Mijn paardje wil niet...:(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariss

Mijn paardje wil niet...:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 15:01

Hoi,
Ik heb een klein probleempje. Mijn verzorgpaard heeft sinds kort de neiging, dat als ik er op stap dat hij niet naar de bak toe wil. Ze staat namelijk op de boerderij, en de bak is bij de mensen thuis. Ik moet dus eerst over een weggetje. Het is geen drukke weg, gewoon een landweg. Maar sinds kort stopt ze als we voor de weg zijn. Ze wil dan niet meer verder. Ze is niet bang ofzo, want er is niks verandert. Ik drijf haar dan aan en probeer te zorgen dat ze niet omkeert, maar ja het is toch bij de weg dus ik moet voorzichtig zijn.
Wie kan me helpen?
Groetjes Marissa en Lebber van Chinty

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:08

Denk je dat er een reden is dat ze niet meer naar de bak toe wil?
Misschien vind ze het wel te saai. Probeer iets meer af te wisselen met wat je doet..
Keer springen, keer zonder zadel rijden, gewoon een keer los in de bak, misschien als je dat mag een buitenritje..
Gewoon zoveel mogelijk leuke dingen voor haar doen, zodat ze zich niet gaat vervelen
Als ze niet luisterd als je erop zit, kan je het ook nog aan de hand proberen.
Even afstappen en meenemen en er in de bak pas weer opstappen.
Sucses ermee!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:10

Ik zou het ook eerst even proberen met iemand ernaast of er zelf naast gaan lopen want net wat je zegt toch wel gevaarlijk bij de weg.

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:11

Of ze probeert je uit, of ze wil een keertje lekker naar buiten...

Mijn verzorgpony deed dan heel leuk weigeren voor de bak, en heel snel lopen richting buiten en heel langzaam richting bak

Probeer inderdaad zo veel mogelijk af te wisselen... En misschien mag je een keertje buitenrijden?

Rytm

Re: Mijn paardje wil niet...:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:12

Ja of ze neemt je gewoon gigantisch in de maling.
Het werk afwisselen is een goed idee, maar zij moet ook gewoon luisteren als jij zegt dat je naar de bak wil.

Dus je mag dr ook best aanpakken dan.

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 15:16

Helaas, ik mag niet naar buiten, maar de eigenaar doet dat wel. Alleen ik doe geen saai werk. Afwisselend springen en dressuur, veel overgangen en figuren. Ze is meestal wel wat lui. Er gaat nu bijn a altijd wel iemand op de fiets mee, maar dit betekent wle dat ik minder kan rijden. Ene, als ik er af stap, betekent dat niet dat ze haar zin krijgt?

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:16

Tuurlijk moet ze wel naar jou luisteren.
Maar ik zou zeker niet met een paard dat bijvoorbeeld springen helemaal niet leuk vind, gaan springen.
Paardrijden moet leuk zijn, voor de ruiter, maar ook voor het paard!
Het paard is wel je maatje, hij moet jou de hele tijd maar ronddragen, en doet waarschijnlijk genoeg dingen die hij tegen zijn zin doet om jou maar een plezier te doen.
Als je dan nog meer gaat afdwingen, gaat je paard het alleen maar minder leuk vinden..
Dat is toch ook niet leuk.. Een doodongelukkig paard dat de hele tijd alleen maar dingen doet tegen zijn zin..

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 15:18

Oja, soms doe ik ook met haar in de bak dingetjes aan de hand, zoals balkjes draven en dat soort dingen. Dat vind z erg leuk.

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 15:19

Maar ze houd van springen, ze kan het niet super maar ze vind het super. Alleen dressuur vind ze wat minder, maar ja ik moet toch met haar oefenen zodat ze lekker loopt, voor haar zelf en voor mij.

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:20

IsSsatjuh schreef:
Helaas, ik mag niet naar buiten, maar de eigenaar doet dat wel. Alleen ik doe geen saai werk. Afwisselend springen en dressuur, veel overgangen en figuren. Ze is meestal wel wat lui. Er gaat nu bijn a altijd wel iemand op de fiets mee, maar dit betekent wle dat ik minder kan rijden. Ene, als ik er af stap, betekent dat niet dat ze haar zin krijgt?

Je was me net voor
Figuren en overgangen rijden ís dressuur, dus wat dat betreft is het weinig afwisseling..

Je kan ook een beetje bezig gaan met grondwerk, als je dat leuk vind.
Je hoeft opzich toch ook niet altijd te gaan rijden in de bak?
Zorg dat ze de bak iets leuks gaat vinden waar ze lekker met haar baasje kan knuffelen en lol hebben
Misschien is Natural Horsemanship of Vrijheidsdressuur wel iets?

*edit; ik zie dat je dat dus al doet!
Super! Ga er vooral mee door!

*edit 2; het springen was alleen maar even een voorbeeld

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 15:23

Ik ben haar nu ook aan het leren dat ze vrij springt. Dan laat ik haar los ind e bak, en als ze dan een hindernis ziet staan springt ze er overeen. Dat is echt leuk!:D Wel veel geoefend.

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 14:48

Hoi allemaal, bedankt voor jullie tips Ik heb de oplossing denkik gevonden. Ze heeft een stalmaatje, Tarpan, en ik denk dat ze daar niet bij weg wil. We rijden al meestal samen, maar nu proberen we altijd samen te rijden, en dan wil Chinty wel mee. Maar ik ga er wel aan werken, kijken of het lukt om haar ook alleen te krijgen.