aan de teugel in galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hammeke

aan de teugel in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 21:23

hoi, ik heb een verzorgpaard van 16, vroeger is er wel wat dressuurmatig mee gereden! in draf rijdt ze goed aan de teugel, maar als we in galop gaan scheurt ze weg, aan de teugel is dan al bijna onmogelijk. als ik haar dan tog aan de teugel vraag en ik ga mee naar voor hangen, dan loopt ze redelijk aan de teugel, maar vanaf het moment dat ik in men zadel ga zitten valt ze terug in draf. net of ze problemen heeft met rustig galoperen als ik haar aan de teugel vraag. als we gewoon aan het galoperen zijn in het bos en ik blijf dan zitte, dan galopeert ze gewoon verder, het is echt alleen als ik haar naar beneden vraag en blijf zitten!

iemand tips??

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:31

longeren met bijzetteugels of rijden met een maringaal kan de oplossing zijn, goede les is ook handig

Vayo

Re: aan de teugel in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:40

Hoi,

ik denk dat je eerst moet beseffen dat het is ook geen kwestie van je paard aan de teugel rijden. Het is geen kunstje. Bij een paard dat aan de teugel loopt spreek je van ontspanning. Het paard zoekt zelf jouw hand op.

Je zegt dat het paard in de galop erg hard gaat en zijn hoofd omhoog doet. Probeer eerst eens te focussen op het rustig kunnen galoperen. Het zou kunnen zijn dat het paard wat balansprobleempjes heeft omdat hij zo versnelt en zijn hoofd omhoog gooit. Je zegt ook dat hij wanneer jij in verlichte zit zit rustiger galopeert. Weet je zeker dat je hem niet stoort met je zit? Probeer vanuit een rustige normale arbeidsdraf eens aan te galoperen. Galopeer een paar passen en neem hem terug. Ga ook eens op de volte rijden en galopeer steeds aan en galopeer een paar passen en neem hem weer terug. Geef hem niet de kans te gaan racen. Let alleen wel op dat sommige paarden hier juist opgefokt van raken.

Zorg eerst eens dat je rustig kunt galoperen zonder dat jij in verlichte zit hoeft te zitten. Rijd gewoon met normaal contact en op beide teugels evenveel druk en ga niet spelen met je handen o.i.d. Zorg dat je je paard ook in galop los werkt en niet alleen rondjes galopeert. Rijd wendigen, voltes (verkleinen en vergroten) een gebroken lijn e.d. Als je je paard beheerts kunt laten galoperen, rijd dan ook eens wat tempowisseling dus een paar. Vaak merk je dan al dat het paard losser wordt en gaat ontspannen en je hand gaat opzoeken. Maar het aller belangrijkste is gewoon dat je goede instructie hebt die je hier mee begeleid! Succes!!!

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:47

ik denk dat je je paard stoort met je zit.....zodra je naar voren zit rem je je paard af....(valt daarom in draf) gewoon goed rechtop zitten en niet zo bezig zijn met het hoofd.......het hoofd komt wel als hij/zij ontspannen is. ik denk ook dat het een balans probleem is met galoperen omdat je aangeeft dat je paard harder gaat.....ik zou wat Delphi zegt gaan oefenen....succes!

Hammeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 22:05

bedankt voor de tips, maar het probleem is dat de wei waar ze staat erg klein is, zo klein dat ik geen behoorlijke volte kan maken, daarom rijd ik bijna altijd buiten. ik zou ook wel les willen gaan volgen, maar ik ken niemand met een trailer zodat ik aan de manege geraak! dat is ook een beetje een probleem!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:10

een te kleine wei is niet zo'n probleem opzicht, wanneer je heel rustig galopeert kan dat prima op een kleine volte ( grotere wei zou natuurlijk handiger zijn) maar aangezien dat niet zo is, is een kleine wei ook niet heel erg... jammer dat je niet naar les kunt...

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:08

Loopt ze buiten weleens aan de teugel?
t lijkt me ook goed als je voortaan gewoon blijft zitten in de galop, behalve als je echt hard wil of wil gaan springen is dat toch de beste houding, als je paard dan weer terugvalt gewoon weer aanspringen en weer zitten blijven. (bij aanspringen ook doorzitten zodat je makkelijker galop kan voelen als het paard is aangesprongen)
Als je weide zo klein is dat je er nog net een grote volte in kan maken zou ik er niet te vaak rijden, is er echt niet een buitenbak in de buurt? anders zou ik toch lekker buiten blijven rijden, dan blijft het paard ook lekker fris

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 01:01

In feite hoor jij niks te hoeven doen om je paard nageefelijk te laten lopen, dus niet naar voren, naar achteren oid te hoeven leunen.

Ik zou me er niet zo druk om maken, concentreer je op een nette ontspannen galop, ga gewoon zitten, hou haar voorwaarts en dan zakt ze zodra ze ontspannen en voorwaarts galopeert vanzelf.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:44

let er ook op dat de achterhand van je paard er wel goed onderzit, als dat niet het geval is, kan het paard ook niet aan de teugel lopen

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:58

Misschien kan ze ook bijna niet meer rustig galoperen omdat ze in het bos te veel hard mag / gaat ??

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:54

Ik geef Sily helemaal gelijk
Eerst de ontspanning opzoeken, en dán pas aan de nagevelijkheid werken!

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:59

mijn pony doet het ook mijn instucteur zegt dan dat ik haar juist heel langzaam moet laten draven en dan rustig in de galop moet over springen..!