vraagje over aan de teugel rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

vraagje over aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 19:24

Mijn pony loopt lekker aan de teugel maar sinds een paar dagen begint ze te proesten als ze aan de teugel moet lopen en dan trekt ze dus iets aan de teugels om te proesten.
Nu doet ze dat dus steeds vaker achter elkaar soms wel een zijde lang en dan loopt ze dus eigenlijk onder het werk uit.

dit doet ze dus niet als ik met langere teugel rijd alleen als ze moet werken.
wat kan ik hieraan doen.

hoop dat jullie genoeg info hebben anders hoor ik het wel.
oh ja ze is 3 jaar en 9 maanden

sinneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:26

ik heb niet veel verstand van paarden inrijden , maar als ze nog maar dikke 3jaar is lijkt het me nogal vroeg om nu al zo aan dat aan de teugel te werken.
niet? of heb ik het verkeerd ...

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:29

Mee eens, en bovendien klinkt ze volgens mij gewoon verkouden...

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:39

ik denk ook verkouden heb de mijne ook last van

_Dunja_

Re: vraagje over aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 19:48

hahaha nee hoor ze is niet verkouden.
ze doet het echt alleen als ze aan de teugel moet lopen.

3 jaar en 9 maanden is niet te jong om een paard aan de teugel te laten lopen.
maar ieder zijn mening

het gaat in dit topic dus niet over een 3 jarige die aan de teugel moet lopen maar hoe ik het kan oplossen dat ze met proesten onder het werk uit wil komen

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:58

Ik zou haar niet direct strak aan de teugel laten lopen.
Rijd hem eerst maar lekker laag en rond, zodat ze hun spieren in de rug los kunnen laten. Het belangrijkste bij een 3-jarige is dat ze voorwaarts gaan en niet al strak aan de lijntjes lopen.
De mijne is 5 en we beginnen nu pas met de achterhand er goed onder rijden. Maar dat is inderdaad ieder zijn eigen mening.

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:02

heb altijd gedacht/ begrepen dat dat proesten een teken van ontspanning is.
mss proberen als je het idee hebt dat ze er onderuit wil komen om iets been bij te geven en met een ophouding hem weer bij de les te krijgen

_Charlotte_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:05

whhaha ik heb precies zelde aleen meine is ouder maar als goed is heb je mein verhaal al ontvangen gr

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 20:15

sunshinelove schreef:
whhaha ik heb precies zelde aleen meine is ouder maar als goed is heb je mein verhaal al ontvangen gr

ja ik heb je verhaal ontvangen. dank je wel.

het gaat mij er echt om wat ik moet doen tegen dat proesten en niet specifiek hoe ik haar aan de teugel moet rijden want dat lukt me prima.

maar het zou inderdaad een teken van ontspanning kunnen zijn zover had ik nog niet gedacht, dank je

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:53

dat komt me heel bekent voor!
mijn paard is 6 maanden onder het zadel en doet dat ook af en toe. het werd steeds erger. (onder het werk uitkomen) en elke keer als hij te lang doorging met proesten dan elke keer als de teugels dus zegmaar uit je handen "getrokken" worden gewoon been geven of een overgang rijden als dat van het been geven niet helpt....bij mijn paard is het na een tijdje over gegaan.

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:11

Sinneke; het gaat niet over inrijden, maar over het proesten.
Ik denk inderdaad dat de beste oplossing het bovenstaande is, maar dat had ik je al gezegt.
Maar als ik je weer zie rijden, dan weet ik of het hetzelfde is.
Nu kan ik je niet echt helpen.
Succes!

Offtopic en vooral gericht aan de eerste 2 reacties; paarden voor in de sport worden meestal al als ze nét 3 jaar zijn ingereden. Ik ken vlasta en haar paard persoonlijk en ze heeft het zelfs nog expres rustig aan gedaan. Ze gaat verre van opdringerig of hoe je het ook wil noemen.

ikke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:14

Dat deed mijn paard omyro ook een hele lange tijd! De reden was om onder het werk uit te komen... na allerlei onderzoeken was dat dus de conclusie enne er kan ook nog een reden zijn namelijk stofallergie de stof zit dan in de longen en als die aan de teugel loopt komt hetr slijm en stof los in de keel vandaar het hoesten

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:15

inderdaad het is nu dus over hoor been geven als hij het doet en je paard direct weer bij elkaar rap[en zogezegd

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:19

tja, het beste is om eerst alles uit te sluiten, voordat je ervan uit kan gaan dat je pony het doet om onder het werk uit te komen.
Zou zelf niet zo snel deze conclusie trekken...
zeker jonge paarden willen meestal graag werken, omdat alles nog leuk en spannend is (en ze het als spelen zien)

esziiY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:32

vind het zelf ook beetje vroeg op dr derde maar goed, ze probeert je een ebetje uit denk ik.. probeer het rustig op te bouwen en steeds wat eert stelling vragen en zorgen dat ze goed ontspannen voer de rug loopt!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 01:48

Als het paard het zelf aanbiedt zal het niet te vroeg zijn hoor, die van mij begon na drie maanden al na te geven, was van zichzelf vrij recht en vanaf dag 1 hebben we van achter naar voren gereden, als zij dan zelf aanbiedt en nageeft is dat IMO geen slecht iets.

