Naar gevoel erg stijf in dr nek op links, maar wat te doen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Naar gevoel erg stijf in dr nek op links, maar wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 19:01

Mijn paard loopt heel fijn, maar sinds een tijdje is ze zo af en toe heel stijf op links!! Ik weet dat het dan aan de rechterkant zit, maar ik zou niet weten wat ik er aan moet doen! Ze is gekeurd door de DA en die heeft niks gevonden, nou zou ik graag een aantal oefeningen vinden die helpen bij het weer soepel worden.

Ik kan zelf ook minder in mijn linkerhand ophoudingen maken en ontspannen, hebben jullie hier misschien ook een oplossing voor??

Groetjes en alvast bedankt,
Pauline

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:34

Ja, zelf eerst links los gaan laten en meer rechts contact opnemen. Ook al gaat ze er door naar rechts gesteld lopen. En dan kun je proberen door met je linkerbeen te drijven de druk op de rechterteugel te verhogen (met je linkerbeen naar de rechterteugel toe rijden heet dat). Als je dan meer druk hebt rechts, kun je voorzichtig proberen om je paard wat naar links te buigen, zoveel als ze af kan. Gaat ze echter met haar hoofd omhoog, ben je te ver gegaan voor haar. Zoek de grens op, maar ga er niet over. Dat doet namelijk zeer.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:53

Probeer met longeren haar wat losser in haar lijf te krijgen en toch die linkerhand ontspannen. Als jij "vast" houdt, zal je paard ook niet los laten. Succes

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:20

Thnx, vandaag ging het alwel beter, opzich is t een beetje raar, want wanneer ik privéles heb is ze wel helemaal los!! Ze doet het ook alleen maar als ik haar wat extra doorvraag, maar daar heeft ze in ieder geval op rechts geen probleem mee!!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:36

Dat is typisch. Kennelijk krjig je aanwijzigen waar je zelf tijdens het rijden niet op komt.

xil

Re: Naar gevoel erg stijf in dr nek op links, maar wat te do

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:13

Probeer haar ook wat lager te rijden tijdens het losrijden, vaak gaat het daar iets beter. Zorg er inderdaad voor dat je vanuit je binnenbeen naar je buitenteugel blijft rijden.

Ook kan je proberen haar op de rechterhand stukjes naar buiten te stellen, maar vraag dan ook stelling om je been en niet om je hand.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:55

je zou als oplossing voor het paard die kant een paar keer goed kunnen masseren als je hiermee bekend bent. hierdoor ontspannen ze makkelijker en laten ze beter los. je zou evt wat rek enoefeningen kunnen doen, maar goed doe dit wel als je weet wat je doet. Daarnaast is het naar mijn idee ook een rijtechnish probleem dus veel blijven buigen en stellen, wat jou zelf betreft weet ik het ook niet echt. maar let goed op wat je instructice zegt tijdens de les en waardoor het dan wel goed gaat. dit kun je dan in je training thuis meepakken.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:11

Desiree schreef:
Dat is typisch. Kennelijk krjig je aanwijzigen waar je zelf tijdens het rijden niet op komt.

Probeer tijdens de lessen goed op te letten waarom lukt het nu wel wat zegt je instructrice precies en wat doe jij dan dat het wel lukt.Probeer dat gevoel vast te houden als je weer zelf gaat rijden.

Je zegt dat je moeite hebt om links te ontspannen maak je zelf hier allert op want het is heel erg belangrijk om wel te ontspannen want dan pas kan je paard ook ontspannen.Ik heb hier wel eens gelezen dat je je zelf heel goed kunt controleren of je nog wel ontspant namelijk bij 1 vaste letter in de bak en elke keer als je voorbij die letter rijdt je je zelf controleert dit vond ik wel een goed tip.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:31

Misschien moet je toch eens iemand naar hem laten kijken, veel paarden zitten toch wat vast in de nek of rug. Als een paard lichamelijk wat vast zit, krijg je dat met rijden wel voor een deel opgelost, maar niet helemaal. Dierenartsen zien dat vaak ook niet goed, een osteopaat bijvoorbeeld zou je misschien werder kunnen helpen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 23:00

Hierdoor is Lucky dus onregelmatig gaan lopen. Wat ik moest doen aan beide kanten is zijn voorbenen strekken om en om totdat je een knakje voelt. Dan met zijn hoofd naar schouder, heup en achterbeen ook aan beide kanten. Dit helpt echt luck kon eerst niet met zijn neud zijn heup aan te raken zonder achterwaarts te lopen en nu is hij veel leniger! Ik heb er een fysiotherapeut naar laten kijken misschien een idee voor jou?!

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 10:21

Het is denk ik niet echt iets waar een fysio wat aan kan doen. In ieder geval niet bij ons want, mijn vader is niet van plan om er zo iemand bij tee halen, terwijl ik dat wel zou willen.

