Sterk op de rechterhand!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Okkilover

Sterk op de rechterhand!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 18:15

mijn paard is op de linkerhand goed los en loopt lekker voorwaarts, wat ze overigens ook op de rechterhand doet. Rechts pakt ze alleen wel erg vast! De ene dag veel meer dan de andere. Hoe kan ik dit nou het beste oplossen?
Het wijken gaat op allebei de kanten wel goed voor de rest. Ik rijd ook veel overgangen en oefen veel op schakelen.

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:41

hoe bedoel je.. als je rechtsom rijd heb je rechts heel veel en links niks... Veel binnenbeen buitenteugel rijden, veel rechtsom en veel met buiten vragen.. overgangen rijden en veel voltes.. Maar dan voornamelijk rechtsom als je bovenstaand probleem heb. Dit heb ik namelijk ook enwordt zo redelijk opgelost

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:53

je paardje kan alleen sterk zijn als jij sterk ben.. je kan dus maar 1 doen ding, of egleijk niet doen: niet terug trekken!

Laat die redchterteugel maar gewoon los hangen en pak je linkerteugel op. Ga dan netjes je overgangen en figuren rijden en na een tijdje zal je merken dat die links meer aanneemd en rechts los laat waardoor jij hem langzaam maar zeker ook wat meer kan oppakken. Zodra je voel dat die weer terug zet gelijk weer los laten en opnieuw beginnen.

Verder moet je rechtrichten echt gaan zien als een prioriteit.. eerst recht dan verder!

Succes

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:02

idd M3isSi3j, dat probeerde ik ook te zeggen was alleen vergeten te zeggen dat als jij trekt hij ook blijft trekken.. Een paard kan alleen aan iets trekken als er aan de andere kant ook wordt getrokken

wondertje

Re: Sterk op de rechterhand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:49

Als ie rechts vasthoud zit de linkerkant van het paard vast, probeer um dus goed in te buigen naar rechts maar niet door te trekken, probeer je hand opzij te doen, laat ie los dan laat jij ook los.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:23

wondertje schreef:
Als ie rechts vasthoud zit de linkerkant van het paard vast, probeer um dus goed in te buigen naar rechts maar niet door te trekken, probeer je hand opzij te doen, laat ie los dan laat jij ook los.

niet treken maar vasthouden tot die los laat?

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:25

daarmee bedoel ik; niet je hand naar je toe, want dan gaat ie zn hals opkroppen maar opzij, dan buigt ie in.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:38

Als een paard goed vast zit buigt die echt niet in alsje netjes je hand op zij doet hoor.. Dit werkt geweldig bij en lekker los paardje..

Wat trouwens wel een goeie is: je hand omhoog! Op deze manier deblokeer je de kaak waardoor het eerste stuk al inbuigt en daarmee kan je hem steeds verder los rijdne..

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:57

M3isSi3j schreef:

Wat trouwens wel een goeie is: je hand omhoog! Op deze manier deblokeer je de kaak waardoor het eerste stuk al inbuigt en daarmee kan je hem steeds verder los rijdne..

Dit werkt bij paarden die al redelijk nageeflijk zijn wel, maar als je er 1 hebt die daar ook moeite mee heeft, dan kunnen ze ook makkelijker hun onderhals er in zetten en het hoofd omhoog brengen.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:06

ja dat is waaar idd!! Maar vaak is het zo dat paarden die tegen de hand zijn met veelovergangen en vertrouwen te geven in de hand wel nagevelijk worden en dn buigzamer zijn dan een paard wat gemakkelijk in de hand gaat hangen (of in 1 hand gaat hangen)

Maar daar heb je idd wel gelijk in!!

frieske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:02

dit betekend waarschijnlijk dat je rechterbeen erg slap is (slapper dan je linker been) dus bij wijze van spreken trek je hem constand rechts in de mond zonder er been bij te geven!
Zit je wel recht op je paard?voel je allebei je zitbeenknobbels?
Dus constant je rechterbeen goed eraan houden!! en vooral rechts loslaten want waarschijnlijk hou je deze ook te lang vast omdat hij daar sterker op is!
succes

Okkilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 19:35

Mijn paard buigt wel gewoon in als ik mijn hand opzij plaats, rechts wel wat moielijker dan links, maar ze doet het wel gewoon goed. Ook zit ik meestal gewoon recht op mijn paard. Ik zal meer voltes gaan rijden en dingen proberen die hierboven zijn genoemd.
Ze is wel goed op de buitenteugel en ik heb dan ook altijd goed mn buitenteugel eraan en mijn binnenhand ontspannen dus ik trek haar niet in haar mond.
Bedankt voor de reacties

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:59

als die wel te buigen is maar iets wat stijver rechts dan links ishet een goeie oefeningen om hem rechts van bnnen naar buiten toe te wijken in de voltes en links van buiten naar binnen met een beetje contrastelling

Succes

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:20

Okkilover schreef:
Mijn paard buigt wel gewoon in als ik mijn hand opzij plaats, rechts wel wat moielijker dan links, maar ze doet het wel gewoon goed. Ook zit ik meestal gewoon recht op mijn paard. Ik zal meer voltes gaan rijden en dingen proberen die hierboven zijn genoemd.
Ze is wel goed op de buitenteugel en ik heb dan ook altijd goed mn buitenteugel eraan en mijn binnenhand ontspannen dus ik trek haar niet in haar mond.
Bedankt voor de reacties

Als ze wel buigt als jij je hand naar binnen brengt, buigt ze wsl alleen in haar hals (of erger: knikt ze in bij haar schoft ergens), en niet in haar lijf! Kijk der maar eens naar als je erop zit. Enige manier is gewoon oefenen (zoals M3isSi3j al heeft uitgelegd in der 1e post)
Niet eisen, maar vragen... dus om je binnenbeen laten buigen, niet door te vragen aan de binnenkant, want dat krijg je dus dat ie alleen in zn hals buigt. Hij moet de spieren aan de buitenkant door zn hele lijf langzaamaan oprekken.

what_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:40

Een paardenmond is zo hard als de hand van de ruiter.
Controleer dus eerst of jij zelf niet net als je paard veel harder op rechts ben.
Als dit niet het geval is, (of als het wel het geval is en je lost het op) moet je proberen je paard op de buitenteugel te gaan rijden. Als je het gevoel hebt dat dat je is gelukt, rij dan eens een volte oid, en steek je binnenhand naar voren(gewoon ff aaien), zo kan je controleren of je paard nageeflijk blijft op je buitenteugel