erg onrustig met haar hoofd. Vooral het sturen vond ze vervelend, en een volte linksom. Heb de tandarts gelijk gebeld, ze had idd haken en een paar dagen later kon je het verschil ook goed merken met rijden.

Mijn paard pakt af en toe ook het bit nog gewoon vast. Ik heb bij mijn andere pony de fout gemaakt om er een ander bit in te stoppen. rijd nu weer met een gewoon dubbel gebroken bitje, gebruik ik bij alle paarden die ik rijd. Mijn paard doet het als ze ergens onderuit wil komen of hard wil gaan. Tijdens de bosritten doet ze het om voorop te mogen, of ze wil er vandoor gaan.
Klinkt stom maar m'n instructrice raade me aan om haar ook met bosritten nagevelijk te rijden, dan kunnen ze het bit niet meer vastpakken. Zou zowizo met een pony die het bit pakt even niet buiten rijden, gewoon zorgen dat het er in de bak helemaal uit is.

Met m'n paard reed ik dus een hele tijd alleen maar thuis in de bak.
Heb haar goed nagevelijk gereden, ben haar steeds voor geweest als ze weer omhoog wilde komen, en heb haar goed bezig gehouden met voltes, slange voltes enz. Toen het goed ging ben ik een paar keer in een andere bak gaan rijden, en daarna weer buiten.
Nu heeft ze met buiten rijden wel iets nieuws verzonnen om toch de baas te kunnen zijn, maar het probleem met het bit is opgelost.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:42

correctie bit heb ik ook, hangt hier nu werkloos in de kast
m'n pony kon het bit niet vastpakken maar als ik er weer een gewone bustrens in deed was het probleem er nog. Ben later beter over dingen na gaan denken en Misty moest en zou met een gewoon trensje door t bos galopperen . Toen ik wist hoe ik het bij mijn paard op moest lossen ben ik Misty dus gaan rijden en een paar weekjes later zijn we eens buiten gaan rijden met z'n drieen. We hebben een stukje rengalop gedaan (normaal zit er dan geen rem meer op) en dat ging dus gewoon super. Ze stopte toen ik het wilde, en heeft geen een keer het bit vast proberen te pakken. Heeft me wel wat tijd gekost maar het scheelt een hoop geld (zo'n bit kost nieuw 70 euro)

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:46

elmiran schreef:
roooosje schreef:
hee hallo allemaal

Meestal als ze een kan van het bit vast pakken hebben ze aan de andere kant haken . Zou eerst even de tandarts laten kijken, misschien doet het wel pijn als je pony in de linker of rechter stelling moet lopen. Mijn paard moest zadelmak gemaakt worden en was daarbij heel erg onrustig met haar hoofd. Vooral het sturen vond ze vervelend, en een volte linksom. Heb de tandarts gelijk gebeld, ze had idd haken en een paar dagen later kon je het verschil ook goed merken met rijden.

Mijn paard pakt af en toe ook het bit nog gewoon vast. Ik heb bij mijn andere pony de fout gemaakt om er een ander bit in te stoppen. rijd nu weer met een gewoon dubbel gebroken bitje, gebruik ik bij alle paarden die ik rijd. Mijn paard doet het als ze ergens onderuit wil komen of hard wil gaan. Tijdens de bosritten doet ze het om voorop te mogen, of ze wil er vandoor gaan.
Klinkt stom maar m'n instructrice raade me aan om haar ook met bosritten nagevelijk te rijden, dan kunnen ze het bit niet meer vastpakken. Zou zowizo met een pony die het bit pakt even niet buiten rijden, gewoon zorgen dat het er in de bak helemaal uit is.

Met m'n paard reed ik dus een hele tijd alleen maar thuis in de bak.
Heb haar goed nagevelijk gereden, ben haar steeds voor geweest als ze weer omhoog wilde komen, en heb haar goed bezig gehouden met voltes, slange voltes enz. Toen het goed ging ben ik een paar keer in een andere bak gaan rijden, en daarna weer buiten.
Nu heeft ze met buiten rijden wel iets nieuws verzonnen om toch de baas te kunnen zijn, maar het probleem met het bit is opgelost.

Ik weer niet of het het gebit is, ik denk het niet, want het paardje blijkt het altijd al wel eerder gedaan te hebben (ik rij hem pas een jaar) Bovendien pakt hij bij de linker én de rechter stelling het bit vast. En mischien is hij dan stijf in zijn hals, maar hoe krijg ik hem los als ie geen stelling wil?

nagevelijk rijden lukt nog niet zo, wij zijn hard aan het oefenen! Maar ik denk dat ik de laatste tijd te hard van stappel ben gelopen en weer even een groot stuk terug moet. Dus dat probeer ik, maar zonder stelling rijden is wel weer heel ver terug

Ja ik wil eigenlijk niet met bitjes gaat wisselen en doen. Heb wel nagedacht over bitloos rijden. En dan niet tijdelijk maar voor altijd. Maar daar ben ik nog niet helemaal overuit, maar ga het denk wel een keer proberen, misschien vind mn paardje dat wel veel fijner.

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:49

ohja nog iets: mn paardje pakt niet het bit vast om er vervolgens van door te gaan, hij blijft waar hij is. (dat scheelt )

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:55

denk dat ie het dan toch wel moeilijk vind om in de goede stelling te lopen. Heb je al les? als je dat nog niet hebt is het wel goed om lessen te gaan volgen. Wat doe jezelf precies als je hem in stelling wilt laten lopen? zou gewoon veel figuren rijden, slange voltes en voltes.
Nagevelijk rijden komt pas als het paard/pony helemaal recht gericht is.

mellamoshan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:13

ik heb ook een aantal jaar een paard gereden die erg moeilijk deed over bruggetjes, en eigenlijk alles wat em niet aan stond. het enige dat hielp bij hem, was em er in z'n achteruit overheen te zetten. na 3 x, had hij daar genoeg van en liep hij er ook gewoon normaal overheen. het probleem met het bit vastpakken, heb ik niet zo gauw een antwoord op.

greetzZz to ya all peepzZz

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:25

elmiran schreef:
denk dat ie het dan toch wel moeilijk vind om in de goede stelling te lopen. Heb je al les? als je dat nog niet hebt is het wel goed om lessen te gaan volgen. Wat doe jezelf precies als je hem in stelling wilt laten lopen? zou gewoon veel figuren rijden, slange voltes en voltes.
Nagevelijk rijden komt pas als het paard/pony helemaal recht gericht is.

het gekke is dat ie dat altijd heel gemakkelijk deed. Als ik in het begin in stap even kleine voltes reed en slangenvoltes, was hij los en reed hij daarna ook prima met stelling. Ik heb geen les en gaat ook niet lukken t paardje is niet van mij. Ik zou wel op les mogen maar ik kan niet met trailer rijden. Wel weet ik iemand die les kan geven aan huis, die kan ik wel een keer vragen. Dat is wel een goed idee! Alleen jammer dat ik haar niet regelmatig kan laten komen want daar heb ik het geld niet voor. Maar bedankt voor de tip
wat doe ik zelf precies. tja, binnenbeen erbij (buiten ook wel)binnenteugel iets van de hals en eventueel kneepjes