jaja alweer oprichting, maar nu anders :P

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirkip

jaja alweer oprichting, maar nu anders :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 19:19

Ik vraag me af hoe je tot oprichting komt!

Nou ben ik met Sanes al lekker overgangen en de reutemeteut (leuk woord ) aan het rijden.
Maar ik hoor zoveel verschillende geluiden!

De een zegt: als je veel overgangen, figuren rijd zodat het paard op de achterhand komt, dan komt de oprichting vanzelf. (vaak wordt daar geen uitleg aan bijgevoegd).

De ander zegt: Als de achterhand er goed onder is en het paard in balans is enzo, dan kun je voorzichtig wat opriching gaan vragen.

En weer anders hoor je van: voor tegenhouden, achter bijdrijven...

Dan begrijp ik dat als je eraan toe bent, dat je dat vanzelf te horen krijgt van je instructrice... (ik wacht daar trouwens ook heel braaf op hoor )
Maar toch...

brand maar los!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:28

Ik vraag vooral iets meer oprichting door overgangen te rijden en mijn handhouding iets hoger te houden, die paar cmters maken echt verschil bij mijn paardje. Vooral omdat de mijne graag lang en laag loopt ben ik hier veel mee bezig. Ook veel wendingen rijden en stelling vragen zodat ze zich niet vast zetten. Vanvoor hou ik ze extra in ofzo, krijg je alleen verzet van of geen echte ontspanning.

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:41

Astragirl schreef:
Ik vraag vooral iets meer oprichting door overgangen te rijden en mijn handhouding iets hoger te houden, die paar cmters maken echt verschil bij mijn paardje. Vooral omdat de mijne graag lang en laag loopt ben ik hier veel mee bezig. Ook veel wendingen rijden en stelling vragen zodat ze zich niet vast zetten. Vanvoor hou ik ze extra in ofzo, krijg je alleen verzet van of geen echte ontspanning.

Moest ik vandaag ook doen op de stage, mijn handen hoger houden en dicht bij elkaar.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:02

je zegt eigelijk het zelfde:

1. Veel overgangen maken
2. Voor contact houden en achter bij drijven..

Hoe maak je overgangen? Door voor contact te houden, been erbij en op je zit terug rijden toch? Dus inprinice zeg je het zelfde..

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 09:34

m3issi3j: niks meer aan toe te voegen!, mischien je handen iets hoger houden maar hetzelfde contact op de teugels

Rytm

Re: jaja alweer oprichting, maar nu anders :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 09:35

Ja precies, ik doe het meestal door veel schakelen en overgangen.
Als hij soepel is komt het na een tijdje vanzelf.

Heb ik ook niet bij alle paarden hoor, die waar ik het nu over heb is heel fijn te rijden voor mij.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 12:22

Je paard komt tot oprichting als hij zn achterhand er beter onder zet, dus zn achterbenen verder naar voren. Hiervoor moet ie als t ware met zn kont naar beneden (buigen in het SI-gewricht in moeiijkere termen ), wil die zn achterbenen onder zn lijf krijgen. Hierdoor komt de kont dus lager dan de schoft en draagt hij meer gewicht op zn achterhand (denk aan een glijbaan, daar glij je ook vanaf in de richting dattie omlaag gaat, dus het gewicht van het paard ook) Tadaaa oprichting En verder idd wat M3isSi3j zei, de oefeningen komen op hetzelfde neer. Opletten dat je niet tegen gaat houden aan de voorkant om oprichting te krijgen, je belemmerd de bewegingen dan! Gewoon aanleuning houden en niet meer gaan vragen! Wel dus door deze oefeningen het achterbeen activeren en stimuleren dat hij hierdoor 'zn kont gaat laten zakken' als t ware

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 12:43

Woodstock schreef:
Je paard komt tot oprichting als hij zn achterhand er beter onder zet, dus zn achterbenen verder naar voren. Hiervoor moet ie als t ware met zn kont naar beneden (buigen in het SI-gewricht in moeiijkere termen ), wil die zn achterbenen onder zn lijf krijgen. Hierdoor komt de kont dus lager dan de schoft en draagt hij meer gewicht op zn achterhand (denk aan een glijbaan, daar glij je ook vanaf in de richting dattie omlaag gaat, dus het gewicht van het paard ook) Tadaaa oprichting En verder idd wat M3isSi3j zei, de oefeningen komen op hetzelfde neer. Opletten dat je niet tegen gaat houden aan de voorkant om oprichting te krijgen, je belemmerd de bewegingen dan! Gewoon aanleuning houden en niet meer gaan vragen! Wel dus door deze oefeningen het achterbeen activeren en stimuleren dat hij hierdoor 'zn kont gaat laten zakken' als t ware

FOUTJE! SI-gewricht moet LS zijn, van Lumbo Sacral joint!!!

