lange teugel of korte teugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sliertje

lange teugel of korte teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 11:10

Mijn instructie op de vereniging is van mening dat de teugel kort gehouden moet worden en het been er flink bij...
Ik ga de komende les even vragen wat haar doel hiervan is want het is mij niet duidelijk... (nog maar net aan het lessen bij haar)
Mjn manier van rijden is met langere teugel en meer over de rug.. lang en laag en van daaruit af en toe oprichting vragen. Afgelopen week was ik met een fries op les en ook die moest ik korter pakken terwijl ik haar juist meer naar beneden wil hebben, omhoog heeft ze weinig moeite mee...

Gisteren heb ik in een les meegereden die veel meer op gevoel gericht is en ook wordt er gekeken naar de zit en houding van de ruiter.
Dit ging super en het rijden was heerlijk.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Groetjes!

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:13

ik ben het helemaal met je eens, helaas zijn er veel instructies die bovenin beginnen, en dus bij de fysio eindigen.

probeer haar duidelijk te maken dat haar systeem niet bij jou paard past, en vraag of je op jouw manier mag rijden. ik neem aan dat het om clubles gaat? probeer dan gewoon ook van haar wat dingen op et steken. een clubinstructie heb je helaas vaak niet voor het kiezen als ruiter zijnde.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:14

ik ben ook van mening dat je een paard vanuit een lange en lage, voorwaarts-neerwaarts positie verder kan training, en door kan training naar de oprichting. Maar juist dat lange en lage zorgt ervoor dat het rug gebruik beter wordt.

Als een paard direct in de oprichting gereden word zonder laag en lang over de rug gereden kan worden is de kans groot dat je narigheden als rug weg drukken en achter de teugel lopen krijgt.

Daarnaast klinkt het als een groffe aan pak, teugels kort en been er in, hiervan krijg je alleen maar protest naar mijn idee.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:27

Ik zou toch eens kijkennof je echt wel bij die instructrice wil blijven rijden. Als ik het zo lees, moet het geen fijn beeld zijn....

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:10

Mijn mening is ook: Eerst paard fijn aan de hulpen, paard over de rug, naar de hand toe, lang en laag. Als je paard daar naartoe gaat, dan pas gaan rijden voor oprichting. Je moet natuurlijk niet met waslijnen gaan rijden, maar ik vind het heel belangrijk dat mijn paard mijn hand opzoekt en ik niet als ruiter de mond van het paard.

Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden zeggen ze en ik zou gaan voor de optie op gevoel rijden en eerst een goede basis rijden met je paard voor je naar de oprichting gaat.

Als ik jou bericht zo lees, geeft jou gevoel ook aan dat je dus liever vanuit de ontspanning rijdt, dus zou ik ook even de voor en tegens tegen elkaar wegstrepen en dus kijken of je inderdaad nog wel les wilt hebben van deze instructie.

Succes in ieder geval.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:42

Ik vind dat het afhankelijk is van je paard. Ik rij tegengesteld aan hoe het paard graag van nature wil lopen.

Ik rij een paard dat graag opgericht loopt en als hij zich aan de aanleuning onttrekt gaat dat ook door tegen de hand te komen. Dat paard rij ik helemaal richting halsstrekken momenteel, hij moet leren lager te kunnen lopen en de rug los te laten. Dat vind hij gruwelijk moeilijk en als hij dat heeft geleerd zijn we al een heel stuk verder.
Een ander paard dat ik rij doet precies het tegenovergestelde: loopt graag lang en laag, probeert zich te onttrekken door op de hand te gaan hangen en traag in het achterbeen te worden. Die probeer ik dus met meer impuls en op eigen benen te laten lopen, niks aan te bieden om op te hangen en die moet van mij meer opgericht lopen. Dat is zijn moeilijke punt dat overwonnen moet worden voor we verder kunnen.

Ik vind het dus moeilijk om te zeggen of de instructrice wel of geen gelijk heeft, zonder het paard te hebben zien lopen.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:45

Ligt er maar net aan wat je instructrice wil bereiken.

Als jij met een slap teugeltje een beetje rond aan het rijden bent dan zou je van mij ook je teugels op moeten nemen.
Het fijnste is wanneer je je teugels precies zo op maat hebt dat je hulpen (lees:ophoudingen) goed doorkomen, zonder dat je teveel spanning oproept, maar ook niet te lang zodat ze niet goed doorkomen. Immers, als je teugels zo lang zijn dat je paard je hulpen niet voelt, dan heeft het rijden ook weinig zin.

Ik ben altijd op zoek naar verbinding. Aan het been, naar de hand toe. Als je wel activiteit aan je been opzoekt, maar daar niets meer doet aan de voorkant dan zie je ook geen verbetering. Je moet dus altijd contact aan de voorkant hebben. Bij het ene paard wat hoger ingesteld, de ander wat lager.
Pas wanneer je een constante, rustige verbinding hebt (aan het been, in de hand) dan kun je deze lichter en fijner gaan maken,. Het is dus mogelijk dat je paard hier even wat stug is. Maar dat heb ik in eerste instantie liever dan een paard dat teveel 'los-vast' is en dus geen verbinding opzoekt en houdt.
Even puzzelen dus wat je instructrice bedoelt en waar je zelf met je rijden naartoe wilt werken. Succes!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:54

