hoe begin je met een goede start met een 3 jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

hoe begin je met een goede start met een 3 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 19:39

heey heey heey

het voorjaar zit er weer aan te komen en dan mag ik eindelijk met mijn paardkje beginnen,ze is nu 2,5 en het is een ferro x chronos en zo super lief,gister lag ze in de stal en ben heel zachtjes,aan de tralies hangend,op haar gaan zitten,dat vond ze goed en ben toen gewicht gaan plaatsen en toen beide benen aan een kant,heel kort natuurlijk,maar dat lijd ze allemaal,we hebben haar vanaf veulen af aan al(zelf gefokt)en altijd is t n schatje geweest,

nou wordt ze in het voorjaar zadelmak gemaakt en wil ik met haar gaan beginnen,maar heb nog nooit n jong paard gereden vanaf het begin.hoe begin je met een goede start,en welke oefeingen doe je dan en hoelang rijd je en wat kun je de eerste maand doen,ze komt na de 1e keuring een maand naar huis en daarna naar de volgende(5 weken)maar wat kan ik dan bijv al doen in die maand zonder overbelasting?

en wilde ong 2 a 3x per week gaan rijden die 1e maand,is dat teveel of te weining?

graag reacties

gr rachel

Soma

Re: hoe begin je met een goede start met een 3 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:45

Hoi,

Er zijn al veel topics over, waaruit blijkt dat 3 jaar echt te jong is om met echt rijden te beginnen. Beter is wat licht longewerk te doen, evt. dubbele lijnen en nog een jaartje te wachten met inrijden. Ook dan is voorzichtigheid geboden omdat ook dan het paard nog niet is uitgegroeid.

Succes!

Groetjes

Soma

snoeppapier

Re: hoe begin je met een goede start met een 3 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:54

Ik denk niet dat er een bepaalde tijd te stellen is die geldig is voor iedere paard

Ieder paard is anders, zit anders in elkaar. Sowieso lichamelijk, maar ook geestelijk.

In de eerste plaats zou ik bij een 3jarige zeker niet te veel doen. Stel geen vaste 'eis' per week wat betreft het aantal keer dat je wilt rijden.
Neem de tijd, het beestje is 3 jaar, krijgt straks een hoop nieuwe dingen te verwerken.

Ik zou lekker rustig aan beginnen, zoals Soma al zegt eerst veel licht longeerwerk en vooral op de grond lekker aan het werk gaan.

Belast haar niet met moeilijke oefeningen in de bak, maar ga lekker veel languit rijden, leer haar op eigen benen laten lopen.
Ga, als je daar de mogelijkheid toe hebt, veel met haar naar buiten, eerst aan de hand, daarna erop, om haar aan verkeer en vreemde dingen te laten wennen

En let vooral heel goed op haar, hoe reageert ze erop, heeft ze er plezier in?

Succes en veel plezier

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:16

Het 1e jaar is 2-3 x per week 20 minuutjes rijden voldoende. Verder werk je gewoon lekker aan de ontspanning, nageeflijkheid en gehoorzaamheid. En veel afwisselen, dus naar buiten, longeren enz.

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:38

Idd er zijn genoeg topics op Bokt te vinden over het inrijden en beginnen met jonge dieren. Hier eem slotje.