Diep rijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sammie_44

Diep rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 11:53

heejj,,
Telkens als er een topic is waarbij iemand diep en rond op zijn paard rijdt komen er weer mensen: hij loopt te diep, zonder reden waarom ze dat vinden. Nu vraag ik me af wat vinden jullie zo slecht aan diep rijden?? Ik wil graag een krachtige uitleg daarvoor hebben.
Greetz

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:22

Wanneer een paard te diep loopt, is dat vrijwel altijd omdat de achterhand er niet voldoende onder zit. De achterhand is de motor, als die niet aan de gang is, is het verdere rijden zinloos.
Het is natuurlijk als amateurruiter ook mogelijk om een paard lager te laten lopen waarbij je wel de achterhand aan de gang houdt (bijv. halsstrekken), maar ik neem aan dat het om foto's gaat waarbij het paard in de krul is getrokken of het paard niet genoeg voorwaarts wordt gereden zodat het de hand niet opzoekt.
Het LDR-rijden van Anky en consorten daar moeten wij ons als amateurruiters maar niet mee bezig houden, hebben we het gevoel en de ervaring toch niet voor.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:37

Precies,bij te diep lopen loopt het paard , meestal op de foto's op de voorhand,zonder de achterhand erbij.Dat zorgt voor veel slijtage van de voorbenen,en als t paard ook nog eens scheef loopt van 1 voorbeen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:10

VMR -> RT

quito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:31

Let op, eerst voorwaarts aan het been en ligt kontakt met je teugel zodat je paard je hand op gaat zoeken. Dan kun je met een laag ingesteld paard vele oefeningen doen. Als dat allemaal redelijk gaat kun je voorzichtig om wat oprichting vragen. Diep alleen is dus niet voldoende. Voorwaarts en oefeningen waaronder natuurlijk de tempowisselingen. Succes

renesJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:46

Heb hier verder niet veel aan toe te voegen!

Jimbo

Re: Diep rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:48

Zolang diep rijden goed gedaan wordt met een actieve achterhand is er niets mis toch?

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 10:58

Nee, dat vind ik ook Maar heel vaak als er iemand rijdt of longeert met een paard dat diep rijdt maar toch wel erg actief komen er weer van die mensen dat het paard te diep loopt zonder enige reden Ik rijd mijn paard ook diep bij het loswerken en loopt veel beter zo dan anders.

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:00

Bij het loswerken rijd ik ook altijd diep, maar daarna niet meer. Met het loswerken is vaak alleen de achterhand nog niet onder de massa. Met longeren lopen ze ook snel diep, maar wel actief. Al wil dat niet zoveel zeggen over de achterhand; diep rijden is niet alleen voorwaarts en actief rijden, het is gewoon de achterhand onder je paard plaatsen en dus het gewicht meer op zijn achterbenen dan zijn voorbenen dan meestal bij bijvoorbeeld manege paarden gebeurt. Op manegepaarden is dit overigens niet makkelijk, de achterhand eronder, want er zijn veel meer slechte dan goede ruiters en de paarden lopen heel weinig met de achterhand onder de massa... Jammer is dat altijd.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:24

ik rij mijn paard ook LDR.. Maar niet te diep dit past niet bij zijn bouw.. Dus voor mij zou gelden dat ik er meer mee kapot maak als er goed aan doe als ik hem te diep in stel..

Hij loopt nu lekker rond neus naar voren en zijn hals is mooi rond gebogen. Hierdoor heeft ie ook meer vrijheid van voren en kan ie zijn benen beter verder voren gebruiken en zo dus ook ruimere passen maken..
Sind ik deze methode gebruik kan ik hem goed inbuigen... en hij begint nu echt lekker los door zijn lijf te worden !
dit houdt natuurlijk niet in dat ie nooit meer opgericht hoeft te lopen.. dat wissel ik veel af..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:41

Ik ga met Urielle mee..