stelling: terugkomen op zit: verzwaren of verlichten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_

stelling: terugkomen op zit: verzwaren of verlichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 19:21

laat ik nu altijd gedacht hebben dat als je 'zwaarder', dus eigenlijk dieper, gaat zitten, dat je paard dan terugkomt in tempo, maar mijn lesgeefster zei laatst dat ik mij lichter moest maken om mn paard in tempo terug te krijgen... ik was redelijk verbaasd, maar eigenlijk ging het wel goed zo, wat doen jullie?

Demini

Re: stelling: terugkomen op zit: verzwaren of verlichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:41

Benen aan de grond willen zetten zeg ik altijd maar, maar dat moet je dus niet verwarren met staan in je beugels, op het moment dat jij je benen naar beneden doet dan is er miner gewicht op het zadel vlak, maar het gewicht op de paardenrug is natuurlijk altijd even zwaar, jij weegt natuurlijk het hele uur even zwaar. Alleen verplaats je je gewicht op dat moment en daardoor komt hij terug.
Als je tegen mensen zegt dat ze zich zwaar moeten maken dan trekken ze hun knieen meestal op om zoveel moglijk gewicht op hun zitbeenknobbels te krijgen (en ze zijn een brok spanning dan) en dat is dus fout. Hoe jou instructrice het zegt is dus eigenlijk wel juist, want als jij hoort dat je je lichter moet maken dan druk je je benen naar beneden en dat is de bedoeling. Het klinkt alleen anders zoals ze het zegt, maar ze bereikt wel het goede effect en als je zegt zwaar maken bereik je een verkeerd effect!

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:50

helemaal met desire eens!!
hoe meer spieren jij aantrekt hoe meer spanning er in je lichaam komt en hoe meer spanning er in jou lichaam komt hoe meer spanning je overbrengt naar je paard

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:10

Ik moet me ook zwaar maken. Als je heel goed uitademt lijkt het alsof je zwaarder wordt en daar reageert mijn paard op door tempo af te nemen.

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:21

zwaar maken.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:24

Maar leerlingen trekken 9 van de 10 keer hun knieen op als ze zich zwaar maken en zo ontwikkel je spanning en dat heeft juist geen afremmend effect. De gedachte zwaar maken is heel goed, want dat is wel de bedoeling, maar als je het omschrijft met les geven kun je beter zeggen: "benen lang maken, naar de grond uitdrukken" Zo leren we het ook op de ORUN cursus

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:17

Ik zeg altijd dat ze meer moeten gaan "zitten" en krijg daar vaak ook het gewenste effect mee.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:30

Tegen mij is altijd gezegd dat ik me lang moet maken.... dieper in het zadel, benen eraan houden en je lang maken...

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:23

Ja, je lang maken is de juiste hulp als je je paard terug wilt rijden!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:25

Ik heb wel eens het argument gehoord dat wanneer je je zwaar/lang maakt, whatever, je in feite een drijvende hulp met je zit aan je paard geeft. Ik heb persoonlijk nog nooit last gehad met die 'verwarring' maar hoe staan jullie daar tegenover?

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:28

Probeer zelf eerst in balans te zitten, zorg dat je hielen op dezelfde lijn loopt als je schouders en heupen. Vervolgens ga je nog dieper zitten en dus als ware verzwaren, door je hakken nog verder naar beneden uit te drukken (let op dus niet je benen naar voren te brengen) en je knieeen naar beneden te duwen, dan ga je ook beter je zitbeenknobbels voelen en zul je merken dat je paard beter terug zult komen.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:31

Ik deed dat ook altijd, verzwaren in de zit. Maar ik heb een gevoelige merrie die dat zo onprettig vindt, omdat ik voor haar gevoel dan te veel in haar rug kom.

Ik doe het anders. Ik verzwaar wel, maar op een andere manier:
Ik laat heel erg los in mijn lichaam en adem een keer goed uit. En daar reageert ze wel op. En inderdaad zoals Bets zegt hakken nog wat verder naar beneden drukken ofwel wat meer doorzakken in je enkelgewricht. Dat is namelijk OOK loslaten.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:34

Desiree schreef:
Ik deed dat ook altijd, verzwaren in de zit. Maar ik heb een gevoelige merrie die dat zo onprettig vindt, omdat ik voor haar gevoel dan te veel in haar rug kom.

