Vroeger scherper bit dan nu...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veerle123

Vroeger scherper bit dan nu...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 17:43

Hallo,
Ik heb een E-verzorgpony(trojka).Toen ik hem voor het eerst verzorgde reed er een ouder meisje(stefanie) mee.Vroeger was trojka een manegepony, ze was loom enzo.
Toen ze er mee reed heeft ze haar veel beter gemaakt, ze heeft een klein tijdje het schijnt met de slof gereden(helaas ) Maar met haar eigen hoofdstel kon ze hem heel mooi in de hand laten lopen (ook ontspannen).Nu is ze weggegaan( heeft tojka laten vallen voor ander verzorgpaard) en vroegen de eigenaars mij.Ze vertelden me dat ze in de piste mooi in de hand kon lopen.Voor mij maakte dat niet erg veel uit want ik wou gewoon dat ze ontspanne liep.(ik rij redelijk vaak in de piste waar ik wel 20 min moet naar toe rijden((met paard))).Maar aan haar eigen kopstuk hangt er gewwon enkelonderbroken bustrens.Maar deze is minder "scherp"als die van stefanie, dus wanneer ik in de piste vraag om in de hand te lopen, doet ze niks.Ik wil niet zitten zagen in haar mond, want ik bereik dan toch niks mee(ik vind het wat verprusten van paardje).Ik was er dus achtergekomen van dat bit.Maar moet ik nu een IETS scherper bit kopen of zeggen jullie ; nee, probeer het met het bit dta je nu hebt (mss enkele middelen)

groetjes veerle

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:45

Wat voor bit hing erin?

aan de teugel laten lopen gebeurt niet door een scherper bit in te hangen, dat noemt men 'in de krul trekken'
Als de pony goed gereden wordt, zal hij vanzelf nageeflijk worden.

Dus: dit bit erin laten (evt. kun je nog kijken of dubbelgebroken prettiger werkt dan enkelgebroken) en gaan lessen met de pony.

veerle123

Re: Vroeger scherper bit dan nu...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 17:48

Het bit van stefanie was dunner.
Ik zal dus geen nieuw bit kopen en er mss gewoon wat aan werken??

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:52

Als jouw dikkere bit goed past (lees: niet te dik is zodat de pony zijn kaken niet fijn kan sluiten) denk ik niet dat je een dunner bit moet halen en je goed bezig bent.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:52

Als het alleen dunner was zou ik even kijken naar zijn mond om te zien hoeveel ruimte hij heeft (ook naar het gehemelte). Paarden met een klein mondje kunnen moeite hebben met dikke trensjes, een dunne trens hoeft dus niet per se scherper te zijn, het kan zijn dat hij een dermate klein mondje heeft dat dat voor hem de normale dikte is in vergelijking.
Voor het scherpere natuurlijk niet overgaan maar even kijken wat comfortabel zit voor hem.

veerle123

Re: Vroeger scherper bit dan nu...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 17:58

bedaankt, is zal morgen eens kijken.Maar als ik nu denk
Dan heeft ze een normale mond, ik denk iet dat ze problemen heeft met het bit, want ik rij nu toch al een jaar ermee, en ze heeft er yoch geen problemen mee.Wat ik wel effe wil zegge is wanneer ik op wandeling ben en ik laat meestal mee teugeld helemaal vieren bij het stappen, en er komen mensen neem ik de teugeld licht op en dan heeft ze een "lange nek" maar haar hoofd staat toch in de hand.Dit is dus toch een teken dat ze nageeflijk is met de lange teugel maar wannneer ik hem korter pak wil ze niet meer nageeflijk zijn.Ik dacht dat het aan het bit lag, maar ik denk nu dat het mss is dat ze zich meer moet ontspannen....
hopelijk klopt deze theorie

veerle123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 17:59

Effe een vraagje, kan het dat het aan het bit ligt dat ze niet nageeflijk is met de teugeld korter???

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:10

Mijn oude pony reed ik met een onderlegtrens omdat een gewoon bit te dik was.

Hij gaf wel na op een dikkere, maar op dat dunne bit was de aanleuning veel fijner.
Hij kon z'n mond sluiten en ontspannen en met het dikkere bit niet.

Misschien is dat bij jouw verzorgpaard ook zo.