Ik word gek van mezelf !!! en beetje van mijn paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scott

Ik word gek van mezelf !!! en beetje van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 20:05

Zo gaat het een tijd goed en nu sinds laatste wedstrijd november rij ik zo slecht. Hou mijn handen niet stil en kan niet meer op mijn kont zitten. Mijn paard ging zo lekker maar nu (wie weet komt het door het weer hoor) Ik probeer zo mijn best te doen maar krijg nou niet het idee dat mijn paard begrijpt wat de bedoeling is. Hij is vooraf rechtsom scheef, probeer zijn binnenachterbeen goed te activeren en zijn schouders naar binnen te zetten maar of ik voel het niet of hij ontrekt zich eraan waardoor ik het gevoel al helemaal niet meer krijg. Tevens was hij goed nageefelijk maar nu gooit ie constant zijn hoofd de lucht in. Hij heeft ook op moment een concentratie vermogen van een garnaal (hij is 6) Tevens krijg ik wel les en zijn wij alleen maar bezig met rechtrichten maar toch heb ik het idee dat er iets fout gaat. Ook de volte is ineens weer moeilijk, ik zelf denk dat hij mijn buitenteugel probeert te ontzien, waardoor ik te veel aan mijn binnenteugel zit. Hebben jullie tips om 1. een onafhankelijke zit te creeeren en 2. mijn paard beter te laten begrijpen dat als mijn buitenteugel tegen zijn hals gaat hij zijn schouders ook meeneemt......

Alvast bedankt

Laska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:13

Misschien is je paardje het een beetje zat om dressuur oefeningen te doen?

Springen, een buitenrit, voltigeren, NH, longeren, wandelen zijn misschien leuke afwisselingen om eens te doen. Dan krijgt hij/zij plezier in het werk, en zet zich hopelijk meer in. En als hij je niet begrijpt, misschien een stapje terug nemen?

Succes!!

_Christine

Re: Ik word gek van mezelf !!! en beetje van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:50

Aan je houding kan je wel wat doen. Ga eerst een keer zonder zadel rijden (veel mensen voelen beter de bewegingen en je moet zonder zadel wel degelijk op de kont kunnen zitten) En idd afwisselingen, een keer springen, buitenrit ofzo. Hoop dat je hier wat aan hebt...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:15

maak het voor je paardje weer leuk, ga eens iets anders deon, dan pushen in de bak. Het hoeft niet altijd voor 100% perfect en neem gewoon even een stapje terug, dan komt het vast goed! Succes.

timonpumaa

Re: Ik word gek van mezelf !!! en beetje van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:19

Aangezien je zegt dat het ineens is sinds je laatste wedstrijd en het niet overgaat zou ik als eerste er een dierenarts bijhalen. Je kan je paard wel variatie in het werk aanbieden maar als hij door een bepaald iets lichamelijk niet aan kan schiet je daar ook niets mee op. Weet je dan zeker als er niets met hem lichamelijk aan de hand is kan je eens gaan kijken hoe je het probleem rijtechnisch op kunt gaan lossen. Dit lijkt mij in ieder geval het beste.

Succes ermee!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:19

En de tandarts, die kan ook wonderen verrichten

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:26

Alle bovenstaande adviezen, en als je moeite heb met goed op je kont zitten zou ik zitoefeningen gaan proberen...

Je paard laten longeren door iemand terwijl je er zelf op zit, met zadel zonder beugels of zonder zadel. ('t Beste is dat laatste, denk ik zo... ) Dan houd je de teugels niet vast, maar hou je bijvoorbeeld je armen naar voren, naar zijkant, omhoog, langs je lichaam, wat je wilt.. En dan regelmatig proberen op je zit je paard te versnellen/vertragen enz, waardoor je paard ook meer op je moet gaan letten omdat je hem niet gemakkelijk met de teugels kan laten vertragen... En versnellen dan zo min mogelijk aandrijven hè?

Nja, hoop dat je d'r wat aan hebt, succes in ieder geval.