Springangst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Surion

Springangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 12:38

Ik was al helemaal over mijn springangst heen , maar daarna heb ik niet veel meer gesprongen.
Dus had ik vorige week een jumping , en ben er toen keihard afgevallen.
Nu heb ik dus weer superveel angst om te springen!
Alleen ben ik bang dat ik er niet meer over ga komen nu
Weten jullie een oplossing ofzo om mij te helpen?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:40

Goede begeleiding zoeken en weer terug naar balkes draven en hele lage kruisjes. Geleidelijk opbouwen.

BellyBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:28

Ik zal rustig aan beginnen, balkjes draven en lage sprongetjes. En natuurlijk ook begeleiding. Als je een pony hebt die heel druk wordt met springen vraag dan of je op iemand anderse pony die rustig is mag springen.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:57

Hoi,

hoe komt het dat je gevallen bent? Weigerde je pony o.i.d.? Ik ga mee met wat de andere al zeggen. Goede begeleiding zoeken die weet om te gaan met mensen met angst. Als je iets niet durft moet je het ook niet doen. Je pony voelt het aan als jij bang of onzeker bent en zal dan misschien weigeren o.i.d. Neem rustig de tijd en overhaast niets! Succes!!!

Cheeffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:50

Rustig opbouwen, balkjes lopen en kleine kruisjes springen. Niks overhaasten en goede begeleiding zoeken. Neem gewoon rustig de tijd om het vertrouwen weer terug te krijgen.

Heel veel succes!

maximee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:34

Heel veel de tijd er voor nemen. Zoiets kun je niet binnen een week weer helemaal overwonnen hebben. Misschien op een rustiger goed springpaard het eerst weer proberen.

MiiejJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:36

Gewoon niet verplicht volene om hgoog te springen, zorg dat je plezier krijgt in de lage sprongetjes... zo kun je het heeel rustig opbouwen. Belangirjk: Hou er plezier in !

maximee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:37

Precies, plezier ergens in hebben is het allerbelangrijkste. Niet verplicht v0elen dat je het moet, want dan gaat er ook een heel stuk van je motivatie weg.

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:19

Als je niet wilt, niet doen!
Ik heb ook min of meer springangst.
Heb geen eigen paardje, maar ik rij op manegepony's.
Het verschilt zó per pony.
Ik ga maandag proberen te springen met een brave, eens kijken of ik je dan meer tips kan geven!

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 12:04

Ik ben gevallen omdat de bak nogal modderig lag aan het einde , dus ik moest vrij kort afdraaien na de sprong (ik weet dat het dom is om in een natte bak te springen , maar ik had geen andere keus...) Dus ik rij aan , [***] nam een mega jump en draait extra kort af. Stond er iemand op de hoefslag waardoor ik er niet door kon. [***] steigert , springt opzij. Ik val recht op mijn knie en zak door.
Is het een beetje verstaanbaar?

Ik heb zeker plezier in springen , maar ik heb eigenlijk altijd een instructeur nodig die me zowat motiveert.

Momenteel heb ik niet echt een rustig springpaard tot beschikking , op de manege hebben ze nog moeilijkere springers dan [***].
Binnenkort ga ik eens een springles nemen denk ik...

maximee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:26

Springles nemen is zeker aan te bevelen. Je begint gewoon heel rustig. En bovendien heb je ook een instructeur de heletijd die kan motiveren. Heel veel succes en het komt gewoon goed hoor heel veel succes!

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:13

Dit komt mij erg bekend voor springangst
Ik ben zelf ook gevallen en heb men rug gebroken tijdens springen en ben ook over de kop gegaan door een parcoursbouwer die van een oxer de achterste balk te laag had gezet.
Ik heb maar een instructeur waarbij ik graag rij en heb 4 instructeurs gehad waardoor ik juist bang werd.
Een goede instructeur is dus echt iets wat belangrijk is.
Want zeg nou zelf ik heb een drukke pony en al helemaal als ik telkens (echt heel vaak)via een drafbalkje moet springen totdat het echt hoog was en iedereen dacht ja je pony kan het maar betekend dat dan ook dat jij het kan?(nee dus)zoek dus een goede pony die eigenlijk nooit stopt alleen als het echt nodig is en die gewoon normaal doet en niet te snel schrikt en een goede instructeur die jou angst begrijpt en het liefst nog eentje die zelf ook wel eens een keer bang is geweest.
Ik kan nu niet meer veel springen doordat ik last van men rug heb en daardoor staat mijn pony te koop anders had ik je gerust een beetje op weg willen helpen met mijn pony(helaas woon je ook te ver weg)want die heeft mij en andere ook al van springangst af geholpen.
Een meisje durfde nooit hoger als 50cm en heeft in mijn eerste les waarbij ze zelfs bang van mijn pony was omdat die zo heet was nog 90cm gesprongen en is me nog steeds dankbaar daarvoor...
Veel succes en zelf denken: IK KAN HET!!! en als je niet durft ook niet gaan want dan gaat gegarandeert fout!

Bentuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:48

ik heb het zelf ook springangst en ik spring niet als het nodig is.
en alleen als ik zelf zin heb om te springen dan spring ik en dan spring ik ook echt niet hoog hoor wel dat het paard moet springen maar niet hoog en dat vind ik zelf wel leuk en ik kom er zo ook wel meer overheen hoor

Melanie_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:52

hoi,
Ik zou rustig aan beginnen met je paard, balkjes draven. Vind je dat niet meer eng, probeer je een kruisje, maakt niet uit hoe hoog het is al is het maar 10centimeter.
Ben je bang om met Prinses te springen, vraag dan aan iemand die je kent, en die gene heeft een spuer braaf paard, of je daar op mag springen.
Maar ik garandeer je, een goede rij instrecteur, helpt
Succes en zet 'm op!!

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 03:14

ik had het ook, ik was met een manegepaard aan het springen, en halverwege de hindernis gleed ik er op de een of andere manier onder, en kwam ik onder hem neer, gelukkig had ik niks en dat beest ook niet,
maar toen haatte ik springen.

ik huurde een pony (geen manegepony), en die kon heel leuk springen, hij deed alles uit zichzelf, en weigerde nooit.

en nu heb ik al 2 jaar een eigen paardje, die springen ook heel leuk vind, ondanks hij er maar een beetje van bakt.
maar ik denk echt dat het ligt aan op wat voor paard je zit.
(ik ga dus echt niet op een paard springen waar ik maar een paar keer op gereden heb).

en wat ook hielp bij mij, is om altijd te springen als er nog iemand speciaal voor jouw in de bak is, en heel relax is, en je niet opjut.
en idd laag beginnen.

nouw heel veel succes!!

Melanie_B

Re: Springangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:46

hoi,
goede begeleiding zoeken en lekker laag beginnen. Een klein kruisje ofzo, al is het maar 10 cm. suc6

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:21

Oud topic. Ik ga temmen

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:51

Kris25 schreef:
Goede begeleiding zoeken en weer terug naar balkes draven en hele lage kruisjes. Geleidelijk opbouwen.
Hier sluit ik me volledig bij aan.

Vooral belangrijk dat je het rustig aan doet en niets overhaast. Doe het op je eigen tempo.