Rechtrichten???? Meer op de A.H!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustWendy

Rechtrichten???? Meer op de A.H!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 22:21

Mijn paardje is 5 jaar. Hij loopt nu net M1 dressuur. In de proeven merk ik dat we moeite hebben met het rechtrijden in de galop. Ook vind ie het erg moelijk om bijvoorbeeld in de contra door te galopperen.

Krijg goed les en heb hier ook begeleiding in maar ben erg benieuwd naar ervaringen en tips van anderen.

duzzz ...... brand maar los ;P

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:17

Hoi!
Nou de enige tip die ik heb is veel oefenen! Je paard is nog maar 5 dus ik vind het niet zo gek dat hij daar moeite mee heeft.
De meeste paarden moeten nog steeds op die leeftijd hun balans vinden. En hij loopt pas M1.
Probeer hem eerst goed recht te rijden in alle overgangen. Ook al denk je dat hij dat al doet, blijf toch kritisch op jezelf. Eerst de basis goed afmaken voordat je begint met de rest maar dat soort geleuter hoor je vast vaker haha!
Maar het is wel waar natuurlijk! Een perfecte basis en de rest gaat bijna vanzelf! (tenminste, mijn ervaring)
Voor de contra: vaak wil je alles tegelijk: de stelling, de buiging, je eigen houding etc en dan moet ie ook nog eens doorgalloperen in die contra. Probeer hem eerst eens mooi voorwaarts in de contragalop te krijgen. Steeds weer die overgang rijden als hij verspringt. En denk daarbij wat minder aan de buiging, dat kun je later goed maken als hij mooi voorwaarts en recht in de contragalop is. (ik weet dat veel mensen op dit punt het vast niet eens zijn - maar andere visies mogen natuurlijk!)
Wel belangrijk is wel dat jezelf ook goed recht blijft zitten zodat je hem ook niet uit balans brengt.
Maar ik ben er van overtuigd: die basis, ga daar eens naar terug en pak alle kleine schoonheidsfoutjes en details en werk daar aan!
Succes!

Sily

Re: Rechtrichten???? Meer op de A.H!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 01:39

ben het helemaal met Irisamaire eens, behalve dan dat ik vind dat hij AL M1 rijdt op die leeftijd

Eerst de basis, het rechtrijden en de achterhand, dan gaat de rest veel makkelijker en soms is het gewoon even nodig neer te leggen waar je mee bezig bent en helemaal terug te gaan naar de basis, wat dingen bijschave en weer rechtzetten.
Mijn paardje is dan geen M1, we oefenen wel nieuwe dingen maar gaan eens in de zoveel tijd gewoon weer helemaal terug naar het simpelste van het simpelste en dan merk je dat dat echt belangrijk is en invloed heeft op de rest van je oefeningen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:37

Ik ben het op mijn beurt weer helemaal met Sily eens...

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:26

Inderdaad eerst proberen om paard nog meer op achterhand te krijgen, veel voltes verkleinen. Maar je moet inderdaad rekening houden met leeftijd. Paard eerst op gemak sterker maken in achterhand, dat hij meer bergopwaarts kan gaan galloperen, veel binnenhoefslag galloperen en korte tempowisselingen. En dan korte stukjes contragallop op gaan pakken ook op binnenhoefslag. En dat verder uitbreiden, ook door wat voltes in contragalop rustig te gaan verkleinen en sterker kan gaan worden. Neem echt te tijd om paard sterker te maken.

Civic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:30

En probeer ook eens wanneer je op een volte gegalloppeerd hebt en na het verkleinen en vergroten (waardoor je paard zijn achterhand moet gaan gebruiken) daarna een tijdje over de hoefslag te galopperen. Gewoon paar rondes achter elkaar, dat hij er handig in wordt. Mijn paard liep op 2 sporen in galop, met haar kont naar binnen zo scheef. En met deze 2 oefeningen wordt het steeds beter, ze vindt het ontzettend moeilijk maar leer het wel goed hierdoor.
Succes!! Groetjes linda

JustWendy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 11:45

Bedankt voor de reacties. Hier kan ik zeker wat mee!!! Hij loopt AL M1...... Ik moest helaas met dit paard meteen in de L2 beginnen, en binnen no time waren we die klasse uit.

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:51

Hoezo moest dat dan? Je kan ook gewoon beginnen in de B.
Maar iig veel succes met oefenen en je wedstrijden!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:11

donnie schreef:
Bedankt voor de reacties. Hier kan ik zeker wat mee!!! Hij loopt AL M1...... Ik moest helaas met dit paard meteen in de L2 beginnen, en binnen no time waren we die klasse uit.

je hebt zeker een hengst? dan moet je in de L beginnen

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:17

je moet proberen er voor te zorgen dat ie niet aan een kant aan je been blijft plakken. Dat doet ie van mij links... als ik merk dat ie dat doet laat ik hem meteen een paar pasjes wijken voor mijn linker been.. Hij is scheef als ie dus aan mijn been plakt.. Ook inbuigen van de hals kan helpen.. Buig de hals rustig in en als ie nageeft richt je hem weer recht. Dit is een hele fijne oefening om je paard lekker los door zijn lijf te maken
Succes

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:47

Hahaha ja ik bedoelde eigenlijk ook AL M1, maar bedoelde met PAS M1 dat ie nog maar NET M1 loopt Begrijp je 't nog?
Haha, nou succes er maar mee!

JustWendy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 10:06

hAhA..... Jah begrijp het hoor..... Kan niet in de B beginnen omdat mijn paard al L2 met winstpunten was en ik zelf al M geklasseerd was. Je moet in de gezamelijkste hoogste klasse starten, L2 dus!

JustWendy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 22:50

nog meer reacties????