steigeren... hoe afstraffen/corrigeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

steigeren... hoe afstraffen/corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 22:30

niet heel hoog, maar ze ging duidelijk met 2 voeten van de grond en gooide d'r kop in de lucht..
ik was even zonder zadel en met halster aan het stappen, zette d'r stil... liet de touwen vieren, en dreef aan, en toen kwam ze omhoog
ik heb d'r een schopje mee gegeven, en een tikje op d'r hals

is dit een goede manier van afstraffen, of kun je dit gedrag beter negeren of corrigeren..
Laatst bijgewerkt door Lielle op 30-12-05 23:30, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Verplaatst en tag toegevoegd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:57

Volgens mij hoort dit hier niet, maar ben er niet zeker van

lonneke2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:18

je moet je paard duidelijk laten weten dat hij niet mag steigeren, zou in het vervolg wel op de kont tikken omdat dat meer voorwaarts betekend dan op de hals. ik denk dat je goed gehandelt hebt!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 01:01

ik zou het negeren, zelfs negatieve aandacht is aandacht. als het paard geen reactie krijgt op het steigeren weet ze dat het dus geen zin heeft, omdat je niet onder de indruk bent. als je haar afstraft kan het ook erger worden omdat ze angstig wordt. ze is tenslotte een tijdje niet gereden...

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 01:03

Ik geef altijd even een brul, maar Verona reageert heel goed op stem...

Verder heb jij goed gereageerd hoor: namelijk voorwaarts oplossen!

Bluem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:07

merrieveulen schreef:
ik zou het negeren, zelfs negatieve aandacht is aandacht. als het paard geen reactie krijgt op het steigeren weet ze dat het dus geen zin heeft, omdat je niet onder de indruk bent. als je haar afstraft kan het ook erger worden omdat ze angstig wordt. ze is tenslotte een tijdje niet gereden...

Volgens mij wordt het net erger wanneer je niet reageerd en haar maar haar gang laat doen . Dan denkt ze hooguit dat ze dit meermaals kan proberen en hoger ook. Idd voorwaarts drijven en wanneer ze echt hoog steigert, dreigt achterover te slaan zelfs, zeker niet aan teugels gaan hangen of achterover, eerder die nek proberen omlaag te krijgen zodat ze haar evenwicht niet verliest.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:33

ja.. ik heb gehoord dat je met een ei op het hoofd van het paard moet 'doen' en dan denken ze dat ze gaan bloeden ofzo (najah hebt het ook maar gehoord hoor dus weet het niet zeker)

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:39

HAHAHA nou als ik met een ei moet opstappen (en als je er dan ook nog eentje hebt die steigert met opstappen) dan is die al kapot voor dat ik zit, laat staan dat ik hem heel houdt als ik ermee ga rijden

Tja consequent zijn, als hij steigert; hand voor en voorwaarts oplossen.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:39

ja daarom dat snapte ik dus ook al niet

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:40

Nu staat het topic ineens bij UZ? En staat er VD voor de titel?
Maar goed, zo te lezen heb jij het hem zelf niet aangeleerd toch....

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:40

wan schreef:
ja daarom dat snapte ik dus ook al niet

Haha er zijn wel vaker mensen met "briljante" ideeën

Elskevree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:43

Als ze het nooit eerder heeft gedaan, zou ik het negeren. Ik denk dat er een kans is dat je het erger maakt door er op te reageren. Als dit niet eenmalig was dan zou ik er iemand bijhalen die inzicht heeft in paardengedrag en die je kan helpen een oplossing te zoeken. Dat kan niet hier over bokt omdat ieder paard een andere reactie heeft op een correctie.

OomaaikeoO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:46

Ik heb t ook wel s gehoord van een ei op hun hoofd kapot maken..
mja het is inderdaad erg lastig om hem heel te houden met rijden o.i.d.
misschien dat t wel helpt, maar proberen is wel lastig

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 18:50

ik ga dus echt niet op haar hoofd slaan!!! dat komt er bij mij niet bij, en al helemaal niet met een ei
ze deed het voor het eerst... mischien had ze d'r dag niet, maar aangezien ze nog jong is, ze is 8 en niet meer als ingereden (ze kan niet galloperen met mij erop, dan gaat ze weer onderuit) draven heeft ze nu redelijk evenwich voor..
dus hoog steigeren bij chevy.. dat geloof ik niet
maar oke, t was eenmalig, volgens mij had ze gewoon d'r dag niet
vandaag stond ze lekker te slapen met poetsen, kreeg d'r amper wakker toen ik hoefjes wou uitkrabben, en in het land was ze heel braaf, en steigerde ze niet, dus zal eenmalig geweest zijn

toch bedankt voor de tips

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:57

Als je een ei idd met steigeren stuk slaat op het hoofd dan 'denkt' het paard dat het in een lage omgeving is, dus als hij steigert dan stoot hij zijn hoofd aan het plafond, zo denkt dat paard dat dan..

