Handen niet stil, niet nageeflijk met halthouden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Handen niet stil, niet nageeflijk met halthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:02

Rijdt op een paard in de les, en gaat nu super goed, mag volgende keer onderlinge wedstrijden L1 starten, had vandaag 181 punten in de B .
maar nu zat ik nog met een paar kleine probleempjes.. ik kan dus echt mijn handen totaal níet stilhouden.. in draf echt zéker niet, in galop lukt nog wel... [stap zeker ] Tips?

en als ik vanuit stap/draf ga halthouden, komt paard meteen in verzet, ofja, zijn hoofd weer de lucht in, en is de nageeflijkheid ver te zoeken.. Hoe kan ik dit oplossen?

Is btw een 7 jarige ruin van Julio Mariner.

OemmiejO

Re: Handen niet stil, niet nageeflijk met halthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:07

Het klinkt gek, maar je duimen kruisen, zodat ze aan elkaar zitten.. en dan alleen op je handen letten. Zo beweeg je je handen als het goed is minder.
Ga desnoods aan de longe en let alleen op je zit.

Enne.. gefeliciteerd hè?

lautjuh85

Re: Handen niet stil, niet nageeflijk met halthouden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:07

Tja je handen corrigeren is moeilijker dan je benen heb ik altijd geleerd. Toch op letten tijdens het rijden, hier heb ik niet echt tips voor. Met halthouden zorgen dat het paard met de overgang van draf naar stap nagefelijk is door je been eraan te houden. Van stap halt, diep gaan zitten, je been eraan houden en een kleine ophouding met je handen te maken door een keer een kneepje te geven.

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:09

Probeer eerst je armen dicht bij je lichaam te houden. Als dat goed lukt kun je merken dat je handen ook al veel stiller zijn. probeer goed mee te gaan met de beweging van je paard. als je dat ook een beetje met je handen doet, hoef je ze niet helemaal stil te houden, maar je paard heeft er ook geen last van en het ziet er netjes uit. Als je gaat halthouden trek je dan aan de teugels en stop je arrupt? Dat is namelijk niet de goede basis van halthouden. ga eerst netjes terug zitten maak een ophoudingtje daar zachte kneepjes in je teugels te geven hou daarbij je been goed aan. Denk niet als je gaat stoppen dat je gen been meer moet geven. Blijf netjes zitten hou je handen stil en ga door met je been en doe de teugels vast en los, dus een beetje spelen.
Succes Marissa:P

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:11

Jaa, ik ga gewoon terug zitten, hou de teugels eraan etc.
Bedankt alvast voor de tips, zal er as. les eens aan gaan werken

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:13

Elastiek aan je polsen doen.Let maar op na een paar minuten hou je ze echt wel stil..En met de overgangen goed je been erbij blijven houden..

Evelijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:07

sharonaollie schreef:
Elastiek aan je polsen doen.

Hoe moet ik dat voor me zien? Polsen aan elkaar vast of aan het zadel?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:11

Voor je handen: controleer de spanning in de schouders en armen. Als je die ontspannen kunt houden, moeten je handen ook lukken.

Bij het halthouden opletten dat je naar het halthouden blijft rijden, dus been erbij houden. Hand gewoon op de plaats houden als hij omhoog wil, niet terugtrekken maar ook niet loslaten. Gewoon eens tegen je hand aan laten lopen.
Je kunt ook proberen om ipv halt te houden, vanuit draf te doen alsof je terugrijdt naar halt en in plaats van halthouden weg te rijden in draf en de nageeflijkheid zo voorwaarts herstellen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:17

Je kunt van een paard geen fijne aanleuning verwachten als de hand niet stil is. Er is dus een oorzakelijk verband aanwezig.

Ik vind dat het onmogelijk is om je van hieruit te leren je hand stil te houden, want wij zien de oorzaak van je onrustige hand niet. En de oorzaak wegnemen is de enige JUISTE mogelijkheid om een probleem op te lossen.

Verduidelijking: oorzaken van niet-stille hand kunnen zijn:

- Paard gooit heel hoog op en jij kunt dat niet uitzitten omdat je te stijf in je onderrug bent.
- Je klemt te veel met je benen waardoor je bovenlichaam wat kantelt en je een verkeerde spanningsboog in je lichaam krijgt.
- Je klemt je ellebogen tegen je lichaam waardoor de flexibiliteit uit je lichaam verdwijnt om voldoende mee te geven
- Je hebt je handen te wijd waardoor je te weinig voelt op de schouder van je paard waardoor je te laat nageeft en het paard dus verzet gaat tonen, waardoor jij weer niet stil kunt zitten etc.

Snappie?

Eigenlijk is er dus maar 1 goed antwoord mogelijk volgens mij. Zitles! Hartstikke leuk en vooral nuttig (voor iedereen!)

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:54

Eey maak een knoop in de teugels, dat doe ik bij beginners ook altijd. (niet dat jij een beginner ben denk ik)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:00

IsSsatjun, wat zou dat helpen dan? Kun je mij de oorzaak, het gevolg en de oplossing van jou 'methode' uitleggen?

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:07

Urielle schreef:
Voor je handen: controleer de spanning in de schouders en armen. Als je die ontspannen kunt houden, moeten je handen ook lukken.

Bij het halthouden opletten dat je naar het halthouden blijft rijden, dus been erbij houden. Hand gewoon op de plaats houden als hij omhoog wil, niet terugtrekken maar ook niet loslaten. Gewoon eens tegen je hand aan laten lopen.
Je kunt ook proberen om ipv halt te houden, vanuit draf te doen alsof je terugrijdt naar halt en in plaats van halthouden weg te rijden in draf en de nageeflijkheid zo voorwaarts herstellen.

Hier ga ik helemaal in mee. Zou het niet beter kunnen omschrijven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:00

dankje voor de tips, zal ze zeker eens gaan 'uittesten' !