Hulpen bij wending om de voorhand en achterhand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Willekes

Hulpen bij wending om de voorhand en achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 15:49

Hoi,

Kan iemand mij duidelijk uitleggen wat de juiste (!) hulpen zijn voor een wending om de achterhand en een wending om de voorhand.

Ik haal ze steeds door elkaar en kan het niet onthouden, waardoor ik mijn paard helemaal in de verwarring breng. Daarom rijd ik geen wendingen om de voor of achterhand meer. Ja en ik heb les, maar ik krijg het niet op mijn netvlies geprojecteerd als ik zelf bezig ben.

Welke kant begrens je met de teugel, welke druk geef je met je houding, zit/benen?

Iemand die mij dit alsjeblieft voor eens en altijd kan laten onthouden. Ik voel mij af en toe zo dom

Dank dank dank alvast

Willeke

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:56

Kijk even in het dressuur-proevenboekje Verder denk ik dat je hier met je instructeur aan moet werken.

Kozz

Re: Hulpen bij wending om de voorhand en achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:09

Wending om de voorhand:
zie deze wending als een volte waarom de voorbenen een kleinere draaicirkel hebben dan de achterbenen. de voorbenen blijven bijna op hun plaats, terwijl de achterbenen rondjes draaien rond de voorbenen. dat is heel simpel uitgelegd. In de praktijk is het handig je paard pal in een hoek te parkeren. Je moet beginnen met een actieve stap bv op rechterhand. Als je in de hoek komt draai je het paard voorzichtig naar links, hoofd richting muur, alsof je een scherpe draai wilt maken. TYerwijl de muur ervoor zorgt dat hij niet vooruit kan, zul je hem met je handen iets in tempo moeten opvangen. Tegelijkertijd zorgt je linkerbeen ervoor dat de achterhand opzij blijft bewegen zodat je een halve volte om de voorhand krijgt. Je kan hem ook een tikje met de zweep achter je linkerbeen geven om zijn achterbenen om de voorhand te laten stappen. In aanvulling op het gebruik van je been en zweep heb je ook je linkerteugel nodig. leid deze iets over de schoft naar rechts. Dit zal je helpen de achterhand van je paard opzij te krijgen. De 1ste keer dat je een wending om de voorhand maakt zal deze meer weg hebben van een scherpe bocht tegen de muur. De achetrhand gaat waarschijnlijk nog niet voldoende opzij maar je doel is dat hij zijn achterbenen kruist en om de voorhand stapt.
Wending om de achterhand:
Bij deze wending bewegen de voorbenen rond de achterbenen, alsof de achterbenen op hun plaats blijven en de voorbenen rondjes lopen rond de achterbenen
Ook deze wending leer je in een hoek in stap (actief), bv rechterhand. Aangezien je paard het gewicht wat op de achterhand zal moeten brengen om deze wending te kunnen uitvoeren is de volgende stap halthouden. Vraag hem vervolgens een paar stappen achterwaarts te gaan. Tegelijkertijd draai je zijn hoofd van de muur weg, in dit geval naar rechts. Het gebruik van de buitenteugel naar binnen kan het vergemakkelijken om hem in de goede richting te verplaatsen. Als je namelijk beide teugels naar rechts brengt dan blijft zijn hals rechter en dat is beter. het simpelweg verdraaien van het hoofd naar rechts met de binnenteugel zal er vaak toe leiden dat de hals buigt en het paard om zijn as draait met zijn achterhand naar buiten in laats van op zijn plaats blijven. Met je linkerbeen achter de singel zorg je ervoor dat je paard de achetrhand niet naar links kan uitzwaaien en met je rechterbeen blijf je drijven. Je kan ook met de zweep een tikje op linkerschouder (buitenschouder) geven zodat hij zijn voorhand moet draaien.

Is dit duidelijk uitgelegd voor je?

Succes!

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:20

Ik heb het juist vanuit een volte geleerd, dan leer je hem ook gelijk aan door te blijven stappen. Dus op een kleine volte zetten en dat met voor of achterhand naar binnen komen en dan steeds kleiner.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:58

Kozz schreef:
Aangezien je paard het gewicht wat op de achterhand zal moeten brengen om deze wending te kunnen uitvoeren is de volgende stap halthouden. Vraag hem vervolgens een paar stappen achterwaarts te gaan.

Gut, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.
Je moet ook in je keertwending voorwaartse drang hebben. Door achterwaarts te gaan, werk je dit naar mijn idee meer tegen.

Kozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:48

Sjel schreef:
Kozz schreef:
Aangezien je paard het gewicht wat op de achterhand zal moeten brengen om deze wending te kunnen uitvoeren is de volgende stap halthouden. Vraag hem vervolgens een paar stappen achterwaarts te gaan.

Gut, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.
Je moet ook in je keertwending voorwaartse drang hebben. Door achterwaarts te gaan, werk je dit naar mijn idee meer tegen.

--> Inderdaad maar ik bedoel met achterwaarts gaan: enkele stappen, VOORALEER je aan de wending begint. Om het gewicht als het ware klaar te zetten op achterhand. Dàn inderdaad voorwaarts activeren terwijl je wending uitvoert... Dit is alleen in het begin een handig hulpmideltje

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:19

--> Inderdaad maar ik bedoel met achterwaarts gaan: enkele stappen, VOORALEER je aan de wending begint. Om het gewicht als het ware klaar te zetten op achterhand. Dàn inderdaad voorwaarts activeren terwijl je wending uitvoert... Dit is alleen in het begin een handig hulpmideltje

[/quote]

Als je het gewicht niet op de achterhand kan krijgen moet je niet aan dit soort oefeningen beginnen!!
Zowel met de wending om de voorhand als om de achterhand moet het paard voorwaarts zijn en voorlangs kruisen!!
daarbij is het belangrijk dat als het paard het nog moet leren je meteen bij het eerste goee pasje voorwaarts kan gaan om hem te belonen. dat is nogal lastig als je met het hoofd in de hoek staat te turen!!