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 17:07

oke woodstock aan jou stuk uitleg heb ik zeker wel wat!
en wat merk je dan als je erop zit?
- hij gaat dus meer sjouwen met de achterhand, de achterhand zakt in vergelijking met de voorhand.
- De rug blijft los en soepel (logisch).
- Je ziet de hals omhoog komen en uiteindelijk is de nekwervel achter de oren het hoogste punt.

toch?

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 17:30

Oprichting is een logisch gevolg op een goede basistraining van je paard. Hij moet dus los zijn, goed rechtgericht en impuls hebben. Hier kom je door veel figuren & overgangen te rijden. Door de overgangen komt er ook meer impuls en gaat je paard vanzelf zijn achterhand meer onder de massa brengen. Als hij dat doet komt er zowiezo al veel meer oprichting, een paard valt niet meer op de voorhand wanneer de achterhand eronder zit. Een ophouding en extra bijdrijven zorgt dan dat het paard zijn hoofd omhoog brengt, impuls heeft en het gewicht op de achterhand brengt, ipv een horizontaal evenwicht.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:57

Suleika schreef:
- hij gaat dus meer sjouwen met de achterhand, de achterhand zakt in vergelijking met de voorhand.
- Je ziet de hals omhoog komen en uiteindelijk is de nekwervel achter de oren het hoogste punt.

toch?

Jup heel goed, t lijkt net also je paard groeit, heel gaaf gevoel
Alleen met t laatste punt moet je goed opletten. Het punt tussen de oren dient altijd t hoogste punt te zijn. Dat is niet enkel zo in de hogere dressuur. Het volgende plaatje laat het heel mooi zien in de opeenvolgende stadia van africhting, van een horizontaal evenwicht naar een meer opgerichte vorm:
Afbeelding
En let op dat die hoofd-halshouding geen streven wordt! Het komt vanzelf zodra je paard achter goed ondertreed en jij netjes contact houdt. Als je het goed doet en je longeert hem toevallig een keertje (zonder of met weinig bijzet), waarbij je zorgt dat hij uiteraard actief is van achter, zal hij vanzelf in deze houding gaan lopen, gewoon als logisch gevolg van het dalen in de achterhand.
Het is niet iets wat je af kunt en mag dwingen, het komt vanzelf en is resultaat van goed rijden!
Laatst bijgewerkt door Woodstock op 25-12-05 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:59

Woodstock schreef:
Suleika schreef:

toch?

Jup heel goed, t lijkt net also je paard groeit, heel gaaf gevoel
Alleen met t laatste ben k t nie helemaal eens. Het punt tussen de oren dient altijd t hoogste punt te zijn. Dat is niet enkel zo in de hogere dressuur. Het volgende plaatje laat het heel mooi zien in de opeenvolgende stadia van africhting:
http://www.sustainabledressage.net/coll ... .jpg[/img]
En let op dat die hoofd-halshouding geen streven wordt! Het komt vanzelf zodra je paard achter goed ondertreed en jij netjes contact houdt. Als je het goed doet en je longeert hem toevallig een keertje (zonder of met weinig bijzet), waarbij je zorgt dat hij uiteraard actief is van achter, zal hij vanzelf in deze houding gaan lopen, gewoon als logisch gevolg van het dalen in de achterhand.
Het is niet iets wat je af kunt en mag dwingen, het komt vanzelf en is resultaat van goed rijden!

dit bedoelde ik ook, alleen hebjij het wat duidelijker uitgelegd

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 19:12

oke dan!

dat stukje met foto vind ik ook erg interessant!
En kun je het laatste gedeelte misschien wat toelichten?
Je hebt het over de achterhand actief houden...
Hoe houd je (bijv aan de longeerlijn dus) de achterhand actief, zonder dat het paard loperig wordt.

