Er is een misverstand over het begrip "aan de teugel" hier. Ik denk dat je hier op afbuigen doelt , wat je wilt bereiken door iets met de teugels te doen. Je moet het bereiken door iets met je benen en je zit te doen en dan op te vangen met je handen.
Los daarvan zijn de meeste dieren aan een kant wat stugger dan de andere kant. Vooral niet meer of minder zo´n stugge kant oefenen maar juist je pony recht rijden! Het spelen van de handen kan wel eens gewoon zagen zijn. Soms heb je een hand "gewoon" en kun je wat "ademen", "spelen" met de ander. Dit moet je afwisselen zodra je van hand veranderd. Maar bij elk paard/pony hebben bepaalde dingen ander effect, dus laat je ook niet aanpraten dat je "zo-en-zo" een pony aan de teugel krijgt, want nogmaals, aande teugel heeft niet zoveel te maken met afbuigen, wat ik vermoed dat je bedoeld, en dat moet al helemaal niet gebeuren met teugelgedoe, maar vanuit de zit en benen komen en gelijkmatige druk.
Een paard gaat aan de teugel als:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen.
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.
Een pony die met zijn hoofd afgebogen loopt, hoeft dus niet aan de teugel te zijn.
Verder hoef je voor paardrijden geen kracht te hebben, dan is er iets niet goed. Je kunt ook een paard heel goed met een hand of met losse handen rijden. Ik zal je ook aanraden om met 1 hand rijden vaak te oefenen. Je kunt 1 teugel van pink naar duim en de ander van duim naar pink door je hand laten lopen, je hand plat houden boven de schoft en zorgen dat beide teugels gelijk gespannen zijn. Je kunt ook je hand rechtop houden als je dat makkelijker vindt. Maar vooral goed onthouden dat hoe beter je de pony voorwaarts krijgt, hoe meer je op kunt vangen. Als en pony niet flink voorwaarts gaat, is het onlogish, oneerlijk en dom om in zijn mond te zitten te hannissen.