onrustige hoofdhouding...welk bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xcynthiax

onrustige hoofdhouding...welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 17:18

ik heb gehoord dat ik met een rubber bit moet gaan rijden, omdat mijn paard een erg onrustige hoofdhouding heeft. heeft iemand hier misschien ervaring mee en wat zouden jullie doen?

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:25

hoi, Ik reed ook altijd met rubber bit, en dat helpt supergoed, moet je wel 1 die gebroken is, waar dus een rubber laag omheen zit, die werkt nog zachter in. Bij mij hielp het heel goed!
Groetjes en succes!

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:26

hoi, Ik reed ook altijd met rubber bit, en dat helpt supergoed, moet je wel 1 die gebroken is, waar dus een rubber laag omheen zit, die werkt nog zachter in. Bij mij hielp het heel goed! Of je paard een keer naar de fisio doen, het kan ook aan de rug liggen, of aan het zadel, of aan je zit dat je te zwaar zit. Er kan zoveel.

Groetjes en succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:26

Ik zou eerst willen weten WAAROM ze zo'n onrustige hoofdhouding heeft. Als ze dat heeft omdat de kiezen vol haken zitten, zal een rubberen bit je bijvoorbeeld ook niet helpen.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:27

hoi, Ik reed ook altijd met rubber bit, en dat helpt supergoed, moet je wel 1 die gebroken is, waar dus een rubber laag omheen zit, die werkt nog zachter in. Bij mij hielp het heel goed! Of je paard een keer naar de fisio doen, het kan ook aan de rug liggen, of aan het zadel, of aan je zit dat je te zwaar zit. Er kan zoveel.

Groetjes en succes!

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:30

Mijn 5 jarige merrie was vorige week alleen maar aan het schudden met haar hoofd en niet naar voren te rijden.
Afgelopen maandag is de veearts geweest om haar gebit te controleren (is eind juni ook gedaan) en er zaten haken op haar kiezen.
De haken zijn netjes weggehaald en gisteren liep ze super aan de longeerlijn (hoofdstel in + bijzet).

Dus misschien ligt het wel niet aan het bit maar heeft ze haken of rugpijn.

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:33

Ikzelf denk niet dat de oplossingen een ander bit is.

Wat ik denk is dat je paard zijn of haar rug niet loslaat en dus elke keer als het paard zijn achterbeen naar voren plaatst, jij dat dus terugvoelt in je hand.

Mijn paard had ook een hele onrustige hoofd/hals houding (knikken). Nu ik het paard goed over haar rug kan rijden en het paard door veel training sterker is, is ze heel constant in haar hoofd / hals houding en is het knikken dus over. Alleen als ik net begin met rijden en zeker nu het wat kouder is heeft ze dit nog wel eens, maar als ze wat opgewarmd is loopt ze heel stabiel.

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:59

Voordat je een ander bit gaat gebruiken moet je eerst kijken of je het rijtechnisch op kan lossen. Misschien dat een zwaarder bit dan nog wel beter is dan een rubber bit, mocht je wel een ander bit willen gerbuiken. Maar ga eerst bij jezelf na of jij niet iets doet waar het paard onrustig van wordt of sluit eerst uit dat je paard nergens last van heeft, metaal, rug, oid...

OemmiejO

Re: onrustige hoofdhouding...welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:26

Ja, ik reed een paardje, wat ook een onrustig hoofd heeft ook met een rubberen bitje.. Wat bleek? Het zadel was niet goed
Dus check even je zadel, voordat jou hetzelfde overkomt

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:51

Sonja schreef:
Ik zou eerst willen weten WAAROM ze zo'n onrustige hoofdhouding heeft. Als ze dat heeft omdat de kiezen vol haken zitten, zal een rubberen bit je bijvoorbeeld ook niet helpen.

Juist! niet meteen een ander bit erin omdat ze niet loopt zoals jij zou willen. Misschien heb je je handen wel niet stil, ligt het zadel niet goed, heeft ze een tandprobleem, enz.....

xcynthiax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 18:53

deze dingen heb ik al laten controleren, ze is helemaal klinisch onderzocht en alles was goed. ik heb ook pas een nieuw zadel op maat laten maken en daar ligt het ook niet aan. ook hebben we ook de tandarts laten komen en er was niks mis met d'r gebit..

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:00

Weet wel dat een rubber bit wat nat is van het speeksel niet meer zo zacht is voor de paardenmond
Ook die van ons heeft een onrustige hoofdhouding, en ook die gebruikt zijn rug nog niet optimaal. Eerst maar eens proberen over de rug te rijden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:35

xcynthiax schreef:
deze dingen heb ik al laten controleren, ze is helemaal klinisch onderzocht en alles was goed. ik heb ook pas een nieuw zadel op maat laten maken en daar ligt het ook niet aan. ook hebben we ook de tandarts laten komen en er was niks mis met d'r gebit..

dan gaan uitsluiten of het niet een rijtechnisch probleem is van jouw kant.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:45

een ander bit kan weleens de oplossing zijn
Mijn bijrijpaard gevoelig in zijn mond had een redelijk dun bitje.
ik merkte dat toen ik op hem ging rijden dat hij zn hoofd kantelde en schudde.

Me instructeur raade een ander bitje aan dikker dan deze.
Nu hebben we er een dikkere in zitten als ik me niet vergis een bustrens.
Hij schud niet meer met zijn hoofd...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:46

geen ander bit, maar een rustigere handhouding

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 01:06

KiWiKo schreef:

In mijn geval was het zo dat we er een ander bit in heb gedaan omdat de eigenaar onervaren was bij haar ging hij zelfs huppelen.

zelf ben ik niet hard in me handen(dit heb ik niet vanmezelf )

Maar dit paardje reageert al bij de lichtste druk die je al teveel geeft en hoe meer je geef hoe onrustiger hij wordt.(vat je hem)
hij is zeer gevoelig.