Wat je mooi op die foto ziet is dat het paard ten alle tijde met zijn neus voor de loodlijn blijft.
Hoe lang duurt meestal zo'n proces (laat zeggen het gele en roze stadium op de foto) van oprichting.

Want ik merk vaak dat ik wel aanleuning heb, alleen heeft mijn paard gauw de neiging om in een eigen krul te lopen, dat dus niet de nek het hoogste punt is.
(dit wordt dan wel meteen gecorrigeerd en we oefenen hier ook heel hard aan in de les, maar ze blijft 't moeilijk vinden).

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:13

Mijns inziens komt oprichting voornamelijk uit de schoft, die rijst, doordat de achterbenen meer ondertreden en het paard zich sluit.
De schoft komt dus omhoog. De hals komt dus automatisch mee, mits hij genoeg, maar niet teveel ruimte krijgt. Een paard dat je omhoog moet vragen met het hoofd loopt negen van de tien keer niet genoeg op het achterbeen voor de gevraagde oprichting, de gevraagde oprichting zal dan ook ten koste gaan van het ruggebruik en de lossigheid.

Een paard dat te diep loopt, loopt dus gewoon nog teveel op de voorhand of wil zich teveel opkrullen, of is nog in de losrijfase waarin de ruiter het wenselijk vindt zijn paard wat ronder in te stellen.

Een paard dat in de oprichting te sterk, loperig, te open in de aanleuning en dergelijken wordt, is niet vanuit de schoft en het hele lijf naar de oprichting gereden en dan is oprichting een kunstje, geen gevolg van goede africhting.

De oprichting komt dus door veel tempowisselingen, zijgangen en het gebruik van zit, begrenzende hand en been. (maar dit wist iedereen natuurlijk al, dit verduidelijkt eigenlijk niets, maar ik weet niet hoe ik het anders moet opschrijven.)

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 00:56

Suleika schreef:
oke dan!

dat stukje met foto vind ik ook erg interessant!
En kun je het laatste gedeelte misschien wat toelichten?
Je hebt het over de achterhand actief houden...
Hoe houd je (bijv aan de longeerlijn dus) de achterhand actief, zonder dat het paard loperig wordt.

Wat je mooi op die foto ziet is dat het paard ten alle tijde met zijn neus voor de loodlijn blijft.
Hoe lang duurt meestal zo'n proces (laat zeggen het gele en roze stadium op de foto) van oprichting.

Want ik merk vaak dat ik wel aanleuning heb, alleen heeft mijn paard gauw de neiging om in een eigen krul te lopen, dat dus niet de nek het hoogste punt is.
(dit wordt dan wel meteen gecorrigeerd en we oefenen hier ook heel hard aan in de les, maar ze blijft 't moeilijk vinden).

Uhm ja voor t grootse deel van de uitleg zie hierboven En aan de longe heb ik mn paard gewoon aangeleerd, dat als k met men zweep naar zn achterbenen wijs, dat die dan actiever moeten worden, maar dat hij niet harder mag. Hij mag pas harder als ik mn stem erbij gebruik. Zo heb ik het hem geleerd, dus....
En dat je paard in een eigen krul gaat lopen, komt denk k toch omdat jij hem naar beneden vraagt. Je paard moet ten alle tijden naar jouw hand toekomen. De richting moet opwaarts blijven, dat is ook te zien op de plaatjes. Daarom hoef je je paard ook niet aan de teugel te vragen.
Als de achterhand actief is, gebeurd dit vanzelf. Probeer het maar eens. Pak je teugels op een acceptabele lengte (dus wel contact maar je paard moet zn neusje voor de loodlijn kunnen houden en allerbelangrijkste: niet terugwerken!!! Gewoon contact en niets meer of minder!). En dan ga je overgangen en tempowisselingen rijden. Wat voltes openen en sluiten etc. Zorg dat die ontspanning erin blijft! Door deze oefeningen gaat je paard zn achterhand gebruiken en eronder zetten, waardoor hij voor (in zn schoft zoals venetia beschrijft) omhoog komt, dus ook met zn hals en hoofd. Hij zal dan je hand opzoeken. Het is niet iets wat ff zomaar binnen 5 min gebeurd als je dat nog nooit gedaan hebt, maar het komt echt wel! Als je goed je best doet, je paard is aan de hulpen etc, dan lukt t na een half uurtje/uurtje echt wel! Maak je niet druk als in het begin je paard naar jou idee niet aan de teugel loopt, dat komt vanzelf wel, zodra hij dus actiever wordt van achteren.
K heb t zelf ook nog niet zo lang geleden ervaren en k stond er zo van te kijken! Hij liep helemaal op zn eigen benen, zette achter er mooi onder, ontspanning en mooie opwaartse galopsprongen en een mooi gebogen hals... echt geweldig om zoeits mee te maken!
En k heb ff in je profiel gekeken, en voor jou paardje is het niet zo heel erg moeilijk. Hij is mooi opwaarts gebouwd met een mooie hals erop... Dus, oefenen en geduld en van die voorkant afblijven!

