Jaa..hoe noem je dit? :o paard ontspant niet goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

Jaa..hoe noem je dit? :o paard ontspant niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 23:27

Ik heb een probleem(probleempjes) met Nike met rijden, hier staat beschreven wat er is. Met Nike zijn er nogal wat dingetjes geweest, voor meer info daarover kan je in me profiel kijken bij het 2e paardje(bruin)

Als ik op Nike aan het rijden ben zakt ze in stap best wel goed en ze zet haar achterhand al veel beter onder zich dan eerst. Maar in draf wil ze vaak niet luisteren/goed reageren.
Soms wil ze heel erg gaan vluchten voor mijn been, zodra ik mijn been een klein beetje aanleg schiet ze al weg, de andere keer moet ik eerst echt drijven voordat ze reageerd.
Ik wil haar graag naar beneden rijden oftewel aan te teugel hebben lopen omdat ze daardoor beter/regelmatiger gaat lopen.
Maar dat lukt vaak niet of niet goed, vooral op het begin met het rijden.
Ikzelf moet ook nog veel leren en het zal best zijn dat ik dingen fout doe, maar Nike is me een beetje aan het klieren eigenlijk.
Eerst was Nike meer de baas over mij dan ik over haar, nu ben ik wat strenger tegen haar en daar kan ze niet zo goed tegen.
Als ik dus aan het draven ben en de teugels gewoon vasthoud eigenlijk en helemaal niet vraag gaat ze steeds harder draven, tot ze op het tempo is dat ze zelf wil en dan wil ze ook zo hard blijven draven. Terwijl dat ver boven haar eigen tempo is eigenlijk.
Pak ik de teugels wat aan dan kan ze de ene keer heel erg gaan dribbelen, de andere keer niet luisteren voordat ik meer ga hangen/trekken aan de teugels. En dat doe ik liever niet Het is ook wel dat ze goed reageerd, maar als ze dit eenmaal een paar keer heeft gedaan begint ze pas echt
Ik houd haar niet alleen van voor tegen natuurlijk, dan gaat ze haar achterbenen maar laten slingeren of in stap gaan. Vaak gaat ze of te langzaam of te snel, ik doe ook veel met mijn benen zodat ze de haar achterhand ook goed blijft proberen(teminste dat probeer ik) En de bedoeling is dan om haar van voren op te vangen.
Als dat goed gaat moet ik mijn hand iets ontspannen waardoor ze kan gaan nageven, zodra ze naar beneden loopt voor een paar passen gaat ze weer versnellen en begint het weer van voor af aan.
Ook komt het wel eens voor dat als ze zakt ze haar achterbenen niet meer goed onder zich zet.
Ik rijd wel veel overgangen, op het begin van stap naar draf en weer naar stap en weer draf enz. (of van stap naar halt) en als ik wat langer aan het rijden ben ook van draf naar halt en van halt naar draf.
Ze gaat dan wel al ietsjes beter op mijn tegenhouden reageren vaak, en vlucht niet meer zo erg voor mijn been. Ik probeer dus wel altijd ook al wil ze ervoor vluchten mun been eraan te houden en ze niet af te steken. Al wil ik deze dingen ook nog wel eens vergeten

Ik hoop dat jullie mijn verhaal een beetje begrijpen en misschien hebben jullie wel wat tips voor me, van wat je uit dit verhaal kan opmaken.
Aan dingen over dat ik het niet alleen kan bijv. heb ik niks, dat snap ik zelf ook wel en daarom zoek ik daar ook hulp bij Dus graag alleen serieuse reacties

Groetjes Patty & alvast bedankt!

edit: hier is het topic van de laatst gemaakte foto's op Nike toen het juist erg goed ging vergeleken met de 3 dagen daarvoor.
viewtopic.php?f=10&t=509729&hilit=

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 09:10

Ik denk wel dat je les moet gaan nemen? Of heb je dat al? Ten eerste: Ik zou nu nog niet met het nageven aan het werk gaan. Ga eerst eens werken aan tempocontrole. Zet het paard goed aan het werk, laat die neus maar even gaan waar die wil. Veel voltes halve baan, slangevoltes, van hand veranderen enzovoort. Zet hem maar is goed aan het werk. Wat bij mijn jonge haflinger helpt is vlak voordat ik voel dat hij wil versnellen een volte inzetten, dan ben ik hem dus net voor. Maar je moet dus wel voelen wanneer dat is. Ik zou in ieder geval met je tempocontrole hulp gaan zoeken. Ik heb nu ook les en ik merk dat ik hem beter onder controle kan houden. Maar je zegt dat je dat al gaat zoeken, dus dat is goed Verder gewoon in die vele figuren super veel overgangen maken. Op de lange zijde eerst de draf wat vertragen en dan op de andere lange zijde weer de draf wat versnellen. Zorg ook voor veel afwisseling in het werk. Ga niet alleen maar werken in de bak. Lekker een buitenritje of een spelletje met je paard doen, vind je paard vast leuk. En zo kun je ook wat meer vertrouwen kweken en zorgen dat hij gaat weten dat hij toch echt onder je staat! Succes..

