inrijden,hoe snel ga je?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

inrijden,hoe snel ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 18:49

neem nu, je hebt een paardje van 3
hij apprecieert het zadel, het gewicht en de teugels
je hebt al een paar rondjes aan de longe gestapt en gedraafd
en je gaat los.
hoe vlug ga je?
zorg je eerst dat je paard netjes nageeflijk loopt in stap voor je aan draf begint.
neem je de eerste keren enkel stap en draf mee, of ook direct galop, etc.
hoe lang doe je over een bepaald stukje van de training?
ben gewoon nieuwsgierig, deze zomer rij ik een jonge fries en een jong trekpaard door, en ben benieuwd hoe andere mensen dit aanpakken

joske_vuran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:34

In ieder geval rustig aan.

Hoe ik het doe:
Eerst zorgen dat het paardje in alle gangen lekker op zijn eigen benen loopt (nog bijna geen teugelgebruik) en lange stukken rijden, geen kleine voltes oid.. als het zo in de bak goed gaat dan het liefst zo veel mogenlijk erop uit lange rechte stukken rijden. Pas als het paard bevestigd op zijn eigen benen loopt in alle gangen, zou ik beginnen met de teugels meer aan te nemen. Zeker niet te veel willen meteen op het gebied van 'aan de teugel lopen'. Ik vind dat een paard dit zelf aan moet geven, en na een poos doen ze dit meestal ook

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 19:59

het aan teugel lopen was puur een voorbeeld.
ik wilde meer zeggen, welk beeld wil je van je paard vooraleer je begint aan de draf en de galop.
wanneer neem je de teugels op maat.
is het niet goed om een jong paard in het begin ietwat te ondersteunen met de teugels?
wanneer is het paard rijp om dingen als stelling, enkele pasjes wijken, etc te vragen?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:03

Het verschilt zoo per paardje.. heb wel eens een paardje gehad die alles zo eng snel oppakte dat ik moest uitkijken dat ik niet te veel ging vragen. Heb ook wel eens een paardje gehad waarbij het al 4 weken duurde voordat ik normaal mn teugels op maat kon pakken voordat die gelijk in de stress schoot..

Ik denk dat het heel belangrijk is om te kijken naar wa thet beste bij je paardje en jou past. Als jij weet dat je heel erg gaat zitten stuiteren op zn rug als die zn hoofd omhoog houdt kan je beter zorgen dat die lekker ontspannen is over de bovenlijn voordat je gaat draven.

ik kan je maar 1 tip meegeven: doe het altijd onder begeleiding! Hoe goed je ook kan rijden, hoeveel ervaring je he ook hebt.. Iemand op de grond ziet toch andere dingetjes dan waar jij mee bezig bent als je er op zit..

Heel veel succes!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 20:15

uiteraard, begeleiding zal aanwezig zijn

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:28

Hoi,

Dit is best een moeilijk iets. Ik vind ook dat voor inrijden geen tijd staat. Het is helemaal afhankelijk van het paard wanneer en hoe snel hij ingereden wordt. Wel vind ik dat je het voor elk paard leuk moet houden en niet gelijk te lang en niet te vaak rijd.

Dit is hoe ik het gedaan heb met mijn paardje: Op zijn bijna 3,5 jaar was het nog een beetje een slungel en baby dus ik heb hem tot zijn ruim 4 jaar laten staan.

De eerste 2 maanden heb ik 2 a 3 keer in de week gereden, 30-35 min. maximaal per keer (incl. in- en uitstappen). Ik heb gelijk de teugels aangenomen (licht contact) om een los-vast contact te voorkomen. Ik heb hem nooit echt steun geboden met mijn teugels. Als hij wat hing deed ik mijn handen iets naar voren en reed ik juist wat pasjes voorwaarts omdat hij zichelf moest leren dragen. De eerste keren heb ik alleen gestapt en gedraaft. Eerst heb ik veel lange lijnen en diagonalen en af en toe een grote volte gereden om te zorgen dat hij zichzelf en de ruiter leert dragen. Dus weinig kleine figuren. Ook zorgen dat hij aan mijn been was. Daarna af en toe ook een galopje ertussen, maar in het begin alleen op een lange zijde.

