hard in de mond... ander bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

hard in de mond... ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 23:11

mijn fjord is de laatste tijd erg hard in de mond geworden. Ik rij hem met een dikke bustrens. Hij staat helaas ook voor de kar met een gewone men-stang. Mijn instructrice beweert dat hij daardoor hard in de mond is geworden en beveelt mij aan om te kiezen voor een D-trens of een pessoa-bit.

Wat vinden jullie hiervan?? en wat is de werking van beide bitten?
Ik ben het er eigenlijk niet echt mee eens.. Hou er niet van om een scherper bit in te doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:14

vlug andere instructie
Iemand die zoiets voorstelt is geen instructrice, maar toevallig iemand die maar wat staat te roepen.

Het kan idd door die stang komen.
Helaas heb je met mennen minder hulpmiddelen, alleen je stem en het bit.
Bij het mennen zou je dan kunnen proberen hem meer te laten doen op stem. Dat kun je onder het rijden ook gebruiken.

Maar met het rijden heb je nog een paar hulpmiddelen meer.
Dat is je zit en je been.
Bij een goede instructrice, leer je daarop sturen, daarop overgangen maken.
En heb je heel weinig je teugels nodig en maakt het veel minder uit, wat voor bit hij in heeft.

Dus opzoek naar een goede instructrice en je zult merken dat een bit, minder van belang is dan nu.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:21

hard in de mond: geen ander bit. Maar een zachte hand die wel even druk uit oefent (i.c.m. beendrijving die in verhouding staat tot de druk van de hand) maar razend snel weer ontspant.

Het kan echter ook zijn dat het paard niet zozeer hard in de mond is, maar gewoon moeite heeft met nageven omdat hij souplesse mist, bijvoorbeeld in de lendenen, of in de lengtebuiging.

Arielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:56

het is nooit erg om eventjes een ander bit te proberen,
maar zorg dan wel dat je een goed bit hebt, en niet waarmee je 'm helemaal open rijd ofzo..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:57

ff een pessoa bit proberen is toch echt niet zo verstandig...

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:01

Ik zou het idd rijtechnisch aanpakken. Lekker veel overgangen en tempowisselingen rijden, zorgen dat je paardje aan je been word.
Op zich zou je een D-trens wel kunnen proberen, of een kneveltrens. Die zorgen er voor dat je wat meer druk op de wang hebt als je stuurt, ze zijn niet scherper ofzo.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:12

Hoi,

wat jouw instructrice voorsteld vind ik niet echt slim! je zegt verder dat jouw fjord helaas met een men-stang voor de kar staat. Hij kan hierdoor inderdaad harder in zijn mond geworden zijn. Misschien kun je hem een gewoon bit voor de kar zetten? Zelf heb ik geen ervaring met paarden voor de kar dus misschien zeg ik nu iets heel doms

Je kunt kiezen voor een ander bit. Persoonlijk zou ik dan kiezen voor een dubbel gebroken bit en een iets dunner bit. Ik heb zelf ook een fjord en ik rij hem met een dubbelgebroken K&K Aurigan Ultra watertrens van 18mm. Uit onderzoek is gebleken dat paarden toch minder ruimte in hun mond hebben dan eerst gedacht werd. Een dik bit is dus niet automatisch vriendelijker. Ook blijkt dat het midden van enkelgebroken bitten in het gehemelte kunnen prikken. Dus als je kiest voor een nieuw bit, dan zou ik kiezen voor een iets dunner dubbelgebroken bus- of watertrens.

Een pessoabit is een bit dat erg scherp inwerkt, mede door de hefboomwerking. Je fjord zal er eerst misschien goed op reageren, maar later zal hij ook hard in zijn mond worden en moet je op zoek naar een nog scherper bit. Op die manier verpest je dus je paard!

