Appuyeren en traver leren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maayke

Appuyeren en traver leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 15:21

Hoe kan ik het beste uit een Speelse manier Traver en Appuyeren aan leren..Op een speelse manier bedoel ik zonder mega sporen,zonder dat mijn paard hard word...als ik rijd ( op dit moment niet echt trainen wedstrijd stop)
Ik krijg les..alleen wil van jullie horen hoe je het aan kan leren op een leuke speelse manier

--> Dwingen heeft bij mijn paard geen zin <--

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:26

Ik weet er niet zoveel van, maar in de les hebben we wel eens een poging tot appuyeren gedaan . Het lijkt mij het beste dat je eerst het wijken goed voort elkaar hebt en dan eerst stelling aanneemt voor een appuyement (de kant waar ej heengaat dus) en dan met druk van je kuit je paard opzij duwen. Gewoon kleine stukjes en steeds op een ander stuk in de rijbak. Over travers weet ik nog minder, dus daar zeg ik niets over

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:26

Ik heb het geleerd door op de diagonaal der kont een stukje naar buiten te rijden en dan in de volgende wending stelling aan te nemen.. Dit bouw je dan elke keer een stukje uit.

Wat ook een goede methode is om in een gesloten volte de kont iets naar binnen te rijden als de voorbereiding van een keerdwending of basis piroette zonder je stelling te veranderen.. Als dit goed gaat wijk je een pasje naar binnen toe en heb je een appueyement..

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:00

Als je les krijgt kun je dit aan je instructrice/-teur vragen, dit zijn namelijk oefeningen die de nodige verzameling hebben.
Waarschijnlijk zal je dan horen dat het daar nog te vroeg voor is en bovendien niet in een trainings-schema past van 'niet echt trainen' want zo sleur je de spieren van je paard aan gort!

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:07

Het komt bij de africhting vanzelf op je pad, als jet paard de schouderbinnenwaarts goed beheerst en voldoende spieren heeft (spelenderwijs travers leren kan alleen als je wel genoeg traint en voldoende spieren opgebouwd hebt. Dressuur is geen circus waaar je de oefeningen even aanleert voor de show, ze hebben een doel in de africhting en je moet ze niet voor louter de show willen rijden).
Dan zet je eens de kont wat naar binnen ( in het begin niet aan stelling denken).

Maar gezien je verhaal ben ik bang dat je er niet aan toe bent en ik wil je aanraden ervan af te blijven, want je maakt meer kapot dan dat je goed doet.

Sorry als mijn inschatting verkeerd is.

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:10

Een paard moet eerst genoeg kunnen verzamelen voordat je dit soort oefeningen kunt rijden. Het zijn zware oefeningen voor je paard. Ik zie zo vaak dat mensen het als een "trucje" rijden maar datheeft niks met dressuur te maken.

Maayke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 16:26

Ik doe niks voor de show..maar...Ik ben net B gestart...Maar k kreeg te horen dat ik dat niet meer mag starten omdat ik al M2 heb gereden en me (12 jarige KWPN ruin ) al L2..we zijn gewoon rustig al wat bezig met ( In het laag en rond) Schoudervoor schouderbinnen waarts,de Kont lichtelijk naar binnen zetten,als hij goed warm is Overdreven stelling vragen( niet aandrijfen tot appuyeren) alleen ik wilde graag weten hoe jullie dat doen...Als ik het voor de show wil doen...dan had me paard er nu al mee gekapt..omdat ik niet 1,2,3 kan zeggen van je doet nu dit..Ik en mijn paard hebben nu de zo gezegte winter stop...doen alles rustig aan..als jullie enkele tips hebben tot de traver en Appuyeren is dat welkom

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:01

Als je M2 gereden hebt, zul je toch ook wel weten hoe je travers rijdt?
Tja en een appuyement is eigenlijk niets minder dan travers op de diagonaal.

Maayke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 17:03

Ja...maar ik had een pony die alles al wist...met alle mogelijke hulpen zette je hem overal in...wat je maar wou..

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:50

nou voor travers en appuyementen heb je geen grote sporen en hulpmiddelen voor nodig.. alleen je benen en je zit. Kun je niet aan je insructrice vragen hoe je dat moet aanleren? Als je het nu nietgoed aanleert valt er een hopo te corrigeren als je het later moet laten zien in je proeven..