losrijden duurt zo lang...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

losrijden duurt zo lang...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 02:22

Het duurt altijd heel lang voor mijn lieve tinker echt los is.
ik begin altijd met 10 minuten losstappen aan vrij lange teugel; ze mag dan iig optimaal halsstrekken. Daarna pak ik het voorzichtig op.

Hoe ik verder ook rijd, het duurt al met al vaak een klein uur voordat ze na gaat geven. Of ik nu met veel druk of weinig druk rijd, maakt niet uit.
Als ik zou willen, krijg ik haar eerder wel min of meer 'in de krul' maar nageeflijk is ze dan niet.

Pas na een uurtje is ze ineens nageeflijk, heb ik bijna niks in de hand, kan ik halsstrekken en zo weer oppakken, begint de rug fantastisch te deinen, hoef ik maar aan een wending of overgang te denken en ze doet het. Nou, dat is dus wat ik onder nageeflijk versta en wat ik graag wil.

Nu vind ik mezelf al heel verwend dat dat úberhaupt lukt maar eigenlijk zou ik willen dat ik dit wat sneller bereik.
Bijvoorbeeld in de les; ik kan niet losrijden van tevoren en ze gaat lekker lopen als de les bijna afgelopen is...

De instructeur is voor een strengere aanpak maar dat heeft geen zin. Dan loopt ze gewoon dwars door mijn hand heen en wordt echt niet eerder nageeflijk. En ik wil juist graag dat ze op lichte hulpen reageert.

Wie heeft tips voor mij???

ankem

Re: losrijden duurt zo lang...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 08:56

Ik weet niet hoelang je hier al mee bezig bent?
Ik heb namelijk hetzelfde gehad met de Fries die ik rijd. Ze had 9 maanden op het land gestaan en was zo stijf als een deur. Nu na 6 maanden komen we eindelijk verder, maar het gaat wel in stapjes.

Bij mij liep ze ook het eerst uur niet goed en na een uur rijden ging ze lekker lopen, maar was ze inmiddels behoorlijk uitgeput.

Ik moest meer druk nemen op de teugel en op het moment dat ze nageeft direct ontspannen. Dit heb ik geleerd van een pro, dus no comments. Ze moest eerst leren dat deze houding voor haar het meest prettige was. Door heel consequent direct je hand te ontspannen als ze laag komt, leren ze het.
Dit heeft een paar weken geduurd en toen snapte ze het. In stap was ze toen nageeflijk. Toen kregen we het verhaal van te diep lopen en achter de teugel kruipen. Ook dat heeft een paar weken geduurd. We hebben toen veel voorwaarts neerwaarts gereden. In draf was ze nog steeds niet nageeflijk. Dat gaat nu na een paar weken ook al heel best.
Nu werken we nog aan de galop, maar dat moest ze helemaal opnieuw leren, dus aan nageeflijkheid denk ik nu nog niet echt. Eerst haar balans maar even vinden. Verder werken we nog aan de overgangen, want ze heeft dan nog de neiging om het hoofd omhoog te doen.

Ik denk zelf dat je het nog wat de tijd moet geven en zelf heel erg consequent zijn in het geven van druk op de teugel en hand ontspannen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 09:19

Ik denk het eigenlijk niet ankem. Het is geen probleem dat hij niet naar beneden komt, maar dat hij nog niet los is en daarom niet naar beneden komt. Je zegt dat je altijd met een los teugeltje stapt. Misschien kun je gelijk over de rug stappen, dus laag instellen. Dan in draf (ook laag ingesteld) en dan ook laag ingesteld in galop. Misschien kun je haar daarna op gaan pakken en is ze wat losser. Kun je ook niet aan je instructeur/trice vragen om tips? Of waar het probleem hem in zit

_joellover_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 09:51

wat naar voor je ik zou niet weten wat je er aan moet doen ?