Ik laat heel erg los in mijn lichaam en adem een keer goed uit. En daar reageert ze wel op. En inderdaad zoals Bets zegt hakken nog wat verder naar beneden drukken ofwel wat meer doorzakken in je enkelgewricht. Dat is namelijk OOK loslaten.

Ja wat jij zegt klopt ook, heb laatst op Orun opleiding gezien, dat ook paard moeilijker werd op verzwaren, maar dat kwam ook omdat de ruiter ietsje te ver met rug naar achteren kwam. Dus deze ruiter moest ook meer in balans komen te zitten (voor haar gevoel wat verlichten in zit) en ook benen naar beneden duwen (enkels en knieeen) en dat verbeterde duidelijk.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:51

Urielle schreef:
Ik heb wel eens het argument gehoord dat wanneer je je zwaar/lang maakt, whatever, je in feite een drijvende hulp met je zit aan je paard geeft. Ik heb persoonlijk nog nooit last gehad met die 'verwarring' maar hoe staan jullie daar tegenover?

Ja dat kan wel wat je zegt ja, maar in dat geval verstijft de ruiter zich (vaak ook ongemerkt) om zich zo zwaar of lang mogelijk te kunnen maken, en die spanning die heeft uiteraard een drijvende hulp. Daarom mag ook nooit vergeten worden om uit te ademen of in ieder geval gewoon goed door te blijven ademen als je terug wilt. Want heeeeel veel ruiters houden hun adem in zodra ze een overgang terug willen rijden. en als ik ze dan met lesgeven erop wijs dat ze eens uit moeten ademen enze proberen dat, dan beseffen ze dus pas dat ze altijd hun adem vast hielden en is het knap lastig om ineens uit te proberen ademen, hoe raar het ook klinkt.
Stiekem denk ik dat enigszins gevorderde ruiters allemaal wel dezelfde manier toepassen, maar om het onder woorden te brengen kan nog wel eens lastig zijn en vandaar dat je ook verschillende manieren leest en hoort. Als instructeur zul je dus ook een beetje aan moeten voelen wat jouw leerling denkt als je iets zegt, met wel gevoel ze dat wat jij zegt combineren zeg maar. Want iedereen beschrijft zijn eigen gevoel op een andere manier en dus zul jij op zoek moeten gaan naar de manier waarop jouw leerling denkt.
Haha, zelfs dit is weer moeilijk te beschrijven, hoop dat jullie een beetje sappen wat ik nou bedoel hahaha...

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:25

Desiree schreef:

Op deze manier laat ik de paarden ook terugkomen. Ik denk eraan en automatisch ontspan ik me dan meer en hierop komt het paard terug. Zeker als je hele gevoelige paarden berijdt dan is dit al meer dan voldoende.
Als het ware maak ik me dan op minimale wijze eerst wat lichter en gelijk daarna wat zwaarder.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:28

asia schreef:
Op deze manier laat ik de paarden ook terugkomen. Ik denk eraan en automatisch ontspan ik me dan meer en hierop komt het paard terug. Zeker als je hele gevoelige paarden berijdt dan is dit al meer dan voldoende.
Als het ware maak ik me dan op minimale wijze eerst wat lichter en gelijk daarna wat zwaarder.

precies! Ontspannen ofwel loslaten. DAt is hetzelfde. En zo komt mijn merrie terug. Ga ik echt verzwaren met gewicht, dan gaat ze juist op de vlucht. Zij is namelijk zo'n gevoelig paard.

Maar nu heb ik me dat aangewend en nu reageert mijn ruin er ook zo op. En dat is fijn, want eigenlijk is het ontspannen een nóg fijnere en nóg kleinere hulp dan verzwaren in je zit. In galop hoef ik alléén maar goed uit te ademen en ze zit al in de draf. Met de teugels doe ik dan helemaal NIETS.

Eigenlijk wordt je lichter en zwaarder tegelijk.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:29

ik maak me ook lang, mijn merrie komt dan direct terug!!! Ik blijf wel doorademen want, anders val ik flauw want dat is me ook al eens gebeurt! Ik heb er wel van geleerd

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:49

Dit topic heeft me in elk geval weer een nieuw aandachtspunt opgeleverd, ik ga eens bij mezelf en de lesklanten kijken hoe het met ademen zit

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:16

Desiree schreef:
asia schreef:

precies! Ontspannen ofwel loslaten. DAt is hetzelfde. En zo komt mijn merrie terug. Ga ik echt verzwaren met gewicht, dan gaat ze juist op de vlucht. Zij is namelijk zo'n gevoelig paard.