Maar proesten doet die van mij dus ook, aan de longe en onder het zadel, als ze hard en lekker aan het werk is.
Mijn instructrice zegt dat het proesten gewoon ontspanning is, de ene keer is het 1 keer proest en de keer daarop gaat het een stukje langer door, als het hetzelfde is niets om je zorgen over te maken.
En aan de longe begint ze er mee als ze lekker los is, en mijn nieuwe paardje begint er nu ook mee, brengt zijn hoofd iets naar beneden en na een paar tellen doet die proest, alhoewel dat idd misschien niet echt het goede woord is.

Het is een beetje net of ze hun neus snuiten
Geen idee wat je er aan kunt doen, na wat mijn instructrice er over vertelde stel ik het alleen maar op prijs

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:36

proesten en briezen is de grootste beloning die je als ruiter kan krijgen!

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 12:05

Kris25 schreef:
proesten en briezen is de grootste beloning die je als ruiter kan krijgen!

dank je wel voor jullie reactie's
ik voel me toch wel een klein beetje vereerd nu ik weet dat het een beloning kan zijn...

ze vind het werk wat ze moet doen ook erg leuk alleen ik had het idee omdat ze dus zo lekker loopt en nu ineens ging proesten dat ze het misschien niet leuk meer vond en dus onder het werk uit wilde lopen door dit te doen.

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:10

Misschien begint ze ook wel te proetsen omdat wanneer je een paard aan de teugel laat lopen, de luchtpijp en longen een beetje in vernauwing komen, het ene paard heeft daar meer last van dan de andere.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:15

Net als de rest hier weet ik niet beter of het proesten is een teken van ontspanning.

Verder kan ik me voorstellen dat het ook een beetje met het koude weer te maken kan hebben. Wordt in elk geval niet boos op je paard. Kunnen ze trouwens wel nepproesten??

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:33

het is idd een teken van ontspanning maar als ze eenmaal doorhebben dat ze als ze proesten de teugels uit je hand kunnen trekken doen sommige paarden het vaker dan het nodig is....

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 01:11

Mijn verzorgpaard moet, als hij een beetje op gang komt ook een stuk of 3 keer even goed proesten/, hij warmt gewoon op, net als wanneer je zelf op de fiets zit en hard gaat fietsen, dan komt het ook allemaal los, als hij briest heb ik minder last dat ie de teugels uit mn handen trekt. ik probeer het zo goed mogelijk van te voren aan te voelen zodat ik hem niet in de mond trek.
tsja, met longeren kan ik er verder ook niet veel aan doen, ik kan niet van te voren even losmaken en weer vastmaken erna, zo goed kan ik hem ook weer niet lezen

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:34

Van iemand die mijn wel is helpt zegt altijd.
blijven paardrijden je ziet zo veel mensen die dan gaan stappen als het eventjes niet leukt gewoon blijven paard rijden.
en dat aan de teugelrijden dan proesten is gewoon onder het werk uitlopen het paard terrioseerd jou ( of hoe je het schrijft ) iij terrioseerd zachtjes je paard met kleinen ophoudingentjes en benen blijven geven en gewoon door gaan tot dat ze het 1 keertje goed doet.

niet je polsen op slot zetten
buitenkant is je tempo
binnenkant vraag je hem of haar zachtjes naar beneden.

Nog meer vragen vraag het maar gewoon

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:43

bietjuhh ik denk dat als ik meer vragen zou hebben ik het aan mijn eigen instructrice zou vragen, geloof niet dat wij dezelfde hebben namelijk

Een paard dat proest uit ontspanning ga je niet terroriseren, daar moet je blij mee zijn, een paard heeft niet de gedachten goh jou ga ik vandaag eens flink pesten.
Het is logisch dat je gewoon verder rijdt, maar dan wel gewoon.

Afentoe tussendoor stappen en weer met frisse moed beginnen is niets mis mee, afstappen en paard op stal donderen wel.

Als je met je binnenhand gaat vragen om nageefelijkheid met welke hand ga je dan vragen om stelling?

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:46

Jouw pony is lekker ontspannen beloon hem hier voor door zo nu en dan even lekker halsstrekken en dan weer oppakken