leren wijken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

veerle123

leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 20:10

Hey,
jullie weten mss al dat ik een verzorgpony er heb bij gekregen die 6 maand onder het zadel zit.Nu is hij 4,6 maand oud.Naast de wei waar hij staat(met nog 9andere pony's en paarden) is er een redelijk klein piste (je kunt er wel nog goed in galoperen).Nu hij is heel braaf soms schiet hij eens weg, maar dat doet hij enkel als hij verschoten is.Ik probeer aan mezelf te werken door hem ontspannen in de hand te krijgen (dus niet zitten forceren) en met hem krijg i waak les van de eigenaares.Nu hij kent al stap, draf, galop.Maar ik zou graag ook leren wijken met hem.Misschien kan iemand mij al zeggen hoe het moet in theorie en kan ik het rustig toepassen op hem (met behulp van eigenares).misschien denken jullie van waarom vraag je het niet aan de eigenares???Ik zou het graag eens van andere mensen horen, hoe zouden jullie dit aanpakken.

groetjes veerle

M59

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:13

Ik zou eerst rustig beginnen met een meter voor de hoefslag af te wenden en hem dan wat meer naar de hoefslag laten 'vallen' en daar bij de goede hulpen geven. En dat steeds verder uit bouwen, naar anderhalve meter, twee meter enz...
Maar ik zou het ook nog even aan de eigenaares vragen. Zij kent het paardje ook erg goed lijkt mij en weet dan ook wel een manier van aanpak. Succes ermee!

veerle123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 20:15

oke!!! zal ik doen

reginasangel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:18

In principe geef jij gewoon de hulp voor wijken. Je geeft aan welke kant je op wilt wijken door de teugel mss een beetje overdreven van de hals te halen. Dan leg je je andere been naar achteren en neem je je paardje mee zeg maar. Probeer om de pas aan te drijven met je kuit. Als de schouder naar achter gaat drijf jij achter de singel aan.
Verwacht niet meteen teveel van 'm. Als hij een paar pasjes overstapt ga je weer rechtuit. Daar werk je dan mee verder.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:19

Ik zou als ik jou was niet te snel met het paardje gaan. Eerst op zijn eigen benen laten lopen en in balans laten lopen. *ik weet niet of hij dat doet, dat stond er niet bij maar ik begin even met de basis ik begin op een andere manier dan hannekj. Ik wend gewoon halverwege af *bij a of c*, stukje recht vooruit en dan langzaam voor meenemen maar een klein stukje! wordt niet boos als het niet lukt hij is nog jong. Ik ben zelf bang dat hij als hij een grotere afstand moet wijken die hele afstand naar de hoefslag "valt" als je het op de manier van hannekj doet. Maar ik kan er naast zitten hoor!! Dat weet ik niet. Nog nooit op die manier geprobeerd

Succes ermee!

edit: ben het helemaal met reginasangel eens:)

reginasangel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:21

Dank je

veerle123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 20:24

Heej, carly, hij loopt al heel goed op zijn eigen benen en heeft ook al heeeel veeeel balans.Ik ben zeker dat hij er klaar voor is.Bedankt voor jullie raad.Ik ga ze zeker opvolgen.En ik was ook van plan om het rustig aan te doen.ik wil hem zeker niet forceren!!!

groetjjes veerle

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:25

oke! gelukkig! ik dacht, laat ik het er even bij zeggen voordat er iets misgaat:)

veerle123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 20:27

haha, nee ik zou het hem NOOIT aan doen om het te "verprutsen"

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:29

bij mij heeft grondwerk erg geholpen. mijn paard is nu 7 maanden onder het zadel en hij kan goed wijken en ik ben nu bezig met schouderbinnenwaarts. ik weet niet of je ervaring met grondwerk hebt maar daarin heb je "wijken voor druk" dat is bijv. dat je naast je paard staat en dat als jij druk zet op zijn heup/bil dan moet hij dus wegstappen van die druk.....toen ben ik het in stap gaan doen gewoon ernaast stappen en dan met je hand druk zetten op zijn heup/bil en dan zou je paard als het goed is opzij moeten stappen......en zo steeds verder totdat hij kan wijken aan de hand d.m.v. ligte druk op zijn heup.

