op de achterhand lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magli

op de achterhand lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 15:12

Hallo..!

Ik vroeg me af hoe je eigenlijk je paard op zijn achterhand kan laten lopen? Veel hoor je dit als commentaar maar ik vraag me af of ze het eigenlijk zelf kunnen beschrijven of omzetten in werkelijkheid? En welke uitwerkingen, gevolgen heeft dit voor je paard? Of is dit alleen nuttig voor de ontwikkeling van de spieren in zijn rug en andere spieren... of? Zelf kan ik het redelijk maar hoe ik het doe?

Byee, magali *

magli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 15:32

niemand?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:38

Dit doe je door op het juist emoment de juist overgang te rijden.

Je moet een aantal dingen goed voor elkaar hebben voordat je paardje beter op zn achterbeen kan komen:

1. Rechtgericht. Als je paardje scheef loopt kan die niet onspannen in zn rug en zal die alleen zn achterbeen er maar verder achter zetten dan er onder.

2. Goed aan de hulpen. Een paard wat niet reageerd om een minimale kuitdruk, zithulp of teugelhulp zal niet kunen verzamelen. Voor een goed achterbeen is aanspanning en activiteit nodig, dit krijg je alleen voor elkaar als je paardj heeeeel goed aan de hulpen is!

3. Soepelheid. Als je paardje recht gericht is en goed aan de hulpen kan je gaan werken aan de lenigheid vna je paardje. Het is belangrijk dat die goed om kan buigen zowel rechtsom als linksom zonder dat je de druk op je teugels veranderd.

Als je dit allemaal voor elkar hebt ga je heel veel overgangen rijden om te zorgen dat die zn rug los laat, dit combineer je met figuren en oefeningen om hem lening te maken. Als die goed warm en los gerden is ga je verder schakelen en drijf je zn achterbeen er letterlijk onder. Dit kan je combineren met oefeningen waarbij die zn achterhand wel nodig heeft, denk aan een zijgangn of achterwaards.

Er staan 1001 topics over dus gebruik de zoekfunctie eens voor de volledige info

magli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 15:49

Wat bedoel je met scheef lopen? Wijken of dergelijke?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:53

nee gewoon scheef lopen.. elk paard is van nature scheef, net als de mens. Zoals jij (waarscheinlijk) rechtshandig bent is je paardje (waarscheinlijk) linkshandig (ofwel linksgebogen).. Op de ene hand loopt tie lekkerder, makkelijker en losser dan op de andere hand.

Dit komt omdat de spieren aan de ene kant van zn rug langer zijn dan aan de andere kant waardoor die scheef loopt. Veelal zie je dat linksgebogen paarden over de rechterschouder naar binnen vallen en de rechterkant van het bit vasthouden.

magli

Re: op de achterhand lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 17:25

Ik leer hier dus écht nog bij!! Ik had er totaal geen besef van dat als een paard bv. betere stellingen kan aannemen lings dan rechts dat dit verband houdt met de lengte van de spieren!!

Bedankt dus!

maximee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:17

Je kunt de ene kant ook "oprekken" door veel wendingen en voltes te rijden. Als je dat veel oefend en die spieren goed traint dan heb je nog een goede kans dat je paardje aan allebei de kanten goed kan lopen. Maar helemaal lukt dat niet altijd natuurlijk

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:40

ik ben het helemaal eens met M3isSi3j.. een paard loopt van nature 40 % op de achterhand en 60% op de voorhand.. dat moet een ruiter zien om te draaien.. door de hulpen en dingen te doen die M3isSi3j al schreef.. een paard loopt ook vaak met de achterhand naar binnen. Ga er voor de aardigheid maar eens op letten. Ik heb laatst zitten schrijven bij de jury en steeds zag ik het weer.. de achtehand naar binnen!!

