magli schreef:1 Je zei dat je je paard op de achterhand kan laten lopen als je op het juiste moment een overgang rijdt. Bekom je dan het resultaat tijdens die overgang het sterkste?
nee ik zeg niet dat je hem op zn achterhand krijgt door een overgang te maken ik zij dat je de achterhand activeerd door overgangen te maken. Als jij veel overgangen maakt word die sneller aan de hulpen. Hierdoor krijg je snellere overgangen (niet snel in snelheid maar snel in de zin van correct, netjes ed) waardoor die zn spieren in zn achterhand aanspand. Het is als een pijl die word geschoten uit een boog, hie strakker je deze aanspant hoe mooier je hem weg schiet.
magli schreef:2 Ik weet nu al alle informatie i.v.m. scheef rijden (hoe dat komt enz.) nog eens bedankt!

Maar hoe zie je dat je paardj scheef loopt?
Je ziet aan verschillende dingen.. contra gesteld lopen (met het hoofd naar buiten), ongelijke druk op de teugels, teugels niet willen aannemen aan 1 kant, moeite hebben met buigen, kont naar binnen in we wendingen, over de schouder naar binnenv allen in de wendingen, staart scheef dragen.. ER zijn 101 sympotomen waaran je kan zien dat een paard scheef is.
magli schreef:3 Is bij verzamelen de achterhand er altijd bij?
Ja bij verzamelen is de achterhand er altijd bij.. Maar het is niet zo dat als een paard actief op het achterbeen loopt per devinitie verzameld is.
magli schreef:4 Voorwaarts neerwaarts rijden? Wat moet ik hieronder verstaan? Wij gebruiken die termen niet, andere naam? Is dit al van bij het begin van de les, instappen met losse teugel (neerwaarts?) en dan stellingen naar lings en rechts en dan (lichtjes) aan de teugel (neerwaarts?) en dan opgericht rijden (neerwaarts?) Het kan zijn dat ik het helemaal mis heb hoor! Ik denk dat voorwaarts gewoon vlot rijden is en je paard niet laten treuzelen of slenteren zodat hij struikelt of derg. juist???
WVNW (de bokt afkorting voor VoorWaards NeerWaars) is het volgende: Het paard loopt in een ronde bovenlijn (dus ronde hoofd/hals houding en ronde rug) met zn hoofd laag en lang. Zn neus is nog voor de LL (loodlijn) en zn achterbeen is zo actief dat deze draagd. DIt wil zeggen dat het meeste van zn gewicht word gedragen op hetachterbeen. Het is heel moeilijk om een paard van achtere kort te houden terwijl die juist lengte maakt in de hals. DIt is ook niet te leren zonde goeie begeleiding.
Bij deze oefneing heb je constant contact met de mond, kan je paard heel netjes schakelen en is die actief. Dit wilt zeggen dat die netjes zn benen optilt en reageerd en dus niet slenterd maar ook niet keihard rent.
magli schreef:5 Wat is schoudervoor wééral, ik ben dat nu plots vergeten, bloos!
schouder voor betekend dat die met zn voorbenen op de binnenhoefslag loopt en de achterbenen op de normale hoefslag.