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 10:57

haha oke thanks
maar het 'probleem' is misschien (van dat eigen krulletje) dat ik niet de enige ben die er op gereden heeft (nu wel).
En tis juist omgekeerd, ik hoef eigenlijk zowat niks te vragen en ze komt al aan de teugel (alleen dan nog niet de goede houding zie ik nu).
Maar ik zal jullie tips uitproberen!
Vandaag haalt weinig uit want er ligt een dikke pak sneeuw! Maar misschien morgen!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:21

Prachtig stukje venetia, legt heel goed uit dat oprichting niet door het hoofd 'omhooghouden' bekomen wordt zoals je veel ziet. Maar dat de schoft omhoogkomt en de rug zich bolt omdat de achterbenen ondertreden. Dat zou nog eens intressant zijn om foto's te hebben die een paard tonen vanuit de schoft en niet in oprichting.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:35

Als je de benen meer onder de massa laat brengen en het paard laat zitten (de gewrichten in de achterhand buigen meer) en de rugspieren versterkt door het rijden van overgangen en tempo wisselingen dan is het nog maar de vraag of er sprake is van "verzameling". Het is geen garantie dat je goed bezig bent. Als je een paard verzameld gaat, dan is dat herkenbaar aan een aantal belangrijke kriteria. Als je deze kriteria als uiterlijke vorm die zichtbaar is als trainingdoel gebruikt en dit bereikt, wil dit allerminst zeggen dat het paard goed "verzameld" gaat. En dat is wat we steeds vaker zien.

Je zou het met elkaar eens moeten zijn over wat verzameling in werkelijkheid is. Het werkelijke begrip verzameling is niet omstreden en staat vast. Het woord verzameling wordt in lessen te pas en te onpas gebruikt. Je zou voor jezelf kunnen bepalen welke lichaamsdelen het paardenlijf daarvoor nodig heeft en wat het paard moet doen met zijn lijf om dit te bereiken. Als je dit weet, weet je ook welke oefeningen rijtechnisch tot het gewenste doel leiden. Het kost lange tijd van systematisch trainen om een paard vanuit de juiste plek van zijn lijf tot oprichting te brengen. Je zou je ook kunnen afvragen wat het resultaat van de oprichting moet zijn, waar het rijtechnisch en voor het paard toe leidt. Je kan dit heel eenvoudig met een aantal oefeningen rijtechnisch aantonen en demonstreren als je het goed getraind hebt.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 27-12-05 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:48

Tja k vind t moeilijk te beschrijven wat verzameling precies... Het is een gevoel, je wordt gedragen en je paard is onvoorwaardelijk aan de hulpen en blijft ontspannen, voorwaarts en opwaarts met een soort van bolle maar wel elastische rug lopen. Hij reageert op iedere subtiele hulp en je behoudt een lichte aanleuning. Je paard zoekt je hand op zonder te zwaar of te licht te worden in de hand. Hij is veerkrachtig door heel zn lijf en dus ook in zn gangen en iedere pas kun je voelen en controleren/wijzigen. Echt een geweldig gevoel
Sorry, beter weet ik het niet te omschrijven, voor mij is t gewoon een gevoel en een gevoel is moeilijk te beschrijven