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 11:11

Ik denk dat dit met oefenen te maken heeft. Je paard geeft al aan dat die wil nageven en dat doet die alleen als hij lekker en ontspannen loopt. Naarmate je langer rijdt zal je merken dat hij gewoon steeds eerder gaat nageven zoalng jij daar maar mee aan het werk blijft! Mijntip is dus om niet verder te gaan knoeien maar gewoon lekker doorgaan hoe het nu gaat! Geduld is wat je nodig hebt! Succes.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 11:45

Ja, dat denk ik ook Elsemieke

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 11:54

op zich stap ik niet los met een losse teugel maar met een lange teugel. Ik probeer haar altijd meteen de hals te laten strekken (voorwaarts neerwaarts dus).
Wat ik zei over in de krul betekent dat ik echt heel veel druk moet geven en dat is nou net de manier waarop ik niet wil rijden.
Ze is overigens wel heel voorwaarts. misschien is dat ook het probleem. Hoewel ik niet echt vind dat ze vlucht voor de kuit, probeert ze toch onder het werk uit te komen door harder te gaan.
Het lukt me eigenlijk niet om dit te begrenzen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 11:57

Ze vind het dus erg moeilijk. Haar achterhand moet sterker worden. Veel overgangen en heel veel figuren. Het is een kwestie van trainen.

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 12:02

En natuurlijk geduld.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:33

Ja dat is moeilijk als ze harder gaan om onder het werk uit te komen.Probeer hier aan te werken zo snel je voelt dat je paard gaat versnellen terug nemen dus zwaar zitten en langzaam lichtrijden zodat ze jouw tempo moet volgen reageert ze niet voldoende dan een overgang maken naar de stap en het nog eens proberen en nog eens en nog eens.Veel overgangen kan jouw wel helpen denk ik om je paard iets sneller los te rijden.Wat ik wel fijn vind en regelmatig even mee pak is overgang maken naar stap 1 stappas en dan direckt weer wegdraven.Ook veel figuren mee nemen en dan ook nog steeds de overgangen mee nemen.Verder ben je natuurlijk lekker bezig want ik ken genoeg mensen die hun paard helemaal niet los kunnen rijden.Lekker zo doorgaan en het zal steeds een beetje makkelijker en dus vlugger lukken.

Af en toe balkjes lopen of zelfs een kruisje springen komen veel paarden ook lekker los van.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 17:44

OK ga ik proberen!

marmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:51

ik heb hetzelfde probleem. vooral tijdens een les is het lastig omdat die een uur duurt. ik krijg de tip van mijn instructeur om veel voltes te rijden en dan ook veel stelling te vragen, zodat hij los komt. het gekke is dat als het lekker warm weer is dan is hij al na een kwartier nageeflijk. ik denk dus dat het echt letterlijk stijfheid is die er eerst uit moet.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:18

Mss ff longeren van te voren? Die van mij heeft er swinters ook wel eens last van als het koud is. Als k hem even aan de longe doe (met of zonder touwtjes) komt ie der net iets sneller doorheen, omdat hij dan niet ook nog mij mee hoeft te slepe

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 22:10

Ik weet niet of je dit probleem ook al in de zomer had, maar het zou wel eens kunnen komen doordat de spieren gewoon echt kouder zijn op dit moment als dat ze in de zomer zijn.
Ze hebben dus ook langer tijd nodig om warm en losjes te worden.
Ik had dit ook nogal erg met mijn verzorghaflinger.
Ik heb dit "opgelost" door overdreven veel in te buigen en veel overgangen te rijden.
Met overgangen bedoel ik ook tempowisseling. Zo langzaam mogelijk drafje, om daarna vanuit het achterbeen lekker voorwaarts te draven.
Zo krijg je haar? (ik neem aan dat het om Aileen gaat?) goed op het achterbeen en gaat ze haar rug beter gebruiken.
Ik hoop dat het snel wat beter word! Ook in de les is het niet fijn dat ze pas na een uur warm is,
terwijl de les al afgelopen is
Sucses ermee!

beantsje schreef:
De instructeur is voor een strengere aanpak maar dat heeft geen zin.

Laat me raden! Bonne?