Je krijgt een paard pas op de achterhand als hij door de rug loopt (dit krijg je doormiddel van diep rijden, voorwaarts neerwaarts dus, heel veel figuren en overgangen en recht rijden!! veel rijden op de binnenhoefslag is ook goed! zorgen dat je paard op zijn eigen benen gaat lopen en niet steeds weer naar die kant grijpt. laat iemand kijken of hij recht loopt. Zo niet.. Plaats de voorhand voor de achterhand... als je paard met zijn kont naar links loopt.. plaats je beide handen naar links en drijf je met je binnenbeen. je krijgt dan meer druk op de buitenteugel en je zet de voorhand voor de achterhand. *snap je het nog??*

heb je les? Dat helpt goed hoor

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:30

Ik zit er zo eens over te denken (somige dingen doe je gewoon zonder te weten hoe of wat je presies doet.. Dit is er 1tje van..) Ik rij idd de voorhand van mn paardje altijd net iets naar binnen toe in de wendingen en dan voel ik der al zakken van achtere! Dit hou ik dan vast op de rechte lijn (teminste.. Ik rij der niet scheef maar ik hou wel die voorhand recht voor de achterhand..) Zodra ik voel dat ze eruit valt dan zet ik opnieuw een wending of een oefening in als traver of schoudervoor.. Dit hoeft dan maar minimaal en dan voel ik dat ze weer zakt van achtere..

Nooit bij nagedacht dat het kwam omdat een paard an nature met zn schouder natuurlijk tegen het schot wilt plakken... eye opener!

magli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 13:55

Of ik nog mee ben? Euuuh... ongeveer, ik ga dit hier een paar keer overlezen*

Ja ik volg les, in een manège. Maar daar werken we niet echt op dressuur en op de achterhand lopen enz. maar wel vlot rijden, je paard niet laten slapen en streng zijn! Maar soms geeft er ook nog iemand anders les en dat is bijna altijd heel leerrijke dressuur! Dus je snapt wsl wel dat ik dit hier nog een paar keer moet overlezen tot ik het ongeveer snap!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:22

wat snap je niet? misschien kan ik he tdan wat duidelijker maken voor je.. veel dingen zijn heel logisch voor iemand die het al weet maar niet voor iemand die geen idee heeft waar je het over hebt!

magli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 19:15

1 Je zei dat je je paard op de achterhand kan laten lopen als je op het juiste moment een overgang rijdt. Bekom je dan het resultaat tijdens die overgang het sterkste?
2 Ik weet nu al alle informatie i.v.m. scheef rijden (hoe dat komt enz.) nog eens bedankt! Maar hoe zie je dat je paardj scheef loopt?
3 Is bij verzamelen de achterhand er altijd bij?
4 Voorwaarts neerwaarts rijden? Wat moet ik hieronder verstaan? Wij gebruiken die termen niet, andere naam? Is dit al van bij het begin van de les, instappen met losse teugel (neerwaarts?) en dan stellingen naar lings en rechts en dan (lichtjes) aan de teugel (neerwaarts?) en dan opgericht rijden (neerwaarts?) Het kan zijn dat ik het helemaal mis heb hoor! Ik denk dat voorwaarts gewoon vlot rijden is en je paard niet laten treuzelen of slenteren zodat hij struikelt of derg. juist???
5 Wat is schoudervoor wééral, ik ben dat nu plots vergeten, bloos!

Een paar vraagjes Tja, toch allemaal al bedankt voor de reacties! Theorie is een iets, praktijk is iets anders. Maar het is natuurlijk altijd 'makkelijker' als ze het in de praktijk uitleggen als je op je paard zit, dan begrijp je natuurlijk alles dubbel zo goed!

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:32

gebruik de zoekfunct, dit is al zo vaak gevraagd!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:56

magli schreef:
1 Je zei dat je je paard op de achterhand kan laten lopen als je op het juiste moment een overgang rijdt. Bekom je dan het resultaat tijdens die overgang het sterkste?

nee ik zeg niet dat je hem op zn achterhand krijgt door een overgang te maken ik zij dat je de achterhand activeerd door overgangen te maken. Als jij veel overgangen maakt word die sneller aan de hulpen. Hierdoor krijg je snellere overgangen (niet snel in snelheid maar snel in de zin van correct, netjes ed) waardoor die zn spieren in zn achterhand aanspand. Het is als een pijl die word geschoten uit een boog, hie strakker je deze aanspant hoe mooier je hem weg schiet.

magli schreef:
2 Ik weet nu al alle informatie i.v.m. scheef rijden (hoe dat komt enz.) nog eens bedankt! Maar hoe zie je dat je paardj scheef loopt?

