Mijn paard heeft een verschrikkelijke galop!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elsjeuh

Mijn paard heeft een verschrikkelijke galop!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 14:41

Zoals het onderwerp het zegt doet mijn paard verschrikkelijk moeilijk in de
galop. In draf loopt ze mooi aan de teugel en doet ze alles wat haar gevraagd wordt maar zodra ik ga aangalloperen dan valt ze helemaal uit
elkaar en gaat ze veel te snel en gallopeert ze helemaal niet meer op
haar achterhand. Als ik dan mij zwaar maak en diep ga zitten maar toch met
mijn been ondersteun valt ze gewoon in draf! Ik heb al zoveel geprobeerd
maar het lukt me echt niet! Help!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:48

Hoi,

ik zie in je profiel dat je paard vrij jong is (4 jaar). Hoe lang is ze al onder het zadel? Ik denk dat je paard balansproblemen heeft in de galop. Zorg dat je paard goed recht gericht is. Ik denk dat het erg belangrijk is om goed les te nemen!

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:20

Als je paard nog maar 4 is en je bent nog niet lang bezig met de galop, denk ik inderdaad ook aan balansproblemen. Het is voor een paard een stuk moeilijker om met een ruiter op de rug te galoperen dan in vrijheid, en hij moet nog leren hoe hij dat moet doen. Mijn paard liep toen ze pas galopeerde ook vreselijk, het was al een hele opgave om haar uberhaupt in galop te krijgen, en dan viel ze ook vaak in alle stukken uiteen en viel zowat in elke bocht terug stil, terwijl ze in draf al heel netjes liep. Nu na een hele tijd oefenen met goede begeleiding galopeert ze als een zetel

kaswolter

Re: Mijn paard heeft een verschrikkelijke galop!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:21

ik heb een een ponuy die kan wel galopperen maar heel scheef in het bos is dat niet zo een supper ramp maar als ik een proef met hem noet rijden wel dan is het een hele klus om hem recht te krijgen maar elk paard heeft eigenlijk toch wel wat!!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:02

Werk eerst met goede begeleiding aan balans van je pony. Dat is erg belangrijk. Begin nog niet aan galopwerk zolang dit nog niet helemaal bevestigd is. Aan teugel rijden wil nog niet zeggen dat je al juiste en constante verbinding hebt vanuit de achterhand (het van achteren naar voren rijden, zodat je meer druk in aanleuning gaat voelen)
Tempowisselingen en overgangen rijden helpt om pony meer in balans te krijgen.

Elsjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 19:35

Bedankt voor de tips allemaal!

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:12

Als je met een jong paard gaat galoperen moet je er voor zorgen dat je op de lange zijdes iets meer voorwaarts gaat en dat vang je vlak voor de korte zijde op en ondersteun het paard goed. Als je paard in de verkeerde galop aanspringt neem het niet gelijk terug maar neem rustig de tijd om dit te corrigeren. En verder heel veel geduld

jorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:13

gewoon geduld hebben komt van zelf hoop ik voor je wel weer goed! blijven hopen

maximee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 09:51

4 jaar, inderdaad dan moet je niet zoveel met de galop bezig zijn. Gebeurt dat ook bij het longeren? Want als ze dr achterhand er niet goed onderzet kun je tijdens het longeren even 2 halstertouwen aan elkaar vastmaken en dan door laten lopen naar de andere kant via de achterkant. Dat voorkomt dat ze in galop dr achterbenen er niet meer goed onderzet. Het zou evt kunnen zijn dat ie zou kunnen vallen omdat het even wennen is. Veel succes!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 09:56

Dit heeft idd echt te maken met de jongigheid van je paard. Probeer eerst de stap en draf goed bevestigd te krijgen en neem je paard dan mee naar buiten en laat hem lange rechte lijnen galoperen. Dan komt het vanzelf helemaal goed. Succes

theaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:06

Bovenstaande mee eens. En je moet het paard ook tussendoor aan de longe bijgezet naar gelang het niveau laten galopperen zodat ze eerst zonder jou maar wel met aanleuning balans krijgt. Het is een kwestie van geduld.

Elsjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 22:44

Oke ik ga dit zeker proberen, ik ga haar dit weekend eens longeren met een pessoa teugel en zien hoe dat gaat. bedankt

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:21

De mijne had het ook, ook een jong paard.
Hij vroeg om steun op de hand in de galop en anders ging hij helemaal lang en krom door de bak.

Ik heb gewoon de teugels lang gelaten, geen ondersteuning geven dus en ben in de verlichte zit gaan zitten. De eerste 2 rondjes waren verschrikkelijk, maar daarna vond hij zijn balans en kwam hij naar de hand toe.

Hij moet het zelf doen, hoe moeilijk het ook is.
Ik was te veel geneigd hem te helpen, maar dit gaat beter.

Na 2 maanden gaat hij nu vanaf het aanspringen goed.
Hij houd het nog niet zo lang vol, maar dat hoeft ook niet.
Beter 1 volte goed als 2 waarbij ik hem weer verlies.
Passoatuig is erg zwaar voor een jong paard en is toch anders als dat je erop zit.

Succes

maximee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:41

Een pessoateugel helpt echt heel veel. Ik zou het zeker gaan proberen ja.

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:17

Heey..

Je paard galoppeert heel vlak (als ik dit zo goed lees)
Je paard valt uit elkaar. Je moet proberen om m weer bij elkaar te rijden!
Telkens aangalopperen, 5 passen galop en dan terugnemen, in draf weer voorbereiden op de galop, weer 5 passen galop enz.
Zo leert je paard meer te dragen in galop.
Komt vanzelf!

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:45

heb de andere reacties niet gelezen, maar als je een jong paard hebt kun je beter eerst werken aan de stap en draf, als dat bevestigd is kunje beginnen aan korte stukjes galop [vooral vooruit] en dan steeds meer uitbreiden. bij een ouder paard, waarbij de galop al bevestigd is, korte stukken galopperen op de volte en zelf ontspannen gaan zitten, niet klemmen met je bovenbenen en niet aan de teugels gaan hangen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:21

Elsjeuh schreef:
Oke ik ga dit zeker proberen, ik ga haar dit weekend eens longeren met een pessoa teugel en zien hoe dat gaat. bedankt

begin wel heel rustig en stel je paard lekker lang en laag in zorg voor veel ontspanning.Dit is best wel een zware training zeker voor een 4 jarig paard.