heb ik gehoord hoor

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 23:10

ik vind dat niet eerlijk tegenover je paard wat voor het eerst steigerd...
vind ik gewoon banketstaaf, kijk als hij het expres doet.. + je moet het ook weer schoonmaken, en dat met dit koude weer, bij een paard wat zich amper warm kan houden omdat ze te mager is, no way dan gebruik ik liever een hand voor op d'r hoofd
chef had d'r dag denk ik niet, vandaag helemaal steigeren en spelen met ariba enzo.. dus zal wel goed komen

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 11:53

ik heb juist altijd gehoord dat wanneer een paard stijgert expres in ieder geval, dat je juist geen tik op zn kont moet geven. aangezien het paard dan met zn achterhand een stap (/sprong) vooruit kan zette en dus achterover kan slaan (met jou er dus onder of naast).
en dat wanneer een paard stijgerd je een zacht tikje tussen de oren kan geven, dan denkt het paard dat hij zn hoofd stoot en zal het niet meer doen.

noujah dit is wat ik gehoord heb

één keertje zelf gehad, dat mn paardje 'stijgerde' (met dr voorbeentjes van de grond hupste), maar weet zeker dat dit onmacht was. ze was heel erg opgefokt door een drukke weg, maar mocht absoluut niet vooruit (auto's etc), dus hield haar in. maar ze wist volgens mij niet wat ze met zichzelf aan moest en ging 1xtje omhoog. gelijk een brul gegeve, en daarna nooit meer gedaan.

OomaaikeoO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 23:46

Ow ja, dat had ik er niet uit begrepen dat het voor de eerste keer was. sorry
Dan zou k me er niet zo druk om maken, het kan inderdaad zijn dat ze dr dag niet had.
Dan is t ook niet echt logisch om op zon moment een ei bij je te hebben he
Maar als ze er een "gewoonte" van maakt zou ik t zeker niet negeren!!

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 19:27

HUH!!
Waarom?? staat dit bij VD?? dat steigeren was ABSOLUUT niet als VD-en bedoelt...
vandaag flikte ze het me weer....2 benen de lucht in... word er niet goed van... ik zat er niet eens op!!!
hoe straf je dit af, heb d'r een klap(met het touw) op d'r hals gegeven toen ze omhoog kwam, ze ging wel weer gelijk naar beneden...
daarna maar op stal gezet (ze moest toch naar binnen)

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:29

terug naar RT en tag verwijderd

Jolliegirl

Re: steigeren... hoe afstraffen/corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 23:38

dankjewel

heb inmiddels al advies van de DA en eigenaarese gekregen

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:48

mijn paard gaat ook vaker omhoog als hij niet wil werken (dacht ik ) achteraf gezien bleek het zadel niet in orde te zijn het moest worden opgevuld en de boom lag op de schoft, Ik heb echter het steigeren niet afgestraft maar heb hem beloont als hij voorwaarts ging als je gaat afstraffen word het volgens mij erger. veel succes want dit is geen fijn gevoel als je op een steigerend paard zit of ervoor staat

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 01:30

Weet je zeker dat ze steigerde?

Als ik mijn paardje uitstap en we zijn zeg maar aan het lummelen en opeens geef ik met een lange teugel een voorwaartse hulp maakt ze ook weleens een huppel aan de voorkant.
Normaal als je aan het rijden bent komt die beweging van achter, de huppel aan de voorkant wordt dan ook niet op prijs gesteld.

Je geeft een hulp naar voren, waar zij wel meteen op wil reageren maar haar achterhand staat zeg maar al uitgeschakeld, dus de voorkant gaat eerst naar voren waardoor ze even een stukje van de grond afkomt en daarna verder loopt.

Als het echt steigeren was zou ik het de eerste keer negeren, of even nee zeggen, maar verder geen big deal van maken.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 01:58

als mijn paarden steigeren geef ik altijd been om ze weer voorwaarts te krijgen. Een van de pony's steigert heel veel, mankeert niks als je haar een weekje rijd en goed aanpakt loopt ze normaal. Als zij steigert geef ik dus been, en heel soms een tik op d'r kont.
Wat misschien ook kan helpen is een tik met de zweep tussen de oren. Klinkt wel hard maar bij m'n andere pony werkt het wel.

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 02:00

Bramblerose schreef:
Ik geef altijd even een brul, maar Verona reageert heel goed op stem...

Verder heb jij goed gereageerd hoor: namelijk voorwaarts oplossen!

Doe ik ook
Ik rijd verouschka best veel op stem, dus ook als ze gaat klieren