Ik ben ook nog aan het leren dus voor dit paard is een dun bitje geen uitkomst

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:44

Ik had voor mijn paard een te scherp bit.. heb nu een dubbel gebroken water trens van k&k ! Geweldig ! Is echt een aanrader voor gevoelige paarden !!!!!!!!!
Dus ik zou het eerst eens proberen met een ander bit... proberen kan altijd..
Doet je paard het ook als je een wat langere (ontspannen) teugel hebt?
En verder kan het natuurlijk ook iets rijtechnisch zijn... Hoe onrustiger ik in mijn hand wordt hoe meer mijn paard met zijn hoofd gaat schudden en gaat trekken... Dus probeer hem goed voorwaarts te houden met veel impuls en hou licht teugel contact..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:23

xcynthiax schreef:

Wat zegt je instructeur ervan dan?
Om maar even een voorbeeldje te noemen: misschien zit je wel NET iets achter in de beweging van je paard, waardoor je 'm meer stoort dan je zelf voor mogelijk zou houden.
Of is het inderdaad een handprobleem.
Of geen je ZELF niet op tijd na als het paard nageeft (gebeurt vrij vaak, niet te licht over denken), waardoor je protest krijgt.
Of misschien is je bit te dik voor de mond (kleine mondspleet?)
Of is je paard te droog in de mond waardoor het bit irriteert (appeltje erin voor je gaat rijden)
Etc Etc.

Ik waardeer het oordeel van een GOEDE instructeur in dergelijke gevallen absoluut, als de veearts/fysio me niet kan helpen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:25

mijn paard kan ook erg onrustig zijn met d'r hoofd. Heb in het begin met een gewone bustrens gereden, daarna met een dubbelgebroken africhtingstrens, daarna met een robartbitje, en nu rijd ik weer met een bustrens en daar blijf ik ook mee rijden. Heb de tandarts vorig jaar laten kijken, ze geeft na een tijdje wel na maar merk wel dat ze af en toe t bit grijpt. In het begin kan ze heel erg gaan schudden met t hoofd als ik contact maak met de mond. Negeer ik meestal gewoon en rijd goed voorwaarts daarna houd ze op. M'n instructrice zei dat als een paard erg met het hoofd schud je goed voorwaarts moet rijden, en dat werkt wel bij m'n paard.

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 01:01

Hoi, even voor de duidelijkheid.
Dat rubber bit ( ongebroken ) heb ik genomen omdat mijn paard allergie heeft voor rvs ( en nog een aantal dingen ), nu ik met rubberbit rijd ben ik van mijn heashaker probleem af.
Als ik het goed begreep was bij jou alles wat fout kan zijn verder uitgesloten ( rug, zadel, tanden, rijtechnisch ).
Omdat je hem verder wilde laten onderzoeken adviseerde ik om dit bit te uit te proberen voor die 8 euro, want misschien heeft jou headshaker ook wel een allergie. Het is trouwens ook een tip wat eens in het bit stond, om bij een headshaker eens een ander bit te gebruiken. Mijn ervaring is dat ik een hoop geld uit gegeven heb, en dat ik te horen kreeg dat het rijtechnisch zou zijn e.d en dat ik jaren heb lopen tobben, terwijl ik nu met een rubber bit en masker en allergie druppels klaar ben. Dit totale plaatje heeft me misschien 50 euro gekost en het probleem is opgelost, dit had dus veel eerder gekund.
Ik gaf je mijn ervaring en tip om het eens te proberen, want misschien helpt het en ben je met 8 euro klaar.
Ik heb dus niet gezegd dat het moet omdat hij een onrustig hoofdhouding heeft maar naar aanleiding van jou pb over je headshaker. Tussen die twee zit ook nog een verschil hoor .
Zoals het er nu staat lijkt het of je hem rijtechnisch niet helemaal lekker aan het lopen heb en je dat wil oplossen met een ander bit. Misschien moet je iets duidelijker zijn met je verhaal

Groetjes Pharlap.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:10

KiWiKo schreef:

Inderdaad dit is vaak voorkomend probleem. Goed van achteren naar voren rijden en paard de aanleuning op laten zoeken in een rustige hand.

xcynthiax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 19:03

waarom denken jullie dan meteen dat het rijtechnisch is

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:33

Ik zou kijken of de oorzaak niet bij jouw houding of aan het gebit van het paard ligt, dit zijn namelijk meestal de oorzaken want een pony schudt niet voor niets met zijn hoofd Ik heb zelf niet echt ervaringen met rubber bitjes, maar er wordt wel vaak gezegd dat het een irriterende werking op het tandvlees heeft omdat het zeg maar "schuurt"

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:55

Obsessed schreef:
Ik zou kijken of de oorzaak niet bij jouw houding of aan het gebit van het paard ligt, dit zijn namelijk meestal de oorzaken want een pony schudt niet voor niets met zijn hoofd Ik heb zelf niet echt ervaringen met rubber bitjes, maar er wordt wel vaak gezegd dat het een irriterende werking op het tandvlees heeft omdat het zeg maar "schuurt"

Als je het nat maakt en even iets lekkers in zijn mond doet is er niks aan de hand hoor.

Groetjes Pharlap.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:15

xcynthiax schreef:
waarom denken jullie dan meteen dat het rijtechnisch is

Omdat dat negen van de tien keer zo is!

Kijk eens of het helpt als je hem wat nageeflijker, en lager in de hals rijdt, en wat meer voorwaarts.