Hoe blijft ze rustig draven op buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Hoe blijft ze rustig draven op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 16:06

Hai!
Ik rijd samen met een vriendin op een halfarabier en moet eigenlijk altijd naar buiten, omdat we geen bak hebben. We rijden 1 x in de week in de bak, maar vaker kan niet.
Zoals velen van jullie ook wel hebben, is Eka nu een stuk frisser. Dat uit zich in sneller schrikken, overdreven reageren en lekker voorwaarts zijn. Dat laatste is de laatste tijd alleen een beetje té.
Mevrouw heeft vorige winter (toen was ze helemaal niet te harden) ontdekt dat ze heel goed kan uitstrekken en daarmee heel hard kan draven. Eerst moest ze dan echt eerst flink op tempo voordat ze gaat strekken, maar nu kan ze het ook vanuit een rustig drafje. Dan gaat er ineens een knopje ofzo om en vielegn we ineens weg. Op stem reageert ze dan niet meer (anders is dat juist altijd de beste rem bij haar) en trekken helpt nie; dan gooit ze dr hoofd in de lucht en weg is het effect. Na een tijdje krijgen we dr weg terug, maar ik vind het echt niet leuk meer en ook gevaarlijk worden, want ze doet het overal!

Hebben jullie tips over hoe we het zouden kunnen oplossen?

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:13

ik herken dit.mijn paard is momenteel ook erg fris..laat het maar gauw voor jaar worden haha

miilou_

Re: Hoe blijft ze rustig draven op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:20

het paardje dat bij mijn verzorgpaardje staat wil soms ook alleen maar rennen!!
bij haar is de beste rem de teugels losgooien, dan staat ze stil, dit klinkt heel raar maar ze luistert ook beter naar een halster met twee touwen dan naar een bit in haar mond!
als ze geen druk in haar mond voelt wil zij ook niet harder (geen tegendruk geven).
ik weet niet of dat nut heeft bij jou paardje maar bij haar zeker wel!

groetjes milou

miilou_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:21

maar ik denk dat het nij jou aan het seizoen ligt

summerfeel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:23

mijn verzorgpony ( ook een arabier) doet dat ook. en niet om dat het najaar is. bij ons helpt het om veel te varieren in de stukken waar je gaat draven. dus vooral niet telkens op het zelfde stuk.
ook veel overgangen helpt ook. aandraven en dan voor ze harder gaat weer terug naar stap. dus geen lange stukken draven....
succes ermee..

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:55

goed diep terug zitten en steeds even terug nemen en weer los en zo doorgaan.. Daarbij toch je stem gebruiken..

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:01

misschien zit je zelf te gespannen?
zo van: ow, dadelijk gaat ze weer rennen...
heb ik ook gehad.. (ik heb er eentje met 25% arabier)
nu kan ik met lang teugeltje door de straten draven
rustig en langzaam zitten, vooral neit gaan knijpen...
ophouding maken, zet dr desnoods op een volte... niet gaan trekken...

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:07

Probeer haar voor het rijden even buiten te zetten, als het kan tenminsten.
Wat ook nog wel eens helpt is in een iets rustig tempo te gaan lichtrijden. Dus niet mee gaan in het snellere tempo, maar net iets achter blijven.
Een volte maken is natuurlijk een goede oplossing, maar is niet altijd te realiseren op een buitenrit.

Whild

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:46

Mijn verzorgpaard heeft dit ook een tijd gehad.
Ik durfde niet meer te galloperen omdat ik haar niet op tijd terug kreeg en we meerdere malen bijna de weg op vlogen, of er nou een fietser aan kwam of niet.
Toen hebben we een tijd lang op een heel laag pitje gereden
Tot ik een tip kreeg van iemand om goed bezig te gaan met overgangen. Vaker halt houden, stap, draf halt etc.
Normaal was de buitenrit aan 1 stuk door vooruit, sinds we meer overgangen rijden, heb ik het idee dat ik meer controle heb.
Galloperen kan nu weer gewoon, ze peert 'em af en toe nog wel, {overigens ook in draf; dat is haar favoriete gang}, maar die overgangen hebben iig heel goed geholpen

Succes, ik weet hoe het is, het is geen pretje, maar het kan verholpen worden

Jaan81

Re: Hoe blijft ze rustig draven op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 12:25

Dank voor de reacties!
Het laatste half jaar rijden we sowieso al veel meer overgangen e.d. Om haar bij de les te houden en flink te laten werken. Dat helpt ook echt, alleen het is nu gewoon heel raar, want dat kan je op de heen weg doen (zelfs een galopje kan ze dan heerlijk rustig doen, met een los teugeltje), maar op de terugweg kent ze maar 1 gang in draf en dat is HARD!
Of ik zelf gespannen zit.....Volgens mij niet. Daar let ik juist extra op, omdat ik dat in het begin wel deed. Toen was ik bang om te vallen ofzo, maar ze heeft een keer een kwartier lang alleen maar lopen bokken en racen en de gekste sprongen gemaakt, maar toen viel ik ook niet en sindsdien weet ik gewoon dat haar uit kan zitten, dus zit ik een stuk relaxter.
Maar nogmaals dank! Zodra ik weer kan rijden (zit nu met een gekneusde voet; ben vorige weer met dr onderuit gegaan....) ga ik het nog een proberen. Maar aan voltes begin ik niet! In het bos is daar geen ruimte voor en op de weg doe ik dat niet, zeker niet in draf (straks liggen we wéér om...!)

Groetjes!

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:02

Ik ken dit wel.. Dat onder je weg lopen!
Direct als ze te hard gaat, een ophouding geven. Als ze daar niet op reageert, terug in stap.
Na een poosje weer aandraven, en als ze dan weer te hard gaat, hetzelfde verhaaltje weer.
Het kan even duren, maar als ze zich uiteindelijk overgeeft, heb je er wel enorm veel profeit van!
Sucses ermee!

Martinedd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:41

Heel veel geduld met het verhaal van Mietje.
Mijn eigen paard(kwpn) doet precies hetzelfde en ik ben er nu al 2 jaar mee bezig om haar rustig te krijgen op buitenritten.
Ik begin nu pas wat resultaat te zien, behalve in deze tijd van het jaar. Heel raar...
Veel succes ermee in ieder geval!

XxX Martine