Cassia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:35

hey,
Ben jij veele Lemaitre en is dat paardj niet Bo(waar je het over hebt) ??

veerle123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 10:45

jaah!!!! en gi zijt inez, mat de buldozer cassia!!

Agnes75

Re: leren wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:58

Je kunt ze ook leren wijken door een volte te rijden. Die rijd je over de binnenhoefslag en vlak voordat je weer bij de hoefslag komt, doe je de buitenteugel van de hals en drijf je met je binnenbeen naar de hoefslag toe. Het voordel is dat je het binnenachterbeen er dan al goed bij hebt, omdat je paardje op de volte gaat. Op de volte begrens je met je buitenteugel en het laatste stuk laat je die begrenzing los en valt je paardje als het ware over de schouder en druk je hem met je binnenbeen naar buiten. Let goed op dat de achterbenen meekomen, anders heeft het weinig zin.

veerle123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 11:37

jemig ik moest het 3keer lezen voor ik alles begreep, maar ik zal het zeker proberen!!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:05

hannekj schreef:
Ik zou eerst rustig beginnen met een meter voor de hoefslag af te wenden en hem dan wat meer naar de hoefslag laten 'vallen' en daar bij de goede hulpen geven.

Dit zou ik juist niet doen!!! Zo leer je een paard juist over de schouder te vallen en dat wordt straks alleen maar lastiger, omdat hij als het ware naar de hoefslag toe wordt getrokken.

Je kunt er voor kiezen om je paard aan de hand te leren wijken voor druk en hier een stemcommando aan te koppelen. Dit kun je dan weer gebruiken onder het zadel. Persoonlijk heb ik dit nooit gedaan, maar ik hoor wel eens dat het goed helpt.

Zelf ben ik gewoon op mijn paard gestapt en toen ik op de hoefslag reed gaf ik hem de hulpen en plaatste ik mijn handen iets naar binnen om het duidelijker te maken. Toen mijn paard een paar kleine stapjes opzij deed beloonde ik hem en reed ik recht door.

Ik moet van mijn instructeur van de (binnen) hoefslag naar het midden toe wijken en niet vanaf de A-C lijn naar de hoefslag. Mijn instructeur vertelde dat veel paarden zich 'aangetrokken' voelen naar de hoefslag. Juist omdat ze zo graag naar de hoefslag willen vallen ze vaak over de schouder heen. Dus als ik door de hoek kwam reed ik eerst een paar passen rechtuit en dan wijkte ik naar de A-C lijn toe. Eerst een paar pasjes wijken en dan beloonde ik de pony en reed ik verder rechtdoor. Het aantal passen wijken bouwde ik steeds verder uit. En nu gaat het wijken van de A-C lijn naar de hoefslag ook goed en valt hij niet over de schouder. Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt! Succes!

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:14

Delphi schreef:
hannekj schreef:
Ik zou eerst rustig beginnen met een meter voor de hoefslag af te wenden en hem dan wat meer naar de hoefslag laten 'vallen' en daar bij de goede hulpen geven.

Dit zou ik juist niet doen!!! Zo leer je een paard juist over de schouder te vallen en dat wordt straks alleen maar lastiger, omdat hij als het ware naar de hoefslag toe wordt getrokken.

Ik moet van mijn instructeur van de (binnen) hoefslag naar het midden toe wijken en niet vanaf de A-C lijn naar de hoefslag. Mijn instructeur vertelde dat veel paarden zich 'aangetrokken' voelen naar de hoefslag. Juist omdat ze zo graag naar de hoefslag willen vallen ze vaak over de schouder heen.

Helemaal mee eens:)

Agnes75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:17

veerle123 schreef:
jemig ik moest het 3keer lezen voor ik alles begreep, maar ik zal het zeker proberen!!

sorry..... gewoon een volte rijden en het laatste stukje wijken naar de hoefslag... zo simpeler?

veerle123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 19:27

haha, helemaal nu snap ik het perfect