Maar nu heb ik me dat aangewend en nu reageert mijn ruin er ook zo op. En dat is fijn, want eigenlijk is het ontspannen een nóg fijnere en nóg kleinere hulp dan verzwaren in je zit. In galop hoef ik alléén maar goed uit te ademen en ze zit al in de draf. Met de teugels doe ik dan helemaal NIETS.

Eigenlijk wordt je lichter en zwaarder tegelijk.

ik ook op deze manier, mijn paard is nogal gevoelig in de rug omdat ze herstellende is van een rugblessure

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:28

Urielle schreef:
Dit topic heeft me in elk geval weer een nieuw aandachtspunt opgeleverd, ik ga eens bij mezelf en de lesklanten kijken hoe het met ademen zit

Veel mensen gaan daar de fout in hoor! Ze vergeten te ademen, daardoor houden ze iets vast in de ademhaling en daarmee in hun lijf en verliezen ze "losgelatenheid". En dat wil je nu juist overbrengen op je paard.

En op wedstrijden geldt dit nog eens in het kwadraat! Mensen hebben gewoon geen besef wat voor invloed ademhaling kan hebben op een paard. Heeft bij mij ook even geduurd hoor.

lisa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 00:49

ja, ik maak me lang en adem uit, en dat gaat goed, maar toen mn instructrice zei dat ik me 'lichter' moest maken, ging het als vanzelf

@uriellle: wat je zei dat sommigen zeggen dat het verzwaren een drijvende hulp is, dat zei mn lesgeefster dus ook, omdat je dan het paard zn beweging vaak stimuleert doordat alle soorten van 'druk' (buiten teugeldruk) een voorwaartse hulp is, en ik moet zeggen dat het heel toepasselijk was op mn paard,
maar tegleijk met het 'licht maken'moet ik toch gewoon me lang blijven maken,uitademen en benen eraanhouden... ben dus beetje verward

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:43

Dat met die ademhaling ben ik het wel mee eens, maar wat in plaats van daar de hele tijd op te gaan letten kan je ook gaan zingen of fluiten! Daardoor ontspan je, zonder dat je daar verder aandacht aan hoeft te besteden! Door je leerlingen te laten zingen kan je ook meteen testen of ze wel goed ademhalen, anders krijg je zo'n stokkerig liedje

Bij mij zit mn ademhaling altijd erg hoog, als ik er dan ook nog eens veel op ga letten krijg ik op een gegeven moment bijna geen lucht meer. Mij is aangeraden om dan te gaan zingen of fluiten omdat mijn ademhaling zich dan vanzelf regelt!

Verder kantel ik tijdens de overgang mijn bekken iets naar achter! Langmaken doe ik niet specifiek tijdens de overgangen, want mijn streven is om mezelf 'altijd' lang te maken! Als ik enkel alleen mijn bekken iets naar achter kantel komt mijn paard terug, kantel ik ze vervolgens weer naar voren gaat mijn paard verruimen (dat is mijn streven)!

jove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:44

Het terug komen op de zit, zit hem in het kantelen van je bekken.
Je maakt je "zwaarder" door je bekken naar voor te kantelen.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:46

jove schreef:
Het terug komen op de zit, zit hem in het kantelen van je bekken.
Je maakt je "zwaarder" door je bekken naar voor te kantelen.

Edit: ik heb het net niet helemaal goed gelezen geloof ik! Maar hoe bedoel jij je bekken naar voren kantelen? Dan maak je toch als het ware je rug hol? Dan ga je toch juist lichter zitten?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:47

Idd, je leerde eigenlijk altijd je bekken te kantelen naar achteren om je paard te vragen te vertragen. Maar dan geef je dus een drijvende hulp met je zitbeenknobbels in feite. Dat is die stelling die ik gehoord had (en waar ik dus ook geen antwoord op had).
Ik denk dus dat het ademen daarin een hele goede is. Nog tijdbesparend ook, kan ik mijn oefeningen van zangles gelijk doen met het paardrijden