En ja dat plaatje kun je ook bereiken zonder verzameling, maar een goede ruiter voelt wanneer het verzameling is en wanneer niet denk k.
Wat vinden jullie, wat is en hoe voelt verzameling dan?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:22

Kzal mn eigen plaatje der eens ff neerzette om te discussieren (Hou aub wel ff in je achterhoofd dat k sinds die foto's heel wat bijgeleerd heb ) Dit is zo'n typisch geval van wel aardig volgens het plaatje, maar absoluut niet verzameld:
Afbeelding
Je kunt zien dat hij dus wel buigt bij die LS joint, zn binnenachterbeen ver onder de massa brengt, zn buitenachterbeen ook vrij goed onder de massa heeft en redelijk opwaarts gaat.
Maar toch was er niet dat gevoel van verzameling. Ten eerste was k boos op hem omdat hij niet helemaal meewerkte, er is dus spanning en hij liep niet door zn rug. Daarbij zit ik veel te moeilijk te doen, op een verzameld paard gaat alles 'vanzelf' als het ware... Verder is er geen sprake van aan de teugel, gezien k mn armen in een hoek op de teugel heb staan, dus de teugels zijn niet als verlengde van mn arm. Ik dwing mn paard omlaag ipv dat hij mn hand opzoekt. Ik zit ook nog voorover en breng daardoor zn zwaartepunt verder naar voren ipv naar achteren. Ook hij brengt zijn gewicht niet naar achteren, draagt niet met zn achterhand, hoewel het er volgens de criteria die we eerder genoemd hebben, wel zo uitziet. Ik zie ook nog dat hij vrij veel steunt op zn linkervoorbeen ipv op zn achterbenen. Dus achterbenen wel onder de massa, maar niet dragend.
Maargoed, dat is in hoeverre ik het zie... voel je vrij om kritiek te leveren op t plaatje en op mn tekst om tot een begrip van verzameling te komen! En ja echte verzameling zie je ook alleen in beweging, daar ben k me ook van bewust, maar vind dit wel een typische foto van: wel volgens de bovengenoemde criteria, maar niet verzameld.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:48

Het verschil zit 'm ook in het feit dat een achterbeen van stuwend naar dragend gaat. Normaal gesproken stuuwt een paard vooral, en draagt weinig. Door overgangen en een paard zo steeds meer gesloten te krijgen (tussen hand en been, dmv de zit) gaat het paard steeds meer dragen. (dat is ook wat ontbreekt aan bovenstaande foto). En dan ontstaat de besproken oprichting.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:50

en als het achterbeen gaat dragen krijgt de voorhand de vrijheid om omhoog te gaan; als de achterbenen blijven stuwen niet, en komt de voorhand op de diepte.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:04

Woodstock schreef:
Tja k vind t moeilijk te beschrijven wat verzameling precies... Het is een gevoel, je wordt gedragen en je paard is onvoorwaardelijk aan de hulpen en blijft ontspannen, voorwaarts en opwaarts met een soort van bolle maar wel elastische rug lopen. Hij reageert op iedere subtiele hulp en je behoudt een lichte aanleuning. Je paard zoekt je hand op zonder te zwaar of te licht te worden in de hand. Hij is veerkrachtig door heel zn lijf en dus ook in zn gangen en iedere pas kun je voelen en controleren/wijzigen. Echt een geweldig gevoel
Sorry, beter weet ik het niet te omschrijven, voor mij is t gewoon een gevoel en een gevoel is moeilijk te beschrijven

En ja dat plaatje kun je ook bereiken zonder verzameling, maar een goede ruiter voelt wanneer het verzameling is en wanneer niet denk k.
Wat vinden jullie, wat is en hoe voelt verzameling dan?

Bedenk me net dat dat wat ik heb proberen te beschrijven het 'Skala der Ausbildung' is. Dus Takt, Losgelassenheit, Anlehnung, Schwung, Geraderichten en dan Versammlung.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 14:36

oke!!
echt bedankt allemaal!
Ik snap nu veel beter hoe het in de vergelijking met de praktijk in elkaar steekt!

Jou foto woodstock vind ik wel een fijn voorbeeld. Ik ben je commentaar gaan vergelijken met de foto en ik zie het er wel in terug!
heb je ook een foto van hoe dat paard nu loopt? Een vergelijking?

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:46

Ben het met de rest eens,