Opnieuw zadelmak maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

someone11_6

Opnieuw zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 22:54

Hey,

Ik heb pas een 7-jarige friese merrie. Nu blijkt dat dit paardje gedurende meer als 4 jaar alleen achter een ander paard heeft aangelopen en dit enkel op rechte wegen in het bos. Als ze draaide werd ze eerst in stap gezet. Ze heeft dus nooit alleen gereden tot als ze bij mij kwam te staan.
Vanaf toen ben ik op haar beginnen te rijden maar had ik heel veel problemen. Ze wilt bijvoorbeeld echt niet naar de benen luistere, je kan maar langs 1 kant met haar galoperen, ze is heel nukkig en bokt regelmatig.
Nu staat ze al meer als een maand stil omdat ik niet kon rijden. En nu zou ik in de kerstvakantie terug opnieuw met haar willen beginnen. Omdat er echt geen vooruitgang in het rijden kwam dacht ik eraan om haar opnieuw zadelmak te maken. Maar ik zou echt niet weten hoe je dit doet... Een vertrouwensband (door join up) heb ik al geprobeerd.
Heeft er iemand duidelijke methodes voor mij? HEt zou een grote hulp zijn! Ben echt wel ten einde raad :s
Groetjes

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:57

Opnieuw zadelmak maken hoeft niet, maar rijtechnisch moet je bij de basis beginnen. Samen met goede begeleiding moet dat lukken, neem dus les en ga weer helemaal terug naar het begin. Hoe is jullie verstandhouding? Ben jij wel de baas, ook op de grond?

nikki16

Re: Opnieuw zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:12

Hoi.
Ik ben het echt eens met kris25.
Het is natuurlijk daarbij ook heel goed om te longeren.

groeten Rianne.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:23

ik zou met dit paard toch echt opnieuw aan de longe zetten en op deze manier het begrijpen stap,draf en galop op stem leren.
daarna is het makkelijker de ''klik'' te leren begrijpen stem en beenhulp(nog wel aan longe met iemand die je kan begeleiden met de longeerzweep)

daarna los in de bak over de hoefslag korte momenten rijden.

ik heb het nu over 3 weken als jezelf hier ervaren in bent...maar zo klinkt het niet anders open je geen topic.

dus begeleiding zoeken en even een stap terug doen zal de samenwerking/begrijpen van elkaar de toekomst veel leuker maken..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:56

Als ik zie wat jouw problemen met het paard al waren, dan zou ik je allereerst willen adviseren om kritisch naar jezelf te kijken. Ben je er zelf aan toe om dit paard te gaan corrigeren? (want dat is wat je nu wilt gaan doen). Heb je daar voldoende kennis en ervaring voor? En heb je begeleiding vanaf de grond?

someone11_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 15:20

Hey,

Ik heb al jonge paarden zadelmak gemaakt zonder problemen en krijg ook wel les maar niet met dit paard. Er valt ook op haar te rijden maar dit met kloppen en dat zie ik niet zitten. Aan de longe doet ze de drie gangen al, daar ben ik nu mee bezig. Ze bokt af en toe wel eens maar dat lijkt mij gewoon uit enthousiasme. Mijn probleem is echter hoe ik haar verstand op nul kan krijgen en haar eigenlijk al haar vroeger aangeleerde gewoontes kan laten vergeten om haar verder dressuurmatig te gaan rijden.
Maar dus ben ik nu het beste af om, samen met begeleiding, gewoon terug te beginnen met longeren en dan terug stap voor stap alles op "mijn" manier aan te leren?
Alvast bedankt

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:26

Zadelmak is niet de goed term denk ik want dat is ze al. je moet haar opnieuw de basis leren en de hulpen bijbrengen. Dat is meer aanrijden of inrijden.

Het beste is om samen met iemadn te werken. Begin weer samen aan de longeerlijk met de juiste hulpen. Diegene die longeert moet je dan met de zweep ondersteunen. En zo kan je langzaam weer dingen gaan oppakken.

Ik raad je wel aan om dit samen met iemand te doen die er ervaring in heeft want het is in je eentje vaak echt heel lastig. Met begeleiding op de grond en ondersteuning van de longeerzweep is het voor het paard vaak veel duidelijker wat de ruiter bedoelt.

dus zoek hulp en ga samen met iemand aan de slag en neem een goede instructeur om je te begeleiden.

Je kan een paard niet laten vergeten wat het heeft geleerd dat lukt je gewoon niet. Je moet het paard nieuwe en andre dingen bijleren. Afleren is onbegonnen werk.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:28

als alle tips hier boven niet helpen

kun je haar misschien ook beter laten corrigeren inplaats van opnieuw zadelmak maken.

waar woon je ong.. kan via pm.. dan kan ik je nog wel wat goede adressen geven