Daarna ben ik wat meer voltes gaan rijden, maar nog niet echt kleine figuren. Gewoon zorgen dat hij lekker aan mijn been was en lekker liep. Toen reed ik 40 min. en ongeveer 3 a 4 keer in de week.

Na een maand of 5 merkte ik dat hij vaster op zijn benen liep en zijn balans had gevonden. Toen ben ik meer (kleinere) figuren en wat meer wendingen gaan meepakken. Toen vroeg ik wat stelling van hem. Ik reed wat meer figuren, tempowisselingen en overgangen. Hierdoor ging hij zijn achterhand er onder zetten. Doordat ik meer figuren reed was hij losser in zijn lijf. Rond deze tijd zocht hij echt mijn hand op en liep hij aan de teugel. Ik vind dat je er na moet streven om eerst je paard op zijn eigen benen in balans te laten lopen en de achterhand er onder te kunnen rijden voor je hem aan de teugel rijd. Daarnaast moet een paard zelf jouw hand opzoeken en zich dus aanbieden.

Na een half jaar ben ik wat pasjes gaan wijken vanaf de hoefslag. Dit moest van mijn instructeur omdat paarden zich vaak aangetrokken voelen tot de hoefslag. Als je dan van de A-C lijn naar de hoefslag wijkt vallen ze sneller over de schouder. Dus dan reed ik op de hoefslag en gaf ik hem de hulpen en plaatste ik mijn handen iets naar binnen om het duidelijker te maken. Toen mijn paard een paar kleine stapjes opzij deed beloonde ik hem en reed ik recht door. Steeds iets meer pasjes vragen en uiteindelijk ook van de A-C lijn naar de hoefslag.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:40

Een jong paard moet je altijd van uit de draf gaan bewerken. Zeker nooit te vroeg in die stap gaan kloot violen.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 20:49

stel nu, als je galopeerd
de eerste keren, en hij zit in de verkeerde galop
belonen omdat hij wel aansprong? negeren omdat hij verkeerd aansprong?
blijf je dan proberen tot hij eens juist aanspringt, of denk je, volgende keer beter?
leer je de paarden eerst vanop de grond aandraven, aangaloperen, en dus reageren op stem, zodat je onder het zadel ook stem kun gebruiken.
of gebruik je direct je been, tot hij in draf of galop valt, en beloon je dan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:06

Het tempo van het inrijden is zo ontzettend verschillend per paard... Goed kijken en luisteren, en aanpassen aan het dier.

Rode draad bij mij is wel: EERST aan de lijn en op stem alles netjes doen, DAN pas onder het zadel. Met ruiter op de rug is het toch altijd moeilijker. Een dier dat aan de lijn alleen maar overkruist aanspringt, galopeer ik dus bv niet onder het zadel.
Ik ga er van uit dat alles wat ik doe, meteen GOED moet. Ik hou niet van corrigeren achteraf. Ik wil dus meteen nagefelijkheid en een goede houding. Waarom zou ik een paard eerst leren sterrenkijken en 'm daarvoor belonen, en dan een paar maanden later besluiten dat alles wat 'ie doet fout is en dat 't anders moet? Daarom werk ik dus bv aan de longe altijd bijgezet. Mijn paarden leren meteen wat een prettige werkhouding is.

Kernwoorden bij het inrijden zijn en blijven: geduld en vertrouwen. Het duurt zo lang als het duurt. Daarom zal ik bv nooit meer in opdracht inrijden. Zo'n eigenaar die wil dat het paard in een maand klaar is... Het ene paard heb je met een maandje inderdaad zo ver dat het baasje er zelf op kan, maar het andere heeft een half jaar nodig. Als ze dat nodig hebben, dan krijgen ze dat bij mij.