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 14:00

Proberen der meer naar je hand toe te rijden. En dat je haar dan ook helemaal op je zit terug kan rijden en dus ook weer harder. Is in begin heel moeilijk. Het aan de teugel rijden komt vanzelf. Als ze zelf gaat ontspannen, dan loopt ze veel fijner en zal ze ook zelf gaan nageven. Probeer je zelf te ontspannen en niet te gaan denken van ooohh ze zal dit wel doen, een pony voelt dit aan!! En net als sjiejj zegt lekker aan het werk zetten. En dus ook gewoon als ze niet luisterd, stil zetten en overnieuw. En eens een tikje met de zweep kan ook niet kwaad. Stel dat ze niet op je been vertrekt een klein tikje net achter de kuit! En gewoon doorzetten, pak goede les en dan komt dat best goed!!

Vayo

Re: Jaa..hoe noem je dit? :o paard ontspant niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 14:31

Hoi,

als de pony de ene keer 'wegrent' voor je been en de andere keer niet reageert staat de pony dus niet aan jouw hulpen. Ga je eerst focussen op het aan het been maken! Laat de hoofdhouding van de pony voor wat het is, zorg eerst dat de pony fatsoenlijk loopt en naar jouw hulpen luisterd!!! De rest komt later wel. Ga hier héél consequent mee om! Geef jij druk met je kuit dan moet de pony vertrekken. Doet hij dit niet geef dan gelijk maar eens een tik met de zweep. Niet de ene keer wel en de andere keer geen tik geven als je geen reactie krijgt!! Als je een tik geeft, geef de pony dan wel wat ruimte van voren zodat hij werkelijk naar voren kan. Geef jij been en hij schiet weg voor je hulp dan rij je gewoon door en probeer je hem rustig op je zit terug te nemen.

Rijd gewoon met normaal contact en op beide teugels evenveel druk en lig niet te spelen met je handen. Maak veel overgangen, tempowisseling en rijd figuren (voltes, gebroken lijnen, slangevoltes e.d.). Zet de pony echt aan het werk, dan heeft hij ook automatisch minder de tijd om te kloten!!! Zorg dat je nooit een heel rondje over de hoefslag rijd zonder dat je de pony een oefening hebt laten doen.

Vaak merk je dan al dat je pony losser zal worden en gaat ontspannen. Hij zal wat gaan zakken en je hand gaat opzoeken. En daar moet je naar toe werken!!! Het paard moet jouw hand opzoeken!!!

Maar het allerbelangrijkste is een goede instructeur waar je les van krijgt!!!! Succes!!!

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 16:06

Sfiejj, jep. Les krijg ik (mits de bak/wei goed is) in de 1e week van januari weer. En iemand komt me als het goed is in de laatste week van december helpen.
Ik had vanmorgen je reactie al even gelezen en heb dit met rijden geprobeert. (zodra ik voel dat ze wil versnellen volte rijden) werkte heel goed! Heb ook meerde figuren gereden, vooral voltes en dat ging ook best wel goed. Laterna ging ze soms uit uit zichzelf naar beneden. Maar dat doet ze op het einde aan wel vaker, al begon ze nu wel eerder uit zichzelf.
Vandaag was ze weer rustig, op het begin bleef ze in draf aan de lange teugel ook al op hetzelfde tempo lopen en ging niet versnellen, dat kwam later pas toen ik iets van haar ging vragen.
Uhu, ik stap of loop vaker met haar over de weg en als het gaat maken we een buiteritje in het bos. Gaat dat niet dan ga ik met haar de akker op zodat ze toch nog even 'weg' is. Bedankt!

Whisperke, ze reageerd niet goed op de zit, daarmee ben ik wel bezig maar de teugels kunnen haar alleen maar stoppen als ze echt wil eigenlijk.
Ik merk zelf niet dat ik gespannen ben, ik zie wel wat ervan komt(hoe het gaat). Met die gedachte klim ik erop. Ik rijd niet met zweep op haar, maar als ze niet direct reageerd op mun been geef ik altijd een klein schopje en dan reageert ze wel

Delphi, zoals ik net al zei rijd ik dus niet met zweep. Maar ik zal meer tempowisselingen gaan rijden (en dus ook kijken dat ze altijd goed op mijn been reageerd. Op zit terugnemen lukt niet echt, dan kan ik lang proberen maar dan let ze er niet op omdat ze haar zin wil krijgen, dus zal ik wel met de teugels moeten terugnemen. Dankjewel!

monsera

Re: Jaa..hoe noem je dit? :o paard ontspant niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:20

Pattypaard schreef:
Soms wil ze heel erg gaan vluchten voor mijn been, zodra ik mijn been een klein beetje aanleg schiet ze al weg, de andere keer moet ik eerst echt drijven voordat ze reageerd.

Als ik dus aan het draven ben en de teugels gewoon vasthoud eigenlijk en helemaal niet vraag gaat ze steeds harder draven En de bedoeling is dan om haar van voren op te vangen.