Het belangrijkste is dat je paard in aanleuning loopt. Ik ben nu ook van bovenuit aan het trainen. Een paard hoeft niet laag te lopen om lang te worden!!!! De knik moet niet 30 cm achter de oren zitten maar net achter de oren. Als je laag rijd moet je te alle tijden het neusje eruit kunnen rijden.
Aan twee teugels gelijke aanleuning en licht aan de hulpen. Het is niet zo dat per definietie een paard ontspannen loopt als hij onderin loopt en dat hij gespannen loopt als hij in oprichting loopt. De manier van bovenuit heeft bij mijn paard heel goed gewerkt. Als ik niet op die manier les gekregen had dan had menigeen mijn paard al in de worst laten verdwijnen!!!!
het is paard/persoon en methode afhankelijk.
ik denk dan ook eerder dat je wantrouwen voortkomt uit het niet klikken met de instructrice, door miscommunicatie en door slechte uitleg van haar kant uit.
Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Er zijn massa's paarden die laag lopen wat er ontspannen uit kan zien maar die veel teveel op de voorhand lopen. Dan heb je dus een probleem!!! Als je dat wilt oplossen zul je vlink voorwaarts moeten rijden en van voren tegen moeten houden dat kan alleen met een korte teugel. Ik denk dat dus ook dat jou lesgeefmens jou en je paard meer op de achterhand wil krijgen. jammer dat ze niet gezien heeft dat je het niet begreep!!
Nogmaals voor sommige paarden is van laag naar hoog werken het uitgangspunt. Voor andere is het niet zo.

Reddevil_taz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:31

Het is idd maar net wat je instructrice ermee bedoelt.
Ik reed mijn jonge paard met een losse teugel voorwaards, het liefst stofzuigend over de grond. (geen waslijntje ofzo, maar wel los).

Nu ik les heb, zegt mijn instructrice dat ik korte teugel moet hebben. Zo leert mijn paard de druk, en heeft hij steun aan mijn handen. ik bedoel hiermee dat ik niet zit te trekken ofzo, maar gewoon zeer goede contact.

Dit is bij mijn paard nodig omdat hij jong is en goed aangereden moet worden. Beter een duidelijke hulp dan 100 x een onduidelijke.

Ik moet zeggen dat ik in 1 les, een heel ander paard heb. Ze rijdt nu heel verzameld, goed vw-nw en zelfs beter over d'r rug. Natuurlijk rijd ik haar welleens naar, beneden, maar dan ook een goede contact teugel en neusje eruit.

Ik zou gewoon eerst aan haar vragen waarom ze wilt dat je de teugels zo vastpakt, en uit proberen. Heeft het geen enkele werking of zelfs negatieve werking, dan kun je altijd nog zeggen dat het je niet bevalt.

santos

Re: lange teugel of korte teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 01:31

zoveel instructeurs, zoveel meningen. Door onregelmatige diensten, zwerf ik nogal eens door de lessen heen en heb daardoor regelmatig een andere instructeur/trice.

Het valt me op dat de een dit zegt en de ander dat(kunnen het soms nog aardig onderbouwen ook!). Ik steek overal wel wat van op en wat me het meeste bevalt, dat houdt ik aan. Komt natuurlijk wel eens voor dat er dingen zijn waar ik het niet helemaal mee eens ben,of waar mijn paard het niet zo goed op doet, maar pas me maar aan voor dat lesje.

(heb ook wel eens les waarbij er gevraagd wordt met lange teugel te rijden en paard naar beneden te rijden. Is niets mis mee, ware het niet dat mijn paard daarbij wat onregelmatig loopt i.v.m. zijn atrose, doe ik dus zelf liever niet, maar ja)

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 14:06

ik ga morgenavpnd gewoon eens even vragen wat haar kijk op het rijden is.
Ik rijd zelf wel lang en laag, vooral bij loswerken maar daarbij houd ik wel contact met de mond en loopt het paard lekker over de rug. Het is dus niet zo dat ik het paard aan een lang teugeltje lekker naar de sterren laat kijken, hij is absoluut aan het werk.
ik lees ook argumenten die beide kanten opgaan en in beide manieren van rijden zitten goede dingen. Ik denk dat ik het beste eens met de instructie kan overleggen wat de bedoeling is van haar manier van lesgeven zodat het voor mij ook duidelijk is.

gelukkig gaat het alleen om een clubles. die zie ik meer als een uurtje binnen rijden en veel voor jezelf werken, alleen als ik rij zoals ik dat altijd doe, moet ik bij haar de teugels korter doen en weer korter tot ik uiteindelijk ongeveer 5 tot 10 achter het stuk zit waar het leer begint. dat vind ik een beetje teveel van het goede, vooral bij het paard wat ik juist in de ontspanning naar beneden wil hebben.

Maar goed, zodra ik het hoor, zal ik hier even reactie geven, bedankt voor jullie reacties tot dusver!

Sily

Re: lange teugel of korte teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 14:20

Ik zou even uitleg vragen, ik rij zelf oko altijd met een redelijk lange teugel, en mijn instructrice gaat daar oko in mee, paard loopt er netje sop.

1 keer gelest bij een andere instructeur, hij wou dat ik de teugels korter pakte, dat heb ik dus ok gedaan (altijd eerst proberen ) en verder gwoon normala rijden (dus niet extra been)
heb hier ook uitleg over gekregen en wissel het nu af, beginnen wat langer en pak haar daarna wat meer op.
Hierdoor valt ze minder uit elkaar, dan met de langere teugel, ze loopt nog wel over haar rug, maar wordt zeg maar kleiner.

Vind het moeilijk uit te leggen maar bij mij merkte ik gewoon dat het fijn was, als jij je er anders bij voelt dan fijn zou ik even uitleg vragenover het hoe en wat, zeggen waarom jij het anders doet en er proberen zelf uit te komen.