Ik krijg regelmatig de vraag wanneer ik mijn vierjarige (nu 4.5 jaar) nou eindelijk eens ga starten. Daar heb ik maar 1 antwoord op: als hij er klaar voor is. IK ben er klaar voor, maar ik kan me uitleven met m'n oudere merrie. HIJ is er nog niet klaar voor, dus wordt er nog niet gestart. Simpel

Sily

Re: inrijden,hoe snel ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:36

Ik ben het helemaal met Sonja eens, je kan echt helemaal niets in het zadel als je het niet op de grond kan.

Stel dat jij erop gaat zitten, je wil stappen dus je geeft been (en misschien zeg je er zelfs wel stap bij) je paard begrijpt daar dus geen ene Jota van.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:38

dutske schreef:
stel nu, als je galopeerd
de eerste keren, en hij zit in de verkeerde galop
belonen omdat hij wel aansprong? negeren omdat hij verkeerd aansprong?
blijf je dan proberen tot hij eens juist aanspringt, of denk je, volgende keer beter?
leer je de paarden eerst vanop de grond aandraven, aangaloperen, en dus reageren op stem, zodat je onder het zadel ook stem kun gebruiken.
of gebruik je direct je been, tot hij in draf of galop valt, en beloon je dan?

eerst op je stem gaaaalop (longeren) of wat dan ook en als je paard sterk genoeg is dan spring je aan dmv je kuit naar achter en dan gaaaalop te zeggen. mijn paard sprong gelijk goed aan...en hij mocht dus gelijk daarna uitstappen en naar stal. ik denk dat als hij verkeerd aansprong dat ik hem dan terug had genomen en over had gedaan en als dat goed was gelijk uitstappen en naar stal....

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:47

Ik heb bij mijn paard de eerste 3 maanden alleen gestapt en gedraaft, totdat hij een goed evenwicht had.
Ik rijd freestyle, dus zowiezo zonder veel teugelgebruik en veel op stem, maar wel altijd gezorgd dat hij zijn achterhand er goed onder zet. Ook eerst goed geleerd om terug te komen op zit, en veel figuren gereden. En daarna ben ik pas begonnen met de galop. Eerst aan de longe, en toen sprong hij eigenlijk vanaf het begin al aan in de goede galop.
Maar wat het belangrijkste is vind ik, alles rustig en met veel geduld doen, en heel veel belonen, heeft bij ons heel goed gewerkt.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 23:52

dus mijn gedacht om eerst de gangen op de stem te leren, en dat dan te gebruiken onder het zadel was goed.
ik heb vorig jaar op deze manier de belg ingereden.
ik moet zeggen, ik had heel wat voordelen, ze was voor de kar beleerd, en longeren kende ze ook al merkte ik.
en ze apprecieerde het gewicht op de rug
ik heb veel gelongeerd en losgewerkt, en het ging eigenlijk vrij gemakkelijk.
ik liep eerder tegen problemen zoals over de schouder vallen, niet op de hoefslag blijven, maar dat is nu meestal ook opgelost.

nu is hte wel een verschil, ik heb met mina veel gekregen, en weer verloren, en terug opgehaald, etc, maar het is het type paard dat je niet scheef aankijkt omdat je een fout maakt, en ik heb er veel gemaakt (had toen ook nog geen hulp, pas na een maand of 4 kon ik les nemen)

maar ik heb er veel van geleerd, en ga de fries inrijden mét hulp, dus het zal wel goedkomen

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:08

Ik longeer mijn pony`s eerst een hele tijd zodat ze naar mijn stemhulpen gaan luisteren en zo worden ze ook al een beetje stuurwijs omdat ik met dubbele lijn longeer als ze dan lekker lopen longeer ik een paar keer met het zadel erop hoofdstel in daarna komt iemand helpen en ga ik erop hij moet gewoon voorwaarts blijven maakt niet uit hoe hard hij gaat ik heb de teugels gewoon een beetje los alleen in galop ga ik niet doorzitten en als ze in de grote bak het over de hoefslag rijden nog niet snappen zetten wij er een ervaren paard voor zodat hij het kan snappen en daarna gewoon veel figuren rijden stuurwijs maken en de benen tegelijk met een klein tikje geven (de zweep snappen bijna alle paarden wel) zodat hij weet dat hij met de benen voorwaartser moet.