Als dat goed gaat moet ik mijn hand iets ontspannen waardoor ze kan gaan nageven, zodra ze naar beneden loopt voor een paar passen gaat ze weer versnellen en begint het weer van voor af aan.

Ik heb hier even uit gelicht waar het fout gaat volgens mij.Waar je eerst alleen maar aan moet gaan werken is het TEMPO van je pony.Je moet 1 basis tempo hebben en dat is heel erg moeilijk en daar komt heel erg veel gevoel bij kijken.Maar je moet heel goed aanvoelen wat voor hulpen jij moet geven om 1 basis tempo te rijden dus niet te veel been want dan gaat hij te snel maar ook niet te weinig been want dan valt hij in de stap maar precies er tussen in gaan zitten.En niet te veel aan de teugels zitten maar ook niet het contact los gooien een mooi contact met de mond houden.Ik denk dat je hier wel een paar maanden voor mag gaan trainen voordat je goed resultaat ziet wees wel heel erg conseqwent en wees duidelijk en vooral eerlijk naar je ponyVerder heel goed over je zit gaan nadenken.Blijf mooi recht boven je pony zitten en als ze harder wil gaan zwaar en langzaam licht rijden en haar zo terug rijden.Hoe saai dit ook klinkt als je tempo niet in orde is kom je geen stap verder oefenen oefenen en nog eens oefenen dus.
Als ze terug komt iets been geven.Wil ze harder gaan direct terug rijden met je zit reageert ze niet voldende dan overgan maken naar de stap en dit blijven herhalen en conseqwent zijn laat je haar 1 keer weg schieten ben je weer 10 stappen terug en moet je weer helemaal opnieuw beginnen.

Verder het laatste stukje van de quote schrik ik wel van je moet namelijk ALTIJD met een ontspannen hand rijden niet alleen als het goed gaat.Als jij niet ontspant zal je pony dat ook nooit gaan doen en dan hard gaan rennen om onder de druk vandaan te komen maar dat lukt niet want er komt steeds meer druk op je teugels en dan gaat hij nog sneller rennen.Let hier heel erg goed op ontspannen maar wel contact met de mond houden ook niet de teugels los gaan gooien.Probeer niet te veel op de teugels te letten hou alleen contact met de mond maar ga niets vragen consentreer je alleen voorlopig op het tempo.

O'ja blijf wel lekker veel figuren rijden en maak ontiegelijk veel overgangen anders is het wel heel erg saai blijf lekker afwisselen en maak er een uitdaging van.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 18:09

Mooi Pattypaard ben blij dat het heeft geholpen! Ga zo maar lekker door.. Wat goed dat hij al uit zichzelf naar beneden ging. Dat is meestal een teken van ontspanning en dat je hem goed rijd.

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 00:46

monsera, (en Sfiejj)
idd. ag als we maar iets vooruit gaan he
Ik bedoelde eigenlijk me hand iets meer ontspannen verkeerd beschreven Ik bedoelde dat als het goed gaat ik me hand iets meer ontspan. En niet dan pas ontspande
Juist als ik zelf heel ontspannen ben(en me hande nog meer ontspan) en het gaat net echt lekker gaat ze onder me uit rennen. Ik denk nu zelf dat dat dan komt doordat ik dan niet oplettend genoeg ben en te laat reageer op het harder gaan van Nike doordat Nike naar beneden gaat met der koppie. Dat merkte ik vandaag teminste, nu ik veel meer aan het letten was op het tempo, en ook de hele tijd met draven en dit niet even vergat als het goed ging, had Nike geen tijd om echt snelheid te gaan maken want dan was ik haar al voor door een volte te gaan rijden waarop ze niet harder kon gaan. Dus dat Nike denkt; als ik zo loop magkan ik harder gaan. Aangezien ik eerst te laat reageerde.
Ik ga hiermee maar eens door en eens zien of het ook echt zo is, want ik merkte het wel echt.. je kon haar een beetje zien denken hoe ze harder moest gaan, want dat lukte haar nu niet/niet goed genoeg want als het perongelijk toch lukte om iets harder te gaan was ik er weer net op tijd bij.

Met rijden was Nike ook een beetje aan het schuimen;
http://img488.imageshack.us/img488/3163 ... 1049fa.jpg

Ik heb trouwens van Sammiej hier op bokt nog de tip gekregen om als ik een volte wil rijden met mijn lichaam de beweging moet maken om de volte te maken en dat Nike dan uit evenwicht komt en met mij mee moet gaan om weer in evenwicht te komen, heeft ze geen zin om een volte te maken dan gaan rijden met contrastelling en dan weer proberen, net zolang tot ze op mijn zit die volte gaat maken. En zo zal ze ook beter op mijn zit gaan reageren als het goed is. (Dat zal ik dan lijkt me bij alle wendingen moeten doen en met overgangen vooral proberen op de zit)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:26

die tip die je van Sammiej hebt klopt inderdaad! Je moet met je gewicht je paard sturen.