Je ziet aan verschillende dingen.. contra gesteld lopen (met het hoofd naar buiten), ongelijke druk op de teugels, teugels niet willen aannemen aan 1 kant, moeite hebben met buigen, kont naar binnen in we wendingen, over de schouder naar binnenv allen in de wendingen, staart scheef dragen.. ER zijn 101 sympotomen waaran je kan zien dat een paard scheef is.

magli schreef:

Ja bij verzamelen is de achterhand er altijd bij.. Maar het is niet zo dat als een paard actief op het achterbeen loopt per devinitie verzameld is.

magli schreef:
4 Voorwaarts neerwaarts rijden? Wat moet ik hieronder verstaan? Wij gebruiken die termen niet, andere naam? Is dit al van bij het begin van de les, instappen met losse teugel (neerwaarts?) en dan stellingen naar lings en rechts en dan (lichtjes) aan de teugel (neerwaarts?) en dan opgericht rijden (neerwaarts?) Het kan zijn dat ik het helemaal mis heb hoor! Ik denk dat voorwaarts gewoon vlot rijden is en je paard niet laten treuzelen of slenteren zodat hij struikelt of derg. juist???

WVNW (de bokt afkorting voor VoorWaards NeerWaars) is het volgende: Het paard loopt in een ronde bovenlijn (dus ronde hoofd/hals houding en ronde rug) met zn hoofd laag en lang. Zn neus is nog voor de LL (loodlijn) en zn achterbeen is zo actief dat deze draagd. DIt wil zeggen dat het meeste van zn gewicht word gedragen op hetachterbeen. Het is heel moeilijk om een paard van achtere kort te houden terwijl die juist lengte maakt in de hals. DIt is ook niet te leren zonde goeie begeleiding.

Bij deze oefneing heb je constant contact met de mond, kan je paard heel netjes schakelen en is die actief. Dit wilt zeggen dat die netjes zn benen optilt en reageerd en dus niet slenterd maar ook niet keihard rent.

magli schreef:

schouder voor betekend dat die met zn voorbenen op de binnenhoefslag loopt en de achterbenen op de normale hoefslag.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:57

patsur schreef:
gebruik de zoekfunct, dit is al zo vaak gevraagd!

helemaal mee eens! heb ik al eerder gezegd

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:02

magli schreef:

Snap je vraag niet helemaal

Zoiets voel je... vaak als je je ogen dicht doet ga je echt op gevoel rijden.. je voelt dan dat de achterhand naar binnen of naar buiten is *vaak naar binnen* en anders moet je lesgever daarop corrigeren.

Ja absoluut!! anders is het niet goed verzamelen maar bij elkaar trekken

Voorwaarts neerwaarts is je paard diep laten lopen... dus neus voorwaarts én neerwaarts.. dan komt je paard over de rug!

Schouder iets naar binnen.. maar lichtjes!!

Een paar vraagjes Tja, toch allemaal al bedankt voor de reacties! Theorie is een iets, praktijk is iets anders. Maar het is natuurlijk altijd 'makkelijker' als ze het in de praktijk uitleggen als je op je paard zit, dan begrijp je natuurlijk alles dubbel zo goed!

Voor iemand die het weet is het heel makkelijk... Voor iemand die het niet weet is het moeilijker.. Hoop dat we je toch een beetje kunnen helpen!!

Wat patsur zegt ben ik het ook mee eens:)

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 10:56

Ik ben momenteel de zoekfunctie aan het raadplegen... Maar ik denk dat ik nu al genoeg tips heb* Bedankt

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:37

dus dit kan gesloten worden?

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 12:08

Als jij denkt dat dat het juist is & als het voor mij goed is....

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:17

nee... hoeft niet haha... foutje.. deze topic's worden niet gesloten. Maar ik hoop dat je wat hebt aan de info:) en je kunt altijd nog in de zoekfunctie zoeken:)

magli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 12:11

Tuurlijk heb ik wat aan de info!