Elk paard is sterk en qua kracht zul je het nooit winnen van een paard. En bedenk ook een paard kan pas hangen of trekken als jij hem iets geeft om op te hangen of te trekken!
Ga meer overgangen, tempowisselingen, figuren en oefeningen rijden. Zorg dat hij goed aan je hulpen staat. Als hij gaat hangen doe je handen dan iets naar voren en rijd hem dan wat extra passen naar voren. Zoek een instructrice die zich samen met jou gaat concentreren op het (terug)rijden op je zit.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:18

Ik heb zelf helaas door ervaring *van anderen* geleerd dat grijpen naar een ander bit NIET goed is! Als jij nu een ander bit pakt, wordt hij alleen maar harder! Uiteindelijk kan hij tegen dat bit. *is hij het gewend* Wat wil je dan doen? Nog een harder bit pakken? Dat heeft geen zin. Ik heb zelf ook ervaring met paarden voor de kar. Dat is niet fijn!! Die van mij is ook harder in de mond dan het andere paard. Ik dacht dat eerst op te lossen door een ander bit te kiezen maar dat heb ik gelukkig niet gedaan. Ik heb het met rijden *overgangen, loswerken, tempowisselingen, op de achterhand zetten* opgelost. verder haalt Delphi de woorden uit mijn mond

veel Succes ermee!!

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:34

runningkawa schreef:
vlug andere instructie
Iemand die zoiets voorstelt is geen instructrice, maar toevallig iemand die maar wat staat te roepen.

haha.. dat was ook mijn eerste gedachte

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:38

Idd, heel veel oefenen met stem (zal hij toch ook goed op reageren?) Ik rij twee grote paarden die ook voor de koets lopen en ontzettend sterk zijn, maar als ik met ze buitenrij doe ik gewoon een dubbelgebroken bitje in. Tja, soms moet ik boos optreden, maar een ophouding gevolgd door ontspanning en stemgebruik helpen dan prima! En geloof me, ze zijn ECHT heel erg sterk!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:00

Idd, echt op zoek gaan naar andere instructie. Zoiets moet je rijtechnisch oplossen en niet door er een pessoa (is echt geen vriendelijk bit) in te hangen.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:20

Een dubbelgebroken bit nemen is nooit verkeert, ik rij de jonge paard met dubbelgebroken bit of een enkelgebroken en dan een dikke.
Ik rij nu zelf op een paard, die hard in de mond is, maar dat komt door een vaste hand van de vorige ruiter. Na een half uur lol hebben gereden en niet veel met de hand hebben gedaan, loopt het paard mooi over de rug en licht in de hand en mond, rij wel met dubbelgebroken bit.
Zou er geen scherper bit in doen, dan word de mond alleen maar harder en harder. wij hebben onze fries met een gewoon men bit voor de kar staan en dan met het rijden een dubbelgebroken bit. Paard is licht in de mond.
HEt vergt wel veel geduld om je eigen hand niet vast te zetten, wanneer je paard het bit pakt.
Veel succes.

Renske_fjord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 10:58

Bedankt voor jullie tips tot nu toe. Ga er aan werken. Dus veel overgangen, terugrijden op zit en stem en vooral niet terug hangen. Blijf denk ik nog even bij mn trens en ga nadenken over een dubbelgebroken trens. In iedergeval geen pessoa dan!

kenneth

Re: hard in de mond... ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:11

nou ik zou hem dan even niet meer voor de kar zetten als jij denkt dat het daar door komt maar vooral NIET mennen met een normaal bit het is net wat meerdere mensen zeggen hier onder de man heb je je been hulpen met mennen heb je dat niet heb je alleen je stem en je zweep dus geen ander bit want je moet wel iets te vertellen hebben over je paard .
dus of mennen met stang of gewoon niet mennen dat lijkt me verstandig.
gr kenneth

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:18

viewtopic.php?f=21&t=498299&hilit=

Ik was er ook nogal bang voor dat mennen en rijden niet samengaat. Maar het gaat dus best zegt men (ik heb m'n paard nog niet zo ver, ze loopt en nog niet onder het zadel en nog niet voor de kar). Gewoon een liverpoolstang voor mennen gebruiken en een rijbit voor rijden. Zo ga ik het ook doen.

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:27

ik rijd ook met mijn pony`s voor de kar met een gewone liverpool stang en ik heb in alle monden een dubbelgebroken trens ik rijd veel op mijn zit en echt op je bovenbenen rustiger gaan staan zitten maar gaat hij er ook vandoor enz dan want als hij "hangt' moet je gewoon je benen erbij houden.