Inderdaad, ik ben al oefeningen aan t doen voor mijn linkerhand. En misschien wel buiging en stelling oefingen doen.

Bedankt voor alle tips

@ lUCKEY KUN JE HET NOG EEN KEERTJE GOED UITLEGGEN IN EEN PM?

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:02

Luckey schreef:
Hierdoor is Lucky dus onregelmatig gaan lopen. Wat ik moest doen aan beide kanten is zijn voorbenen strekken om en om totdat je een knakje voelt. Dan met zijn hoofd naar schouder, heup en achterbeen ook aan beide kanten. Dit helpt echt luck kon eerst niet met zijn neud zijn heup aan te raken zonder achterwaarts te lopen en nu is hij veel leniger! Ik heb er een fysiotherapeut naar laten kijken misschien een idee voor jou?!

Ik vind dit eigenlijk niet iets om zelf te gaan oefenen/proberen.Luckey heeft dit geleerd van haar fysiotherapeut.Ik zou zelf nooit zomaar een been van mijn paard gaan strekken tot ik een knakje voel.Het is jammer dat veel ouders niet veel weten over paarden /pony's en daarom niet het nut in zien van een goede behandeling van je paard/pony.Ik kan begrijpen dat jouw ouders geen fysiotherapeut willen laten komen maar ga zelf niet experimenteren met je paard je hebt nu al een probleem en dat wil je niet groter maken.

Werk eerst goed aan je linker hand want als je die niet ontspant en dus vast zet en dan stelling en buiging gaat vragen rijd je je paard nog vaster dan hij nu al is.Je kan ook eens met je instructrice overleggen wat zij denk dat er mis gaat en wat zij als oplossing ziet en als het dan nog niet duidelijk is vraag je nog een keer.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 12:20

ik heb gisteren een heleboel aandacht besteed aan mijn linkerhandje!!! En het ging geweldig, het gelet op stelling en buiging en haar in haar stal een spelletje gespeeld met biks en buigen een soort VD en het rijden ging daarna vet goed, ik denk dat het probleem vooral mijn linkerhand is, word tijd om daar heel goed aan te gaan werken, want ze liep gisteren echt heerlijk!

Ik ben zo blij

monsera

Re: Naar gevoel erg stijf in dr nek op links, maar wat te do

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:34

Nou super voor je blijf heel allert op je linkerhand en dan komt het wel goed.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 12:38

Ik ben er ook heel blij mee, ik zocht het probleem bij mijn paard en die is misschien ook wel niet helemaal soepel maar, als ik nou eerst mezelf verbeter, dan verandert zij wel mee denken jullie ook niet, ik ben er in ieder geval heel blij mee.

Ik blijf gewoon opletten bij mijn linkerhandje, ben gewoon een beetje spastisch.

Groetjes en bedankt voor alle tips

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:28

Tarah5 schreef:
Ik blijf gewoon opletten bij mijn linkerhandje, ben gewoon een beetje spastisch.

Dit is een euvel dat bij VEEL ruiters voorkomt. Steeds ritmisch terugwerken met die ene hand of gewoon vast zetten. En je doet het vaak ZONDER dat je het weet. DAarom is het niet gemakkelijk om het af te leren. Pas er voor op hoor!

lucasjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:30

Gewoon je hand loslaten....dan pakt je paard ook al minder snel vast
maar het is ook een oefening om gewoon een hele tijd alleen maar te oefenen op buiging
Dan links..Dan rechts...Verder nergens oplette...
je hand los laten en dan proberen te buigen...Dan zal hetallemaal niet netjes gaa
maar het is niet voor neits training toch?!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:30

Desiree schreef:
Tarah5 schreef:

Dit is een euvel dat bij VEEL ruiters voorkomt. Steeds ritmisch terugwerken met die ene hand of gewoon vast zetten. En je doet het vaak ZONDER dat je het weet. DAarom is het niet gemakkelijk om het af te leren. Pas er voor op hoor!

Inderdaad dit komt bij heeeeeel veeeeel ruiters en amazones voor. Kwestie van opletten en gewoonte van maken, aan de kant waar paard sterker word of waar je als ruiter zelf sterker bent, probeer regelmatig te ontspannen en naar gelijkmatige aanleuning te werken. Gewicht dus verdelen. Succes

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 19:22

Wow ik had net les, en gewoon weer zelf begonnen met loswerken net als gisteren, en de les ging heel goed, alleen heeft ze nu een griepje ofzow. ze hoest heel erg.

Morgen komt de dierenarts, dus dan word er iets aan gedaan. maar het rijden ging weer als vanouds en ook vanuit mijn manier,

Ik BEN ZO BLIJ! Bedankt voor de goed tips